DECOMPOSITION OF THE STRUCTURE OF DOMESTIC TRADE WITH A FOCUS ON ITS PROGRESSIVE DEVELOPMENT
Abstract
The article emphasizes the conceptual provisions of establishing and expanding the spheres of trade activity, according to which the multidimensional environment of domestic trade is being built. The structural elements of internal trade are highlighted based on a number of traditional classification features that take into account the functional structure, place of organization, assortment profile, level of relationships, specifics of interaction, product specialization, frequency of operation, types, formats, methods, and forms of service in the system of internal trade. It is emphasized that the development of domestic trade is largely determined by global digital transformations and the active introduction of information and communication technologies, and this is taken into account when decomposing its structure. The result of the application of this approach was the selection of a set of elements in accordance with the use of digital technologies, the formation of an assortment of digital goods, the provision of electronic devices, and the expansion of channels for the sale of goods on the Internet. Attention is drawn to the trends of digitization of trade, which have critically changed approaches to selling goods and satisfying the interests of producers and consumers. Adhering to traditional approaches or taking into account the signs of digitalization in general made it possible to identify a wide set of elements of internal trade, which, moreover, with the new stage of globalization changes, are increasing and covering ever wider spheres of economic and social relations. According to this, the factors (controlled and uncontrolled) that stimulate the development of domestic trade and increase its impact on the national economy are highlighted. The distribution of factors of controlled and uncontrolled influence was carried out based on the basic functions of domestic trade - exchange and distribution, product promotion, integration of connections, institutionalization of relations.
References
2. Савощенко А. С. Інфраструктура товарного ринку : навч. посібник. Київ : КНЕУ, 2005. 336 с.
3. Організація торгівлі : підручник / за ред. В. В. Апопія. 2-ге вид., перероб. та доп. Київ : ЦНЛ, 2005. 616 с.
4. Дячун О. Методи продажу товарів, їх класифікація. Галицький економічний вісник. 2014. Т. 45. № 2. С. 164-169.
5. Ткаченко С. О., Дядін А. С. Електронна торгівля: шляхи підвищення культури обслуговування споживачів. Бізнес Інформ. 2015. № 11. С. 200-204.
6. Юрко І. В. Торговельне підприємництво : навч. посібник. Київ : ЦНЛ, 2018. 232 с.
7. Теницька Н. Б., Чайкіна А. О. Стан та перспективи розвитку системи збуту товарів через електронні мережі в сучасних умовах господарювання. Вісник Хмельницького національного університету. 2011. № 3. Т. 3. С. 176-179.
8. Нікітін О., Кульчицький О. Цифрова парадигма як основа визначень: цифровий бізнес, цифрове підприємство, цифрова трансформація. Маркетинг і цифрові технології. 2019. Т. 3. № 4. С. 77-87.
9. Васильців Т. Г., Лупак Р. Л., Штець Т. Ф. Обґрунтування стратегічних напрямів, цілей та заходів державної політики реалізації потенціалу ІТ-сектору економіки України. Підприємництво і торгівля. 2018. Вип. 23. С. 56-63.
10. Vasyltsiv T. G., Mulska O. P., Levytska O. O., Lupak R. L., Semak B. B., Shtets T. F. Factors of the Development of Ukraine’s Digital Economy: Identification and Evaluation. Science and innovation. 2022. № 18(2). P. 44-58.
11. Краус К. М., Краус Н. М., Манжура О. В. Електронна комерція та Інтернет-торгівля : навч.- метод. посібник. Київ : Аграр Медіа Груп, 2021. 454 с.
12. Горященко Ю. Г., Ільченко В. М. Цифровий маркетинг як основа сучасного бізнесу. Науковий погляд: економіка та управління. 2020. № 2(68). С. 115-120.
13. Лупак Р. Л., Рудковський О. В. Цільові орієнтири державної політики імпортозаміщення в контексті державного управління процесами безпеки розвитку внутрішнього ринку. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія “Економічні науки”. 2017. Вип. 27. Ч. 1. С. 85-88.
14. Структурні зміни у світовій торгівлі як чинник розвитку внутрішнього ринку України : колективна монографія / за ред. Т. О. Осташко. Київ : ДУ “ІЕП НАН України”, 2019. 350 с.
15. Белявська К. С. Соціальна відповідальність бізнесу: еволюція поглядів на проблему. Вісник Хмельницького національного університету. 2011. № 1. С. 228-233.
16. Верховод І. С. Соціалізація розподілу доходів в економіці України. Збірник наукових праць Таврійського державного агротехно-логічного університету. Економічні науки. 2014. № 2 (26). С. 51-56.
17. Лупак Р. Л. Державна політика управління безпекою розвитку внутрішнього ринку із застосуванням інструменту імпортозаміщення. Економічний форум. 2017. № 4. С. 20-29.
18. Підприємницькі мережі в торгівлі : монографія / за заг. ред. Н. О. Голошубової. Київ : КНТЕУ, 2014. 344 с.
19. Внутрішня торгівля України : монографія / за заг. А. А. Мазаракі. Київ : КНТЕУ, 2016. 864 с.
20. Лиса С. С. Класифікація форматів та особливості розвитку роздрібної торгівлі України. Глобальні та національні проблеми економіки. 2017. Вип. 15. URL: http://globalnational.in.ua/archive/15-2017/51.pdf.
21. Власова Н. О., Колючкова О. В. Роздрібні торговельні мережі: регіональні фактори розвитку : монографія. Харків : АдвАТМ, 2012. 255 с.
22. Благоразумова О. В. Прояв недобросовісної конкуренції в сфері торгівлі. Ефективна економіка. 2016. № 6. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5027.
23. Внутрішній ринок і торгівля України: структурно-інституціональна трансформація : монографія / за ред. В. Д. Лагутіна. Київ : КНТЕУ, 2015. 432 с.
24. Проскурніна Н. Розвиток роздрібної торгівлі в умовах динамічної природи змін. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2018. Вип. 22. Ч. 3. С. 34-37.