ЕТИКО-АКСІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ МЕНТАЛЬНОСТІ КОГНІТАРІАТУ НООЕКОНОМІКИ ІДЕАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ

  • Б. М. Шевчик Львівський торговельно-економічний університет
Ключові слова: нооекономіка, когнітаріат, семантичний вакуум, онтологічний сенс, утилітарний сенс, ціна істини, ідеаційна культура, софійна свідомість, соборна ідентичність, символічний обмін

Анотація

Метою дослідження є з’ясування та обґрунтування онтологічних вимірів аксіологічних оцінок продукування, руху і споживання інтелектуальних благ у міновому просторі нооекономіки. Досліджуються морально-когнітивні передумови оцінювання, пов’язані з домінуючим типом культурної ментальності інте-лектуальних економічних систем. Розглядається проблема визначення субстанції вартості інтелектуальних товарів на основі рікардіанського, маржиналістського та метафізичного підходів. Аналізується логіка техно-генезу, який призведе до колапсу ринкових систем: нульові граничні витрати анулюють ціновий механізм, в основі якого лежать підраховані затрати робочого часу. Доведено, що, на відміну від технологічних проектів утилітарного комфорту, які оцінюються мірою капіталовіддачі, гуманітарні проекти, – а вони будуть зрос-тати в міру того, як антропогенні роботи, наділені штучним інтелектом, витіснятимуть людський розум з усіх сфер надання послуг, де інформація підлягає оцифровуванню, – оцінюються онтологічними сенсами ко-гнітивних комунікаційних повідомлень. Стверджується, що онтологічний сенс інтелектуального продукту постає як наслідок розпаковування та отекстовлення фільтром свідомості спресованих сенсів семантичного вакууму на ймовірнісній шкалі аксіологічного зважування екзистенціального сенсу буття людини як суб’єкта певного типу культурної ментальності. Обґрунтовується доцільність систематизації утилітарних сенсів онтологічними. Наголошується, що онтологічний сенс має місце тоді, коли зосереджений в інформаційному повідомленні образ вдосконаленої дійсності відповідає нормативному, когнітивному та естетичному принци-пам аксіологічного континууму домінуючої культури, де знімається суперечність між буттям і небуттям. Постулюється зв’язок нооекономіки з ідеаційним, а не чуттєвим типом культури та оголошується суб’єкт такого мислення – когнітарій. Стверджується, що в умовах нооекономіки ідеаційної культури ціна істини та інституціоналізація доходу формуватимуться у середовищі не ринкового, а символічного обміну. Когнітаріат визначається як меритократична еліта нооекономіки ідеаційної культури, що продукує онтологічні сенси розширеної екзистенції через логотерапевтичний ефект інтелігібельного зусилля.

Посилання

1. Аджемоґлу Д. Чому нації занепадають / Д. Аджемоґлу, Дж. Робінсон. – К. : Наш формат, 2016. – 440 с.
2. Бегельсдайк Ш. Культура в экономической науке: история, методологические рассуждения в области практического применения в современно-сти / Ш. Бегельсдайк, Р. Маселанд. – М.; СПб. : Изд-во Института Гайдара; Изд-во “Международ-ные отношенияˮ; Факультет свободных искусств и наук СПбГУ, 2016. – 464 с.
3. Белый А. Символизм как миропонимание / А. Белый. – М. : Республика, 1994. – 528 с.
4. Булгаков С. Розмисли. Творча спадщина у контексті ХХІ століття / С. Булгаков; [за ред. В. Д. Базилевича]. – К. : Знання, 2006. – 903 с. – (Славетні постаті).
5. Бьюкенен П. Дж. Смерть Запада / П. Дж. Бьюкенен. – М. : ООО “Издательство АСТ”, 2003. – 444 с.
6. Гайдеґґер М. Дорогою до мови / М. Гайдеґ-ґер. – Львів : Літопис, 2007. – 232 с.
7. Енаф М. Ціна істини: дар, гроші, філософія / М. Енаф. – К. : Дух і літера, 2019. – 512 с.
8. Кантор К. Двойная спираль истории: Исто-риософия проектизма. Т. 1: Общие проблемы / К. Кантор. – М. : Языки славянской культуры, 2002. – 904 с.
9. Кастельс М. Інтернет-галактика. Міркування щодо Інтернету, бізнесу і суспільства / М. Кастельс. – К. : “Видавництво “Ваклерˮ у формі ТОВ, 2007. – 304 с.
10. Кизим М. О. Перспективи розвитку і ко-мерціалізації нанотехнологій в економіках країн світу та України : монографія / М. О. Кизим, І. Ю. Матюшенко. – Х. : ВД “ІНЖЕКˮ, 2011. – 392 с.
11. Лэнгле А. Что движет человеком? Экзи-стенциально-аналитическая теория эмоций / А. Лэнгле. – М. : Генезис, 2009. – 235 с.
12. Лэнгле А. Жизнь, наполненная смыслом. Логотерапия как средство оказания помощи в жиз-ни / А. Лэнгле. – М. : Генезис, 2016. – 144 с.
13. Мейсон П. Посткапитализм: путеводитель по нашему будущему / П. Мейсон. – М. : Ад Мар-гинем Пресс, 2016. – 416 с.
14. Налимов В. В. Спонтанность сознания. Ве-роятностная теория смыслов и смысловая архитек-тоника личности / В. В. Налимов. – М. : Академи-ческий Проект; Парадигма, 2011. – 399 с.
15. Нестерук А. Логос и космос: Богословие, наука и православное предание / А. Нестерук; [пер. с англ.]. – М. : Библейско-богословский институт св. Апостола Андрея, 2006. – 443 с.
16. Роджерс Е. Дифузія інновацій / Е. Роджерс. – К. : Видавничий дім “Києво-Могилянська акаде-міяˮ, 2011. – 591 с.
17. Сорокин П. А. Социальная и культурная динамика / П. А. Сорокин. – М. : Астрель, 2006. – 1176 с.
18. Сото де Е. Загадка капіталу. Чому капіта-лізм перемагає лише на Заході і ніде більше / Е. де Сото. – К. : Ніка-Центр, 2009. – 232 с.
19. Тоффлер Е. Нова парадигма влади. Знання, багатство, сила / Е. Тоффлер. – К. : Акта, 2003. – 560 с.
20. Уэрта де Сото Х. Социально-экономическая теория динамической эффективности / Х. Уэрта де Сото; [пер. с англ.]. – Челябинск : Социум, 2011. – 409 с.
21. Шевчик Б. М. Традиція і господарство: еко-номічні системи в соціокультурній динаміці : моно-графія / Б. М. Шевчик. – Львів : Видавництво Львівського торговельно-економічного університе-ту, 2017. – 574 с.
22. Шевчик Б. М. Вплив соціокультурної сфери національної економіки на економічний розвиток: теоретико-методологічні основи : монографія / Б. М. Шевчик. – Львів : Видавництво Львівського торговельно-економічного університету, 2019. – 371 с.
23. Шумпетер Й. А. Теорія економічного роз-витку: Дослідження прибутків, капіталу, кредиту, відсотка та економічного циклу / Й. А. Шумпетер. – К. : Видавничий дім “Києво-Могилянська акаде-міяˮ, 2011. – 242 с.
Опубліковано
2021-10-01