FUNCTIONAL DESCRIPTION OF THE FEATURES OF INTERNATIONAL BUSINESS DEVELOPMENT BASED ON CHANGING MARKET CONDITIONS

Keywords: international business, foreign trade operations, globalization, internationalization, international market

Abstract

The article highlights the scientific issues of research on the peculiarities of international business development, in which the main focus is on taking into account the impact of changing market conditions on the establishment and expansion of foreign trade operations by enterprises. It was revealed that the economic essence of international business should be determined in terms of both the phenomenon and the process of international economic relations. The priority areas of international business development are summarized and attention is focused on what is a type of international activity aimed at conducting business transactions with partners from at least two countries; functions as a result of the development and deepening of the international division of labor and the formation of the international market; is carried out for the purpose of obtaining profit and extends to the international economic sphere; strengthens the business interaction of enterprises of different forms of ownership or their divisions located in different countries; allows maintaining high levels of growth in labor productivity, volume of product sales, and profitability of business operations; an independent field of activity carried out by individuals, companies and other organizations of two or more countries outside national borders for the purpose of obtaining profit; incorporates the best national models, all the best in world practice; covers the world system of information business exchange, the international financial market, the global structure of technological innovations; a system of professional knowledge of a fundamentally higher level than is available in any national (domestic) economic environment; can feel the support of its state in the fight against competitors in many hidden forms. The economic interests of enterprises from the participation and expansion of the spheres of international business development are separately highlighted, which are divided in relation to the expansion of sales of goods, acquisition of resources, diversification of sources of supply and sale of goods.

References

1. Данько Т. В. Еволюція наукових засад міжнародного бізнесу. Проблеми економіки. 2019. № 3 (41). С. 109-115.
2. Lupak R., Kunytska-Iliash M., Berezivskyi Y., Nakonechna N., Ivanova L., Vasyltsiv T. Information and analytical support system of enterprise competitiveness management. Accounting. 2021. № 7(7). P. 1785-1798.
3. Архієреєв С. І. Економіко-теоретичні засади посттрансформаційної реорієнтації міжнародного бізнесу. Економічна теорія. 2022. № 1. С. 45-70.
4. Березівський Я. П. Ідентифікація умов та чинників формування технологічної конкурентоспро-можності національної економіки. Вісник Львівського торговельно-економічного університе-ту. Економічні науки. 2021. Вип. 63. С. 31-35.
5. Куцик В. І., Лупак Р. Л., Годованюк М. А. Інструменти підвищення ефективності управління формуванням та використанням прибутку в цілях капіталізації підприємства. Бізнес Інформ. 2017. № 1. С. 167-171.
6. Васильців Т. Г., Лупак Р. Л., Городня Т. А. Економічні аспекти диверсифікації підприємства з використанням інноваційних інвестицій. Інтелект XXI. 2017. Вип. 1. С. 52-57.
7. Куницька-Іляш М. В. Критичний аналіз державної політики забезпечення розвитку та фінансової безпеки пріоритетних галузей національної економіки України. Modeling the development of the economy system. 2022. № 2(4). P. 40-45.
8. Торяник В. М., Джинджоян В. В. Інноваційно-інвестиційні тренди у міжнародному бізнесі. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 22. С. 5-9.
9. Гринюк Н., Намчук М. Сутність та ефективність посередницької діяльності в міжнародному бізнесі. Молодий вчений. 2021. № 11 (99). С. 367-371.
Published
2024-01-19