USING GAMIFICATION OF LEARNING FOR THE FORMATION OF THE ANTI-CORRUPTION OUTLOOK IN STUDENTS IN THE CONDITIONS OF THE RUSSIAN-UKRAINIAN WAR
Abstract
It was determined that the military actions on the territory of Ukraine generated an increased need for funds, which led to abuses and fraud during their distribution and use. Under such conditions, it is important to ensure the effectiveness of measures to prevent corruption. The research showed that forming an anti-corruption outlook among students is a critically important task for building an open civil society. This can be achieved with the help of gamification of learning in terms of using game elements to deepen the understanding and interest of students in honesty, ethics and transparency of government actions. During classes on the discipline “Budget System” it was determined that understanding the specifics of appropriation and waste of budget funds requires a lot of attention and patience from students. In this context, the use of gamification can become an effective tool for engaging them in more active learning and acquiring relevant competencies. For this purpose, the professor of the Department of Economics and Finance of Ternopil Ivan Puluj National Technical University V. Pysmennyi developed and tested the board game “Taxpayers and embezzlers”, which formed the basis of the research. The research showed that the board game “Taxpayers and embezzlers” reveals important aspects of the budget process at the stage of its implementation. Its concept is based on realistic scenarios of paying taxes and crime in the field of spending budget funds and helps players understand how the budget system functions and affects the life of society. It is substantiated that it can also contribute to the formation of students perception of the importance of compliance with budget legislation in the conditions of the russian- Ukrainian war.
References
2. Омельяненко В., Мельник Т. Інноваційний фактор реалізації національних антикорупційних стратегій. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 53. URL:
https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2639/2557.
3. Богданенко А. Антикорупційна діяльність та важливість антикорупційного виховання. Публічне урядування. 2020. Вип. 2 (22). С. 15-24.
4. Berezinska O. Gamification and its role in the educational process. Interdisciplinary research: scientific horizons and perspectives : collection of scientific papers “SCIENTIA” with Proceedings of the III International Scientific and Theoretical Conference (Vol. 2), May 6, 2022. Vilnius : European Scientific Platform, 2022. Pp. 89-91.
5. Покась Л., Байдак Ю. Дидактичні ігри з економіки в гімназії та ліцеї. Молодий вчений. 2019. № 5. С. 447-452.
6. Васютіна Т. Підготовка майбутнього вчителя до організації ігрової діяльності в навчально-виховному процесі початкової школи. Педагогічна наука: історія, теорія, практика, тенденції розвитку. 2019. № 1. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/8688/1/ Tetyana%20Vasyutina_Pidgotovka%20maybutnogo%20vchutelya.pdf.
7. Давидюк М., Яворська М. Використання настільних ігор у ході професійної підготовки майбутнього вчителя. Особистісно-професійний розвиток майбутнього вчителя : матеріали ІІ Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф., м. Вінниця, 29-30 листопада 2018 р. Вінниця : Твори, 2018. С. 93-96.
8. Шепелева А. Умєров щодо корупції в міноборони: Система чинить опір. URL: https://www.dw.com/uk/umerov-sodo-korupcii-vminoboroni-sistema-cinit-opir/a-67925525.
9. Самаєва Ю. Скільки країна щороку втрачає на схемах. URL: https://zn.ua/ukr/macrolevel/koruptsijnij-kalkuljator.html.
10. Веляник А. “Дрони, а не бруківка”: публічні закупівлі, місцеві бюджети та велика війна – що відбувається? URL: https://svidomi.in.ua/page/dronya-ne-brukivka-publichni-zakupivli-mistsevi-biudzhetyta-velyka-viina-shcho-vidbuvaietsia.