CONTENT-THEORETICAL CHARACTERISTIC OF INTERNATIONAL COMPETITIVENESS OF AN ENTERPRISE

  • I. M. Kamarchuk Lviv University of Trade and Economics http://orcid.org/0000-0002-2877-4185
  • F. I. Shopsky Lviv University of Trade and Economics
  • O. V. Shevchenko Lviv University of Trade and Economics
Keywords: international competitiveness, enterprise, competitive environment, foreign market, foreign economic activity

Abstract

The article determines that different scientific interpretations have been developed regarding the essence of the international competitiveness of the enterprise and for further substantiation of the concept it is important to identify the main directions of its research. The importance of forming proposals for providing characteristics of the international competitiveness of the enterprise intensifies, which would take into account the basic principles, progres-sive changes, strategic guidelines and future expectations of its activities while ensuring a sufficient level. The purpose of the article is a scientific substantiation of the content-theoretical characteristic of the international competitiveness of the enterprise, which would take into account the internal and external conditions of its activities in the context of which it is possible to achieve the desired state. In the process of writing the article general and special methods of theoretical generalization, systematic and logical analysis, comparison and grouping are used. Conceptual provisions of necessity of development of foreign economic activity of the enterprise and search of directions of a sufficient level of its competitive-ness maintenance are substantiated. A number of author's statements on the essence of the international competitiveness of the enterprise have been studied. Conclusions about the high differentiation of content-theoretical characteristics of the studied concept are made and concerning the generalization of scientific statements author's statements are offered for formation of optimal recognition. Conceptual scientific statements about the essence of international competitiveness of the enterprise should be associated with such characteristics as the efficiency of foreign economic activity, a set of compet-itive advantages at the level of international relations, characteristics of resources and competitive potential in foreign markets, the state of management in an international competitive environment, assessment of development in the environ-ment of technological trends and the growth of informatization of international economic relations. In the future we should expect the emergence of new scientific directions in substantiating the substantive characteristics of the international com-petitiveness of the enterprise, which will be determined by the intensive trends according to which its sufficient level is ensured.

References

1. Клименко С. М., Омельяненко Т. В., Барабась Д. О. Управління конкурентоспроможністю підприємства : навч. посіб. Київ : Знання, 2008. 520 с.
2. Porter M. E. Competitive Advantage of Nations. New York: Free Press, 2000. 426 p.
3. Блонська В. І., Лупак Р. Л. Конкурентоспроможність підприємства – основний чинник розвитку конкурентоспроможності економіки. Науковий вісник Національного лісотехнічного університету України. 2006. Вип. 16.1. С. 345-350.
4. Коваленко Н. В., Мізюк С. Г. Міжнародна конкурентоспроможність підприємства: сутність, основні складники та джерела формування конкурентних переваг. Приазовський економічний вісник. 2019. Вип. 2(13). С. 26-30.
5. Управління міжнародною конкурентоспроможністю: підприємство – регіон : монографія / за ред. Ю. Г. Козака, І. О. Уханової. Київ : Центр учбової літератури, 2019. 173 с.
6. Лупак Р. Л. Економічне обґрунтування стратегічного управління конкурентоспроможністю підприємства. Бізнес Інформ. 2013. № 4. С. 320-325.
7. Бшарат Н. Теоретичні засади концепції конкурентної стратегії управління потенціалом конкурентоспроможності торговельних підприємств. Економіка та держава. 2019. № 9. С. 78-82.
8. Лупак Р. Л. Конкурентоспроможність торговельного підприємства та механізм її забезпечення : дис. … канд. екон. наук : спец. 08.00.04. Львів : Видавництво Львівської комерційної академії, 2008. 230 с.
9. Юрчишина Л. І., Тарасенко В. А. Підвищення конкурентоспроможності промислових підприємств в контексті їх стратегічного розвитку. Економічний вісник. 2019. № 3. С. 135-145.
10. Васильців Т. Г., Лупак Р. Л., Юрків Н. Я. Інституційне забезпечення розширення фінансових можливостей підприємств промисловості та АПК на регіональному рівні. Фінанси України. 2012. № 3. С. 90–101.
11. Березівський Я. П. Ідентифікація умов та чинників формування технологічної конкурентоспроможності національної економіки. Бізнес Інформ. 2021. № 7. С. 15-21.
12. Куницька-Іляш М. В., Березівський Я. П. Концептуально-методичні підходи до ідентифікації типологічних та логічно-структурних характеристик пріоритетних галузей національної економіки. Бізнес Інформ. 2021. № 4. С. 17-23.
13. Тульчинський Р. В., Тульчинська С. О., Ружицький А. В. Стратегії конкурентоспроможності підприємств в умовах макроекономічної нестабільності. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 6. С. 5-9.
14. Касич А., Асцатрян А. Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства. Економіка та суспільство. 2021. № 32. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/859/824.
15. Гринчук Ю. С., Вихор М. В., Шемігон О. І., Гринчук Ю. С. Програми підвищення конкурентоспроможності у системі стратегічного управління організаціями. Агросвіт. 2019. № 7. С. 3-9.
16. Лозовський О., Дячук М. Стратегічне управління як чинник підвищення конкурентоспроможності підприємств. Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Економічні науки. 2018. № 2 (11). С. 31-35.
17. Зось-Кіор М. В., Брижань К. О. Управління конкурентоспроможністю підприємства в умовах нестабільності. Інтернаука. Серія: “Економічні науки”. 2017. № 6. С. 62-65.
18. Коляденко С. В., Стратій А. М. Аналіз фінансових стратегій для підвищення конкурентоспроможностей підприємства. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 22. С. 17-23.
19. Касич А. О., Глущенко Д. О. Теоретичні та практичні аспекти управління конкурентоспроможністю підприємства. Економіка та держава. 2016. № 11. С. 65-70.
20. Геращенко І. О., Шмадченко О. О. Управління конкурентоспроможністю підприємства. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2015. Вип. 50. С. 297-301.
21. Ільченко В. Ю., Малахова Ю. А., Краковецька А. О. Модель управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства. Danish Scientific Journal. 2020. № 42. Ч. 3. С. 39-43.
22. Коляденко С. В., Стратій А. М. Аналіз фінансових стратегій для підвищення конкурентоспроможностей підприємства. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 22. С. 17-23.
23. Васильців Т. Г., Городня Т. А., Лупак Р. Л. Економічні аспекти диверсифікації підприємства з використанням інноваційних інвестицій. Інтелект XXI. 2017. Вип. 1. С. 52-57.
24. Бугас Н. В., Босецька О. В. Управління конкурентоспроможністю підприємства в нестабільному ринковому середовищі. Ефективна економіка. 2015. № 11. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2015_11_31.
25. Чирва О. Г., Бовкун О. А. Стратегічні напрями підвищення рівня конкурентоспроможності підприємств. Економічні горизонти. 2018. № 3(6). C. 43-54.
Published
2022-04-15