ANALYSIS OF MARKETING AND ADVERTISING ACTIVITIES OF COMPETITORS BY WEB ANALYTICS SERVICES

Keywords: marketing, web analytics, website, traffic sources, website traffic, competitors, competitor monitoring, SimilarWeb, Google Trends

Abstract

The article defines the features of web analytics tools as a means of collecting, analyzing and measuring data from a company's website to identify the main trends in the behavior of its visitors. The article details the indicators that web analytics can measure as a system for determining the effectiveness of a website. The main directions of using web analytics services in the marketing and business activities of an enterprise are determined. The specifics of standard and end-to-end web analytics are characterized, their differences are determined. The stages of web analytics for an effective process of data collection and analysis are presented - from installing the code, setting up conversion tracking and key performance indicators to combining data from different systems and creating a report. The article identifies two types of indicators necessary for the correct analysis of data collected by web analytics. To implement the purpose of the study, the domestic market of household appliances was selected as a basis for highlighting the practical aspects of using web analytics services to monitor marketing and advertising activities, and the five main competitors Rozetka, MOYO, Allo, Comfy and Citrus were selected. The Google Trends service was used to determine which of these companies are leading in terms of the number of search queries for two time periods (7 days and 12 months). Using the web analytics service SimilarWeb, we collected information on competitors in the household appliances market. The number of visitors to each competitor's website over the past 3 months and the ranking of websites in search engine results were determined. Trends in website usage from different devices were identified. The bounce rate as one of the key analytics indicators was analyzed, and its value was determined when visiting the website of each competitor. The most effective channels of communication for website traffic were identified, among which organic search received the greatest weight. The traffic from social networks and the peculiarities of advertising activities of companies were analyzed. Important metrics for monitoring the competitive environment are grouped. The conditions for the reliability of data obtained from the used web analytics services and directions for further research are determined.

References

1. Варенко В. М. Інформаційно-аналітична діяльність : навч. посіб. К. : Університет “Україна”, 2014. 417 с.
2. Винарчук Т. М. Веб-статистика як інструмент аналізу сайта. Електронне наукове фахове видання “Народна освіта”. 2014. №(23). URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2424.
3. Завалій Т., Легенчук С. Google Trends - інструмент діджитал-маркетингу: методичні аспекти. Маркетинг і цифрові технології. 2023. №1. С. 52-68.
4. Кільченко А. В. Google Analytics як засіб для здійснення аналітики веб-ресурсів наукової установи. Звітна наук. конф. ІІТЗН НАПН України : матеріали наук.-практ. конф., присвяч. 20-річчю ІІТЗН НАПН України, м. Київ, 20 лют. 2019 р. Київ : ІІТЗН НАПН України, 2019. С. 109-117. URL: http://lib.iitta.gov.ua/715956/.
5. Мудра І. Веб-аналітика як важлива складова успішного функціонування ЗМІ в Інтернеті. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Журналістські науки. 2018. № 896. С. 117-126.
6. Пахольчук Я. Інструменти веб-аналітики для аналізу відвідувачів сайтів. Суспільні комунікації. 2018. №1(3). С. 71-77.
7. Пономаренко І. В. Веб-аналітика як важливий інструмент цифрового маркетингу. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2018. №4 (15). С. 231-235.
8. Савич О., Пилипчук В., Голіцин А. Формування системи генерації додаткових продажів на принципах маркетингової аналітики. Маркетинг і цифрові технології. 2023. №3. С. 52-65.
9. Савіна С. С. Маркетингова аналітика в системі управління підприємством. Вісник Волинського інституту економіки та менеджменту. Луцьк, 2018. № 21. С. 257-262.
10. Хурдей В. Д., Дронова Т. С. Маркетинговий статистичний аналіз веб-сайту університету митної справи та фінансів. Маркетинг і цифрові технології. 2023. Т. 7. № 2. URL: https://mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/article/view/305/199.
11. Цеслів О. В. Веб-аналітика для підвищення ефективності сайту кафедри вищого навчального закладу. Бізнес Інформ. 2013. № 10. С. 161-167.
12. Шиненко М. А., Іванова С. М., Кільченко А. В., Лабжинський Ю. А. Використання сервісу Google Analytics для моніторингу сайту наукової установи. Звітна наук. конф. ІІТЗН НАПН України : матеріали наук.-практ. конф., присвяч. 20-річчю ІІТЗН НАПН України (м. Київ, 20 лют. 2019 р.). Київ : ІІТЗН НАПН України, 2019. С. 91-109. URL: http://lib.iitta.gov.ua/711730/1/Збірник%20тез%20звітна%202018-output.pdf.
13. Almatrafi А., Alharbi Z.H. The Impact of Web Analytics Tools on the Performance of Small and Medium Enterprises. Engineering, Technology and Applied Science Research. 2023. Vol. 13. №5.
14. Barba I. I., Cassidy R., De Leon E., Williams J. Web Analytics Reveal User Behavior: TTU Libraries’ Experience with Google Analytics. Journal of Web Librarianship. 2014, Vol. 7. № 4. P. 389-400.
15. Bennihi A. S., Zirari B. Web Analytics and Business Performance: Data Cleaning Does Matter. 2022. International Conference on Managing Business Through Web Analytics. P. 37-49.
16. Boufenneche W., Hebboul M., Benabderrhmane O. Web Analytics Tools for e-Commerce: An Overview and Comparative Analysis. International Conference on Managigng Business Through Web Analytics. 2022. P. 51-72.
17. Cebrian E., Domenech J. Is Google Trends a quality data source? Applied Economics Letters. 2022. URL: https://cutt.ly/P0NtpxV.
18. Clifton В. Advanced Web Metrics with Google Analytics. John Wiley & Sons, 2012. 618 p.
19. Jones K. B. Search Engine Optimization: Your visual blueprint for effective Internet marketing. Wiley Publishing Inc. 2010. 2-nd-edition. 320 p.
20. Jyothi U. P., Bonthu S., Prasabthi B. V. A Study on Raise of Analytics and its benefits. International Journal of Computer Sciences and Engineering. 2017. Vol. 5. №10. P. 59-64.
21. Mahfoudh C., Othmane B. The Role of Web Analytics in Online Marketing. Electronic Marketing. International Conference on Managing Business Through Web Analytics. 2010. P. 411-423.
22. McGuirk M. Performing web analytics with Google Analytics 4: a platform review. Journal of Marketing Analytics. August 2023. URL: https://www.researchgate.net/publication/373163210_Performing_web_analytics_with_Google_Analytics_4_a_platform_review.
23. Onder I., Berbekova A. Web analytics: more than website performance evaluation? International Journal of Tourism Cities. 2021. № 8(3). Р. 603-615.
24. Truong C., Phuong H., Trang H. Web analytics tools and benefits for enterpreneurs. BSc Thesis, Lahti University of Applied Sciences. Lahti, Finland. 2017.
25. What is Web Analytics? Tutorials Point. 2023. URL: https://www.tutorialspoint.com/ web_analytics/web_analytics_quick_guide.htm.
26. Офіційний сайт інтернет-магазину “Rozetka”. URL: https://rozetka.com.ua.
27. Офіційний сайт інтернет-магазину “MOYO”. URL: https://www.moyo.ua.
28. Офіційний сайт інтернет-магазину “Алло”. URL: https://allo.ua.
29. Офіційний сайт інтернет-магазину “Comfy”. URL: https://comfy.ua.
30. Офіційний сайт інтернет-магазину “Цитрус”. URL: https://www.ctrs.com.ua.
31. Завалій Т., Шахрай В. SimilarWeb як діджитал-інструмент конкурентної розвідки: українські реалії. Маркетинг і цифрові технології. 2023. Т. 7. №2. URL: https://mdtopu.com.ua/index.php/mdt/article/view/304/198.
Published
2024-01-19