CONCEPTUALIZATION OF INNOVATIVE DEVELOPMENT OF RETAIL TRADE IN A FAST-CHANGING ENVIRONMENT
Abstract
With the beginning of the full-scale war unleashed by the Russian Federation against Ukraine, a large part of retail trade enterprises found themselves facing challenges that cannot be overcome with standard business development tools. There are a number of systemic risks associated with the war and features of post-war reconstruc-tion, which have a clear negative impact on the ability of the industry to work effectively, which actualizes the need for a conceptual outline of an innovative path to the reconstruction of domestic retail trade to overcome the challenges of an aggressive environment. The main task of the study is the conceptualization of system innovative development in the environment of domestic retail trade as a way to overcome external challenges. It has been proven that the concept of post-war recovery of retail trade needs to take into account the peculiarities of the functioning of enterprises of the industry discovered during the war, and it is expedient to improve trade practices using innovative approaches. It is shown that innovations will allow trade enterprises to improve their competitive positions and performance, optimize interaction with buyers and stakeholders as well as increase capitalization. End-to-end digitization of trade technologi-cal processes and the introduction of cloud business operations, improvement of transport and warehouse logistics and supply chains, implementation of the omni-channel model, strengthening of the image component of own brands and management of consumer behavior are identified as the most promising directions of innovative recovery of retail trade. It has been found that the inclusion of innovative projects in the plans for the recovery of retail trade will have positive effects on the modernization of sales technologies, updating the methods of communication with buyers during contact and contactless transactions, promotion of new products, which in aggregate will contribute to better tion of consumer needs and contribute to the stabilization of trade business in conditions of war and post-war recon-struction. The direction of further research should ensure the development of mechanisms for effective innovation and investment support for the development of retail trade in the conditions of an aggressive fast-changing environment.
References
2. Бурліцька О. П. Класифікаційні ознаки інструментів трейд-маркетингу. Формування механізму зміцнення конкурентних позицій національних економічних систем у глобальному, регіональному та локальному вимірах : матеріали X Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Тернопіль, 31 березня 2023 р.). Тернопіль : ФОП Паляниця В.А., 2023. С. 109-111.
3. Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua.
4. Єрмакова Я. 430 днів спротиву. Інфографіка Асоціації ритейлерів України. (опубліковано 03.05.2023). URL: https://rau.ua/novyni/magaziniv-vtratili-merezhi-14/.
5. Зозульов О. В. Формування концепції ведення бізнесу на маркетингових засадах: сьогодення та майбутнє. Маркетинг в Україні. 2017. № 5-6. С. 64-72.
6. Іваненко Л. Інноваційні формати для розвитку ритейлу. Наука, освіта, суспільство: реалії, виклики, перспективи : матеріали конф. (м. Вінниця, 26 квітня 2019 р.). Вінниця : ТОВ “ТВОРИ”, 2019. Т. 1. С. 106-108.
7. Кащена Н. Б. Формування інноваційної стратегії управління економічною активністю підприємства торгівлі. Підприємництво та інновації. 2020. № 11 (2). С. 37-43.
8. Лісіца В. В., Місюкевич В. І., Михайленко О. М. Формування системи внутрішньої торгівлі України: теорія, практика, інновації : колективна монографія. Полтава : ПУЕТ, 2020. 232 с.
9. Ляшук К. П. Моделі корпоративної соціальної відповідальності. Вісник Хмельницького національного університету. 2019. Вип. 6. С. 110-114.
10. Миколайчук І. П., Силкіна Ю. О. Сучасні тренди розвитку мережевого ритейлу в Україні. Вісник ЛТЕУ. Економічні науки. 2019. Вип. 57. С. 39-46.
11. НБУ. Бізнес погіршив оцінки ділової активності через втрати від повномасштабної війни. (опубліковано 01.12.2022). URL: https://bank.gov.ua/ua/news.
12. Павлова В. А. Шляхи розвитку вітчизняного ритейлу в повоєнний період. Академічний огляд. 2022. № 1 (56). С. 42-52.
13. Проскокова А. Ю. Підходи до класифікації інновацій в сфері рітейлу. Стратегія економічного розвитку України. 2019. № 45. С. 77-92.
14. Пшинка Г. В., Гетьман Л. Г. Використання маркетингових технологій в сучасному рітейлі. Наукові інновації та передові технології. 2021. № 2 (2). С. 144-151.
15. Свидрук І. І., Турянський Ю. І. Соціально-економічне підґрунтя креативного менеджменту організації. Вісник ЛТЕУ. Економічні науки. 2019. № 58. С. 76-81.
16. Симоненко К. Від комп’ютерів до товарів для дому: як змінився попит українців на товари в інтернеті за 13 років. (Опубліковано 12.06.2023). URL: https://rau.ua/novyni/popit-tovari-v-interneti-rozetka.
17. Шевченко В. М., Мішустіна Т. С., Бондаренко А. А. Дослідження споживчих переваг і лояльності споживачів для досягнення маркетингових цілей компанії. Академічний огляд. 2019. № 2. С. 69-80.
18. Arslan A. N., Klibi W., Montreuil B. Distribution network deployment for omnichannel retailing. European Journal of Operational Research. 2021. Vol. 294 (3). P. 1042-1058.
19. Bollweg L., Lackes R., Siepermann M., Weber P. Drivers and barriers of the digitalization of local owner operated retail outlets. Journal of Small Business and Entrepreneurship. 2019. Vol. 32 (2). P. 1-29.
20. Crevier L. Ph., Parrott L. Synergy between adaptive management and participatory modelling: The two processes as interconnected spirals. Ecological Informatics. 2019. Vol. 53. Art. 100982.
21. Emergen Research. Top 10 Retail Tech Trends to Watch for in 2023. (Опубліковано 13.04.2023). URL: https://www.emergenresearch.com/ blog/top-10-retail-tech-trends-to-watch-for-in-2023.
22. Grimmer L., Grimmer M., Mortimer G. The more things change the more they stay the same: A replicated study of small retail firm resources. Journal of Retailing and Consumer Services. 2018. Vol. 44 (1). Р. 54-63.
23. Hensel R., Visser R., Overdiek A., Sjoer E. A small independent retailer's performance: Influenced by innovative strategic decision-making skills? Journal of Innovation Knowledge. 2021. Vol. 6, Iss. 4. P. 280-289.
24. Hunt S. D. The ethics of branding, customer-brand relationships, brand-equity strategy, and branding as a societal institution. Journal of Business Research. 2019. Vol. 95 (1). Р. 408-416.
25. Jones C., Livingstone N. The ‘online high street’ or the high street online? The implications for the urban retail hierarchy. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research. 2018. Vol. 28 (1). Р. 47-63..
26. Ridwan M. Purchasing Decision Analysis in Modern Retail. Jurnal Mahasiswa Ekonomi Bisnis. 2022. Vol. 2 (1). Р. 1-9.
27. Zhu G., Gao X. Precision retail marketing strategy based on digital marketing model. Science Journal of Business and Management. 2019. Vol. 7 (1). Р. 33-37.