ETHICAL AND AXIOLOGICAL FEATURES OF THE MENTALITY OF THE COGNITARIUM OF NOOECONOMICS OF IDEATIONAL CULTURE
Abstract
The aim of the study is to clarify and substantiate the ontological dimensions of axiological assessments of the production, movement and consumption of intellectual goods in the exchange space of the nooeconomics. The moral and cognitive preconditions of evaluation related to the dominant type of cultural mentality of intellectual eco-nomic systems are studied. The problem of determining the substance of the value of intellectual goods on the basis of ricardian, marginalistic and metaphysical approaches is considered. The logic of technogenesis, which will lead to the collapse of market systems, is analyzed: zero marginal costs will cancel out the price mechanism, which is based on the calculated labor costs. It is proved that, unlike utilitarian comfort technology projects, which are evaluated in terms of return on investment, humanitarian projects have been shown to spread as anthropogenic robots endowed with artifi-cial intelligence will displace the human mind from all areas of digitization of information services, - are evaluated by the ontological meanings of cognitive communication messages. It is alleged that the ontological meaning of an intel-lectual product arises as a result of the unpacking and texting by the filter of consciousness of the compressed meanings of the semantic vacuum on the probabilistic scale of axiological weighing of the existential meaning of human existence as a subject of a certain type of cultural mentality. The expediency of systematization of utilitarian meanings by onto-logical ones is substantiated. It is emphasized that the ontological meaning takes place when concentrated in the infor-mation message image of the augmented reality corresponds to the normative, cognitive and aesthetic principles of the axiological continuum of the dominant culture, where the contradiction between being and non-being is removed. The connection of nooeconomics with the ideational, not the sensory type of culture is postulated and the subject of such thinking is declared - cognitarium. It is alleged that in the conditions of the nooeconomics of ideational culture, the price of truth and the institutionalization of income will be formed not in a market but in a symbolic exchange environ-ment. Cognitarium is defined as the meritocratic elite of the nooeconomics of ideational culture, which produces onto-logical meanings of extended existence through the logotherapeutic effect of intelligible effort.
References
2. Бегельсдайк Ш. Культура в экономической науке: история, методологические рассуждения в области практического применения в современно-сти / Ш. Бегельсдайк, Р. Маселанд. – М.; СПб. : Изд-во Института Гайдара; Изд-во “Международ-ные отношенияˮ; Факультет свободных искусств и наук СПбГУ, 2016. – 464 с.
3. Белый А. Символизм как миропонимание / А. Белый. – М. : Республика, 1994. – 528 с.
4. Булгаков С. Розмисли. Творча спадщина у контексті ХХІ століття / С. Булгаков; [за ред. В. Д. Базилевича]. – К. : Знання, 2006. – 903 с. – (Славетні постаті).
5. Бьюкенен П. Дж. Смерть Запада / П. Дж. Бьюкенен. – М. : ООО “Издательство АСТ”, 2003. – 444 с.
6. Гайдеґґер М. Дорогою до мови / М. Гайдеґ-ґер. – Львів : Літопис, 2007. – 232 с.
7. Енаф М. Ціна істини: дар, гроші, філософія / М. Енаф. – К. : Дух і літера, 2019. – 512 с.
8. Кантор К. Двойная спираль истории: Исто-риософия проектизма. Т. 1: Общие проблемы / К. Кантор. – М. : Языки славянской культуры, 2002. – 904 с.
9. Кастельс М. Інтернет-галактика. Міркування щодо Інтернету, бізнесу і суспільства / М. Кастельс. – К. : “Видавництво “Ваклерˮ у формі ТОВ, 2007. – 304 с.
10. Кизим М. О. Перспективи розвитку і ко-мерціалізації нанотехнологій в економіках країн світу та України : монографія / М. О. Кизим, І. Ю. Матюшенко. – Х. : ВД “ІНЖЕКˮ, 2011. – 392 с.
11. Лэнгле А. Что движет человеком? Экзи-стенциально-аналитическая теория эмоций / А. Лэнгле. – М. : Генезис, 2009. – 235 с.
12. Лэнгле А. Жизнь, наполненная смыслом. Логотерапия как средство оказания помощи в жиз-ни / А. Лэнгле. – М. : Генезис, 2016. – 144 с.
13. Мейсон П. Посткапитализм: путеводитель по нашему будущему / П. Мейсон. – М. : Ад Мар-гинем Пресс, 2016. – 416 с.
14. Налимов В. В. Спонтанность сознания. Ве-роятностная теория смыслов и смысловая архитек-тоника личности / В. В. Налимов. – М. : Академи-ческий Проект; Парадигма, 2011. – 399 с.
15. Нестерук А. Логос и космос: Богословие, наука и православное предание / А. Нестерук; [пер. с англ.]. – М. : Библейско-богословский институт св. Апостола Андрея, 2006. – 443 с.
16. Роджерс Е. Дифузія інновацій / Е. Роджерс. – К. : Видавничий дім “Києво-Могилянська акаде-міяˮ, 2011. – 591 с.
17. Сорокин П. А. Социальная и культурная динамика / П. А. Сорокин. – М. : Астрель, 2006. – 1176 с.
18. Сото де Е. Загадка капіталу. Чому капіта-лізм перемагає лише на Заході і ніде більше / Е. де Сото. – К. : Ніка-Центр, 2009. – 232 с.
19. Тоффлер Е. Нова парадигма влади. Знання, багатство, сила / Е. Тоффлер. – К. : Акта, 2003. – 560 с.
20. Уэрта де Сото Х. Социально-экономическая теория динамической эффективности / Х. Уэрта де Сото; [пер. с англ.]. – Челябинск : Социум, 2011. – 409 с.
21. Шевчик Б. М. Традиція і господарство: еко-номічні системи в соціокультурній динаміці : моно-графія / Б. М. Шевчик. – Львів : Видавництво Львівського торговельно-економічного університе-ту, 2017. – 574 с.
22. Шевчик Б. М. Вплив соціокультурної сфери національної економіки на економічний розвиток: теоретико-методологічні основи : монографія / Б. М. Шевчик. – Львів : Видавництво Львівського торговельно-економічного університету, 2019. – 371 с.
23. Шумпетер Й. А. Теорія економічного роз-витку: Дослідження прибутків, капіталу, кредиту, відсотка та економічного циклу / Й. А. Шумпетер. – К. : Видавничий дім “Києво-Могилянська акаде-міяˮ, 2011. – 242 с.