SOCIO-ECONOMIC FOUNDATION OF THE CREATIVE MANAGEMENT OF THE ORGANIZATION

  • І. І. Svydruk Lviv University of Trade and Economics
  • Y. I. Turyanskyy Lviv Regional Institute of Public Administration of the National Academy of Public Administration under the President of Ukraine
Keywords: creative organization, managerial decisions, intellectual potential, conflict of environment, creative ethics

Abstract

The article is devoted to topical issues of substantiation of theoretical and methodological foundations that define the conceptual platform of processes of creative management of domestic organizations in the period of globalization transformations of economic space. It is stated that the goals and limitations of creative management meet the general goals of innovative development of the organization. It is shown that creative management is characterized by certain features of management processes: the organizational system is characterized by decentralization and wide autonomy, specific tools stimulate creativity, encourage the independence of ideas, the positive atmosphere of creative competition in the team, the rotation of functions. The tool for managing creative search activities in the organization identified the extension of powers of the relevant personnel, organizational rationalization, the ability to access the interactive knowledge environment, as well as a favorable psychological environment. The duality of managerial decision-making conditions in the creative management of the organization is analyzed. It is shown that this contradiction requires creative managers with the ability to antinomy, that is, to solve conflicting problems by applying intuitive ways of making management decisions based on the spontaneity of their decision-making processes. The contradiction between the stability and management of a creative organization is revealed, which requires managers to adequately determine the degree of permissible freedom while maintaining the possibilities of stable management of the organization. The specific factors of the conflict of the environment are considered, due to which managerial decisions become a sign of compromise. The requirements for the personality of the creative head of the organization are defined: openness in cognition, ability to critically evaluate the problem and adequately formulate new creative tasks to subordinates. The criteria for differentiating the creative ethics of an organization are defined and proposed.

References

1. Грабовська І. В. Креативний менеджмент в системі управління підприємством: сутність, значення та проблеми розвитку / Грабовська І. В. // Вісник Хмельницького національного університету (Економічні науки). –2018. – № 5(1). – С. 141-146.
2. Гуменна О. В. Управління розробкою креативних рішень в організації / Гуменна О. В. // Інноваційні ідеї в економічній науці: пошуки вирішення сучасних проблем : матеріали наук.-практ. конф., 24-25 березня 2016 року. – К. : НаУКМА. С. 19-21.
3. Давимука С. А. Креативний сектор еконо-міки: досвід та напрями розбудови : монографія / Давимука С. А., Федулова Л. І. – Львів : ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України», 2017. – 528 с.
4. Літовченко Б. В. Виклики креативної економіки природі та культурі організації / Літовченко Б. В. // Науковий погляд: економіка та управління. – 2016. – № 1. – С. 116-123.
5. Пащенко О. П. Креативний менеджмент як фактор успішності сучасного бізнесу / Пащенко О. П. // Глобальні та національні проблеми економіки. – 2017. – Вип. 17. – С. 406-410.
6. Прогнімак О. Д. Креативне майбутнє Ук-раїни: перспективи і перешкоди / Прогнімак О. Д. // Економічний вісник Донбасу. – 2018. – № 3(53). – С. 212-227.
7. Харун О. А. Формування креативності персоналу за умов інноваційного розвитку підприємств / Харун О. А. // Науковий вісник Ужгородського національного університету. – 2017. – Вип. 16. – С. 142-146.
8. Crevier L.Ph., Parrott L. Synergy between adaptive management and participatory modelling: The two processes as interconnected spirals // Ecological Informatics. – 2019. – Vol. 53. – Art. 100982.
9. Manzoni B., Volker L. Paradoxes and management approaches of competing for work in creative professional service firms // Scandinavian Journal of Management. – 2017. – Vol. 33, Is. 1. – P. 23-35.
10. Taha V.A., Tej J., Sirkova M. Creative Management Techniques and Methods as a Part of the Management Education // Procedia – Social and Behavioral Sciences. – 2015. – Vol. 197. – P. 1918-1925.
Published
2019-12-30
Section
ЕКОНОМІКА ПІДПРИЄМСТВ: ФАКТОРИ ЕФЕКТИВНОГО УПРАВЛІННЯ ТА ОПТИМІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ