COMMUNICATION TECHNIQUES IN MARKETING

Keywords: communication techniques, marketing communications, marketing, advertising, customer motivation

Abstract

It is stated that disaggregation of the general communication policy of an enterprise to separate elemen-tary techniques makes it possible to gain deeper understanding of specific components of the relevant activity, to ana-lyse the reasons for success or failure of particular marketing actions, and to substantiate the use of combinations of these techniques. It is emphasized that the multidimensional nature of the marketing communication process determines the variety of approaches used when trying to describe the related techniques. The article attempts to streamline the classification of marketing communication techniques and the list of consumer motives used in these techniques. Four areas of classification of marketing communication techniques are proposed, namely: techniques of a visionary nature related to the formation of communication strategies and tactical techniques designed to attract the attention of the consumer here and now; techniques related to the means of placing and delivering communication messages to poten-tial consumers and the places of placement of such messages; techniques used at different stages of bringing a potential buyer closer to making a purchase – image messages, informing, persuading, inspiring, encouraging and reminding; techniques related to consumer values and the motivation of potential buyers towards obtaining these values. These classification groups may partially overlap, and specific techniques may simultaneously refer to several of these groups. It is emphasized that the application of the widest possible range of marketing communications techniques will help to ensure the effectiveness of these communications, increase the turnover of trade organizations, and provide customers with grounds for making more well-thought-out purchases. It is stated that further research can be aimed at identifying additional marketing communication techniques, improving their classification and finding the most effec-tive ways to match problematic practical situations with sets of appropriate communication techniques recommended for use in these situations.

References

1. Березюк В. О. Методологічні аспекти оцінювання ефективності інтегрованих маркетингових комунікацій в інтернет-середовищі. Маркетингова освіта в Україні : збірник матеріалів V Міжнар. наук.-практ. Інтернет-конф., м. Київ, 7-8 жовтня 2021 р. Київ : КНЕУ, 2021. С. 159-162. URL: https://ir.kneu.edu.ua/bitstream/handle/2010/36667/21-5695.pdf?sequence=1. 2. Білик В. В., Сергієнко О. А., Крупенна І. А. Інструменти цифрового маркетингу в умовах трансформації комунікацій сучасної організації. Науковий вісник Чернівецького університету. 2020. Випуск 825. Економіка. С. 33-40.
3. Галюк Я. Д., Ковальчук С. В., Сторчеусов В. В. Сучасні напрями формування ефективного комплексу маркетингових комунікацій підприємства. Маркетингові технології в умовах глобалізації економіки України : тези доповідей ХV міжнародної науково-практичної конференції. Хмельницький : ХНУ, 2020. С. 174-175.
4. Касян С., Юферова Д. Маркетингові комунікаційні стратегії в системі діджітал партнерської взаємодії підприємств. Маркетинг і логістика в системі менеджменту : тези доповідей XIІІ Міжнародної науково-практичної конференції, м. Львів, 22 жовтня 2020 р. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. С. 62-64.
5. Кітченко О. М., Ронзік Є. С. Застосування інструментів маркетингових комунікацій в залежності від стадії ЖЦТ. Marketing of innovations. Innovations in marketing : materials of the International Scientific Internet Conference (December, 2022). Bielsko-Biala : WSEH, 2022. С. 65-68. 6. Луценко К. О., Луценко В. Ю. Актуальні тенденції розвитку комунікацій в системі маркетингу. Вчені записки Університету “КРОК”. 2018. No 3 (51). С. 151-156.
7. Мельник Ю. М., Сагер Л. Ю., Ілляшенко Н. С. та ін. Класифікація основних форм та видів маркетингових інтернет-комунікацій. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2016. № 4. С. 43-55. 8. Пилипчук В. П. Управління маркетинговими комунікаціями підприємства в інтернет-мережах. Інструменти та методи комерціалізації інноваційної продукції : монографія. Суми : Триторія, 2018. С. 221-233. 9. Попова Н. В., Катаєв А. В., Базалієва Л. В. та ін. Маркетингові комунікації : підручник. Харків : Факт, 2020. 315 с. 10. Прийоми психологічного впливу на споживача. URL: https://mgn.com.ua/uk/priemy-psixologicheskogo-vozdejstviya-na-potrebitelya/.
11. Прийоми реклами для високозалученої трансформативної цільової аудиторії. URL: https://library.if.ua/book/126/8337.html. 12. Просвирина А. Прийоми маніпулювання споживачем через маркетингові комунікації. URL: https://koloro.ua/ua/blog/brending-i-marketing/priemy-manipulirovaniya-potrebitelem-cherez-marketingovye-kommunikacii.html.
13. Психологічні прийоми реклами – що потрібно знати покупцеві. URL: https://tutkatamka.com.ua/ nathnennya/psihologiya/psixologichni-prijomi-reklami-shho-potribno-znati-pokupcevi/.
14. Реклама використовує ці 11 хитрощів, щоб ми хотіли купувати все більше і більше. URL: https://social.org.ua/3130-reklama-vikoristovuie-tsi-11-khitroshchiv-shchob-mi-khotili-kupuvati-vse-bilshe-i-bilshe.html.
15. Реклама та її психологічні прийоми. URL: https://samoosvita.in.ua/reklama-ta-yiyi-psyhologichni-pryjomy/. 16. Рекламні прийоми, 6 варіантів як не потра-пити в пастку. URL: https://marketer.ua/ua/ advertising-techniques-6-options-for-how-to-get-trapped/.
17. Рижко І. В., Хлопук Т. Ю., Рожило М. А. Зовнішня реклама: види та прийоми, що забезпечують її ефективність. Масова комунікація: історія, сьогодення, перспективи. 2012. № 1. С. 39-42. 18. Романенко Л. Ф., Романенко О. О. Особливості комунікаційних стратегій в умовах цифрового маркетингу. Розвиток маркетингу в умовах інформатизації суспільства : монографія. Київ : КНЕУ, 2019. С. 239-247. 19. Романенко О. О. Методичні підходи до розробки маркетингових комунікаційних стратегій в мережі Інтернет. Економіка. Фінанси. Право. 2016. № 11(5). С. 21-26.
20. Скригун Н. П., Розумей С. Б., Молін Н. О. Онлайн та офлайн інструменти в системі інтегрованих маркетингових комунікацій. Маркетинг і цифрові технології. 2022. Том 6. № 2. С. 49-61.
21. Цурська Б. Г., Бухта С. В. Новітні інструменти маркетингової комунікаційної політики. Міжнародний науковий журнал “Інтернаука”. Серія “Економічні науки”. 2020. № 10 (42). Т. 1. С. 149-156. 22. Шульга О. А. Сучасні інструменти маркетингової комунікаційної політики. Інфраструктура ринку. 2022. Вип. 68. С. 170-174.
23. Яненко Я. В. Рекламні комунікації як чинник соціалізації у сучасному українському суспільстві : дис. докт. наук із соціальних комунікацій. К. : Київський нац. ун-т імені Тараса Шевченка, 2021. 399 с. 24. Яненко Я. В. Сучасні рекламні комунікації як чинник соціалізації : монографія. Суми : СумДУ, 2018. 300 с.
25. 5 прийомів реклами, які змушують нас купувати. URL: https://lifestyle.segodnya.ua/ ua/lifestyle/style/5-priemov-reklamy-kotorye-zastavlyayut-nas-pokupat-694222.html.
26. Illiashenko S. M. Marketing communication policy in the management system of innovative development of enterprises. Marketing of innovations. Innovations in marketing : materials of the International Scientific Internet Conference. Bielsko-Biala : WSEH, 2021. Р. 89-91.
Published
2023-09-04