CURRENT PROBLEMS OF DEVELOPMENT OF MARKETING INTERNET COMMUNICATIONS IN UKRAINE
Abstract
It has been stated that nowadays traditional marketing is not only being supplemented by Internet-marketing means, but in some cases is pushed out by the latter from the offline format. There are certain groups of goods and services for which the online format gains fundamental advantages over the means of traditional marketing and de facto creates new consumer values. It is emphasized that the economic efficiency of enterprises and organiza-tions trying to market their goods and services through Internet communications depends significantly on the digital skills of consumers. The types of Internet communications with the greatest prospects of being used in internet market-ing are characterized. The barriers to the development of digital marketing are identified. The role of users' digital skills in the development of Internet communications has been examined. The main digital competencies are character-ized, the level of information, communication competencies, life-skills, and digital content creation skills of Ukrainian consumers as well as the respondents' desires for basic and professional training courses in Internet communications have been analysed. The dependence of the share of the population using social networks on the age and education level is shown. The difference in a number of parameters characterizing consumer participation in Internet marketing communications in relation to the total population of Ukraine and those under the age of 18 has been revealed. The article shows possible ways to increase the effectiveness of online marketing communications, namely: improving the quality of online communication messages themselves and ways to deliver them to target consumer audiences; improv-ing the areas that ensure the successful completion of purchase-sale – shipping transactions, returns, settlements, risk accounting; enhancing the digital literacy of ordinary consumers towards proper perception of communication messag-es and more active participation in marketing internet communications.
References
2. Вільямс Г. 23 Дивовижні Статистики в Ін-тернеті і соціальних медіа в 2022 році. URL: https://uk.wizcase.com/blog/дивовижні-статистики-в-інтернеті/.
3. Грицина В. Перелік країн з найбільшою кількістю користувачів Інтернету. URL: https://pingvin.pro/gadgets/news-gadgets/perelik-krayin-z-najbilshoyu-kilkistyu-korystuvachiv-internetu.html.
4. Говера О. І. Маркетингові комунікації в Ін-тернеті: пошук стратегічних рішень для бізнесу. URL: http://briz.if.ua/blogs/479.htm 7.12.2016.
5. Гук О. В., Тищенко О. М. Інноваційні підхо-ди до застосування інтернет-комунікацій у марке-тинговій діяльності підприємства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2018. Вип. 17. Ч. 1. С. 87-89.
6. Державні послуги онлайн. URL: https://diia.gov.ua/.
7. Кількість користувачів Інтернету у світі сяг-нула 4,66 млрд. URL: https://root-nation.com/ua/news-ua/it-news-ua/ua-new-internet-records/#:~:text.
8. Красовська О. Ю. Інтернет-маркетинг як су-часний інструмент комунікації підприємства. Про-блеми системного підходу в економіці. 2018. № 1(63). С. 67-71.
9. Мельник І. О., Ковальчук С. В., Стахов Ю. В. Сучасні напрями і тренди просування в мережі Інтернет. Маркетингові технології в умовах гло-балізації економіки України: тези доповідей ХV міжнародної науково-практичної конференції. Хмельницький : ХНУ, 2020. С. 169-170.
10. Мельник Ю. М., Сагер Л. Ю., Ілляшенко Н. С. та ін. Класифікація основних форм та видів марке-тингових інтернет-комунікацій. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2016. № 4. С. 43-55.
11. Петриченко П. А. Маркетингові інтернет-комунікації підприємств сфери послуг: клієнто-орієнтований підхід. Вісник соціально-економічних досліджень. 2013. Вип. 2 (49), ч. 1. С. 54-59.
12. Пилипчук В. П. Управління маркетинговими комунікаціями підприємства в інтернет-мережах. Інструменти та методи комерціалізації інноваційної продукції : монографія. Суми : Триторія, 2018. С. 221-233.
13. Пономаренко І. В., Вінікова І. І. Викори-стання інтернет-маркетингу для налагодження комунікацій із цільовою аудиторією. Інфраструктура ринку. 2019. Вип. 38. С. 207-213.
14. Попова Н. В., Катаєв А. В., Базалієва Л. В. та ін. Маркетингові комунікації : підручник. Харків : Факт, 2020. 315 с.
15. Розвиток маркетингу в умовах інформатизації суспільства : монографія / за наук. ред. проф. В. П. Пилипчука. Київ : КНЕУ, 2019. 463 с.
16. Романенко Л. Ф., Романенко О. О. Особливості комунікаційних стратегій в умовах цифрового маркетингу. Розвиток маркетингу в умовах інфор-матизації суспільства : монографія. Київ : КНЕУ, 2019. С. 239-247.
17. Романенко О. О. Методичні підходи до розробки маркетингових комунікаційних стратегій в мережі Інтернет. Економіка. Фінанси. Право. 2016. № 11(5). С. 21-26.
18. Романова А. В., Решміділова С. Л. Таргетована реклама як ефективний інструмент просування в Інтернет-мережі. Маркетингові технології в умовах глобалізації економіки України: тези доповідей ХV міжнародної науково-практичної конференції. Хмельницький : ХНУ, 2020. С. 126-128.
19. Сєров Ю. О., Федушко С. С. Соціальні комунікації в мережі Internet : навч. посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017. 236 с.
20. Уилсон Р. Планирование стратегии интернет-маркетинга. URL: http://altairbook.com/books/ 1490202-planirovanie-strategii-internet-marketinga.html.
21. Ус М. І. Інтернет-маркетинг як інструмент маркетингових комунікацій та складник ко-мерційної діяльності підприємства. Економіка та суспільство. 2018. Вип. 15. С. 482-488.
22. Фоміченко І. П., Баркова С. О., Дикань А. І. та ін. Інтернет-маркетинг як сучасний інструмент комунікації підприємства. Економічний вісник Донбасу. 2020. № 4 (62). С. 97-102.
23. Цифрова грамотність населення України : звіт за результатами загальнонаціонального опиту-вання. URL: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2625-doslidzenna_2021_ukr.pdf.
24. Illiashenko S. M. Marketing communication policy in the management system of innovative development of enterprises. Marketing of innovations. Innovations in marketing : materials of the International Scientific Internet Conference. Bielsko-Biala : WSEH, 2021. Р. 89-91.
25. Shkeda O. O. UX-oriented marketing communications. Marketing of innovations. Innovations in marketing : materials of the International Scientific Internet Conference. Bielsko-Biala : WSEH, 2021. Р. 167-170.