THE ESSENCE OF THE FISCAL ENVIRONMENT FOR PROMOTING ENTREPRENEURSHIP AT DIFFERENT LEVELS OF MANAGEMENT: CONCEPTUALIZATION OF NOTIONS
Abstract
The article examines the essence of the fiscal environment for promoting entrepreneurship based on a coherent combination of a number of dominant features, including spatial and temporal assessment, structural and institutional characteristics, the level of management (national, regional, local), coherence and interaction between structural components at the input and output of the system, etc. Understanding the essence of the fiscal environment for promoting entrepreneurship is considered at different levels of management: national, regional and local levels. We have singled out the characteristic main features of the fiscal environment, such as: complexity of the fiscal environment, time assessment, interdependence of the factors of the formation of the fiscal environment, variability and optimality of the fiscal environment. Summarizing the views of scientists regarding the interpretation of the essence of the concept of "fiscal environment", we outlined the characteristic features of the fiscal environment. We believe that one of the main tasks of the formation of the fiscal environment at the regional and local levels is the formation of favorable conditions for the promoting of entrepreneurial activity at the expense of substantiated institutional conditions for increasing the tax potential, which is realized not only due to the reasonableness of the system of administration of local taxes and fees, but also due to the optimality of the tax load in the light of meeting the budgetary needs of local development in the future. From the point of view of theoretical substantiation, methodology of formation and effective management of the development of the fiscal environment, related categories were refined based on the proposed structural and content hierarchy of these concepts according to the principle of increasing degree of coverage of economic relations: fiscal mechanism, fiscal system, fiscal policy, fiscal space. It is proposed to consider the fiscal environment as a concept that describes the general set of conditions for the formation and implementation of fiscal policy, which include all factors of influence on state finances, takes into account the economic and political context, legal regulation, macroeconomic indicators, and also covers all processes related to administration budget revenues and expenses.
References
2. Heller P., Katz M., Debrun H., Thomas T., Koranchelian T., Adenauer I. Making fiscal space happen! WORLD ECONOMICS. Vol. 7 No. 3. July-September 2006. P. 89-132.
3. Fiscal Policy. World Bank Group. URL: https://www.worldbank.org/en/topic/poverty/lac-equitylab1/fiscal.
4. Мединська Т. В. Формування фіскального середовища на регіональному і локальному рівнях. Стратегія розвитку України: фінансово-економічний та гуманітарний аспекти : матеріали XІ Міжнародної науково-практичної конференції (15 жовтня 2024 р.), м. Київ. URL: http://194.44.12.92:8080/jspui/handle/.
5. Крисоватий А. І., Сидорович О. Ю. Теоретико-методологічні підходи пізнання та концептуалізація сутності фіскального простору. Фіскальний простір сталого соціально-економічного розвитку держави : монографія / за ред. д.е.н., проф. А. І. Крисоватого. Тернопіль : ТНЕУ, 2016. С. 9-27.
6. Douglass North. Institutions, Institutional Change and Economic Performance. Cambridge University Press, 1990. URL: https://books.google.com.ua/books?id=oFnWbTqgNPYC&pg=PA7&hl=uk&source=gbs_selected_pages&cad=1#v=onepage&q&f=false.
7. James M. Buchanan. The Calculus of Consent: Logical Foundations of Constitutional Democracy. University of Michigan Press, 1962. URL: https://www.econlib.org/library/Buchanan/buchCv3.html.
8. Robert J. Barro. Determinants of Economic Growth: A Cross-Country Empirical Study. MIT Press Books, The MIT Press, edition 1, volume 1, number 0262522543, April 1998. URL: https://www.nber.org/papers/w5698.
9. Пірникоза П. В. Роль фіскального інституційного середовища у детінізації економіки. Світ фінансів. 2018. №1 (54). C. 22-34. URL: http://sf.wunu.edu.ua/index.php/sf/article/view/1040.
10. Цимбалюк І. О. Сутність та складники фіскального простору інклюзивного розвитку регіонів. Підприємництво та інновації. 2019. № 10. С. 166-171.
11. Волковський Є. І., Котіна Е. М., Степура М. М. Бюджетний потенціал та потенціал бюджету території: методичні аспекти. Проблеми економіки. 2014. №4. С. 357-362.
12. Pozhidaev D. Local Fiscal Space in Myanmar. United Nations Capital Development Fund Working Paper. 2014. № 4. URL:
https://www.academia.edu/13276834/Local_Fiscal_Space_in_Myanmar.
13. Landau D. Government and economic growth in the less developed countries: an empirical study for 1960-1980. Economic Development and Cultural Change. 1986. №35 (1). Р. 35-75.
14. Стігліц Дж. Е. Економіка державного сектора. Київ : Основи, 1998. 854 с.
15. Кузькін Є. Ю. Теоретико-методологічне забезпечення розширення фіскального простору місцевого самоврядування в умовах фінансової децентралізації : автореф. дис. ... канд. екон. наук : 08.00.08 ; Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця. Харків, 2019. 40 с.
16. Самуельсон П. А., Нордгауз В. Д. Макроекономіка. Київ : Основи, 1995. 544 с.
17. Кузькін Є. Ю. Формування фіскального простору місцевого самоврядування в умовах децентралізації державних фінансів. Проблеми економіки. 2018. № 2. С. 328-334.
18. Бантон В. Д., Тарангул В. І. Фіскальна політика та механізм її реалізації. Інвестиції: практика та досвід. 2010. № 21. С. 30-35.
19. Laffer Arthur B., Jan P. Seymour. The Economics of the Tax Revolt. New York : Harcourt Brace Jovanovich, 1979. 138 p.
20. Russell B. Revenue administration: managing the shadow economy. Technical Notes and Manuals of Fiscal Affairs Department of IMF. 2010. 16 p. URL: https://www.imf.org/external/pubs/ft/tnm/2010/tnm1014.pdf.
21. Knight B., Levinson A. Fiscal institutions in U.S. Working paper. 1998. 34 p. URL: http://faculty.georgetown.edu/aml6/pdfs&zips/survey6.pdf.
22. Крисоватий А. І. Соціально-ринкові інститути фіскальної політики. Економіка і регіон. 2011. № 30. С. 175-180.
23. Канцур І. Фіскальний механізм: сутність, інструменти та принципи його дії. Світ фінансів. 2015. № 4. С. 117-129. URL: http://sf.wunu.edu.ua/index.php/sf/article/view/909/917.
24. Bazilinska O., Panchenko N. Fiscal Mechanism of Unshadowing of the Economy of Ukraine. Наукові записки НаУКМА. Економічні науки. 2018. Т. 3, № 1. С. 8-13. URL: http://spne.ukma.edu.ua/article/view/148768.
25. Слатвінська М. О. Фіскальна політика в умовах модернізації фінансової системи : автореф. дис. ... докт. екон. наук: 08.01.08 / ОНЕУ. Одеса, 2019. 43 с.
26. Сідельникова Л. П. Податкові та позичкові фінанси: фіскальна філософія вибору : монографія. Херсон : Грінь Д.С., 2010. 436 с.
27. Гончаренко Н., Доля Р., Сурін Д. Фіскальний інструментарій як ключовий елемент системи регулювання економічного розвитку держави на макрорівні. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. 2016. Вип. 5. С. 90-93.
28. Хом’як М. С. Інституційне середовище розвитку фіскального простору регіонів. Глобальні та національні проблеми економіки. 2016. Вип. 13. С. 553-559.