SYSTEMATIC APPROACH TO THE REGULATION OF THE SECURITIES MARKET IN UKRAINE

Keywords: securities market regulation system, listing, netting, securities issue, monitoring

Abstract

The article presents the author's interpretation of the essence of the category of regulation of the securi-ties market, proposes a systematic approach to the regulation of the securities market, taking into account priority goals, subjects, objects and participants, a toolkit that is based on the specification of forms, methods and levers of regulation and ensures implementation key functions with the help of proper functioning of a number of subsystems: organizational and structural, competence, control, administrative, etc. The purpose of the article is to substantiate the essence and components of the securities market regulation system in Ukraine. In the course of the study, it was deter-mined that the securities market regulatory system ensures the protection of investors' interests, fairness, efficiency and transparency of the securities market and reduction of systemic risk and is based on appropriate tools. It has been proven that the regulation of the securities market must be carried out in the aspect of implementation of the require-ments of the International Organization of the Securities Commission and the principles of IOSCO and "Goals and Principles of Regulation and Circulation of Securities". In today's conditions, there is regulation of the securities mar-ket by the National Financial Services Commission and the NBU, i.e. 2 state institutions can be considered regulators. The NBU regulates banks' operations with securities, is a depository for government bonds, that is, an institution that keeps centralized records of government bonds in paperless form. It was noted that the principles of IOSCO (2010) are important in the system of regulation of the securities market and provide for legality, clarity of the regulator's duties, independence and accountability, regulation of powers, provision of resources, clarity and consistency of procedures, confidentiality of information, monitoring of risks, in particular systemic, efficiency of regulation, absence of conflicts of interest, comprehensiveness of inspections, supervision, monitoring. It is proposed to include a toolkit in the securi-ties market regulation system, which is based on a clear definition of levers, methods and forms, as well as appropriate informational and legal support. Further research should be directed to the development of general approaches to ef-fective regulation of the securities market in the context of determining quantitative and qualitative parameters for par-ticipants in financial services markets and research on compliance of existing legal acts with EU directives and the principles of effective supervision and control.

References

1. Білозір М. Р. Принципи регулювання ринку цінних паперів. Фінансовий ринок. 2018. URL: http://libfor.com/index.php?newsid=3438.
2. Головач М. Поняття та значення фінансової безпеки ринку цінних паперів. Економічний аналіз. 2022. Том 32. № 2. С. 45-52.
3. Голубицький С. І. Адміністративно-процесуальний статус національної комісії з цінних паперів та фондового ринку при розгляді та вирішенні спорів, що виникають у сфері функціонування фондового ринку України. Юридичний бюлетень. Вип. 7. Ч. 2. 2018. С. 13-21.
4. Залучення України від продажу ОВДП на аукціонах із початку повномасштабної війни перевищують еквівалент 186,3 млрд грн. Депозитарій НБУ. URL: https://bank.gov.ua/ua/news/all/ zalu-chennya-ukrayini-vid-prodaju-ovdp-na-auktsionah-iz-pochatku-povnomasshtabnoyi-viyni-perevischuyut-ekvivalent-1863-mlrd-grn--depozitariy-nbu.
5. Левченко В. П. Розвиток ринку небанківських фінансових послуг : монографія. К. : Центр учбової літератури, 2013. 368 с.
6. Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Сайт. URL: https://www.nssmc.gov.ua.
7. Про впорядкування провадження професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках у період дії воєнного стану. Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 04.08.2022 № 1053. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ rada/show/v1053863-22#Text.
8. Про депозитарну систему України. Закон України від 6 липня 2012 року № 5178-VI URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5178-17#Text.
9. Про державне регулювання ринку капіталу та організованих товарних ринків. Закон України від 30 жовтня 1996р. № 448/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/448/96-%D0%B2%D1%80#Text.
10. Про затвердження Порядку надання адміністративних послуг Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку. Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 17.11.2021р. № 1124. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0147-22#Text.
11. Про Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку. Указ Президента України від 23 листопада 2011 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1063/2011#Text.
12. Про ринки капіталу та організовані товарні ринки. Закон України від 23 лютого 2006 року № 3480-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3480-15#Text.
13. Шевченко О. В. Місце національної комісії з цінних паперів та фондового ринку в системі органів надання адміністративних послуг. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. Серія економічна. Серія юридична. 2022. Вип. 32. С. 249-257.
14. Шишков С. Є. Наслідки впровадження воєнного стану для ринків капіталу України. Український соціум. 2022. № 1 (80). С. 63-86.
15. Шовкопляс Г. Запровадження міжнародних стандартів регулювання ринків фінансових послуг в Україні: правовий аспект. Підприємництво, господарство і право. 2017. № 12. С. 107-111.
Published
2023-02-16