SUBSTANTIATION OF COSTS AND MARKET VALUE OF EDUCATION OF STUDENTS EDUCATED AT THE EXPENSE OF INDIVIDUALS OR LEGAL ENTITIES

Keywords: higher education, mechanical engineering, specialty, full-time education, cost

Abstract

The results of enrolment by state institutions of higher education of students studying at the expense of individuals or legal entities in educational professional programs of the field of knowledge 13 "Mechanical Engineering" specialty 133 "Industrial Mechanical Engineering" were analyzed. It was determined that, compared to previous academic years, the number of students in this category increased by 50-70% in the 2023-2024 academic year. Proportionately from UAH 20,000 up to UAH 40,000-45,000 the amount of annual payments by students for their commercial studies also increased in state higher education institutions. It was found that institutions of higher education, as providers of educational services, do not provide individuals or legal entities that pay for the education of commercial students with detailed information on the list of expenditure items of paid funds. This is due, obviously, to the lack of scientifically based methods for calculating the costs of conducting the educational process for full-time students. The method of optimizing the cost of education for students studying at the expense of individuals or legal entities on a fulltime basis is proposed. This technique is based on the application of developed mathematical dependencies that allow calculating the costs of higher education institutions for training a full-time student, in general, and a commercial student, in particular. The proposed mathematical dependencies for calculating the cost of student education are based on taking into account the amount of salaries of full-time teaching staff and auxiliary staff of higher education institutions involved in the implementation of the educational process. Also taken into account are the costs of the educational institution for quality assurance of the educational process and compliance with sanitary and hygienic norms of its implementation. Using the example of the educational and professional training program for students of specialty 133 "Industrial Mechanical Engineering" at the Institute of Mechanical Engineering and Transport of the National University "Lviv Polytechnic", the ability of the proposed method to fairly accurately calculate the cost of a full-time student's annual education at the expense of individuals or legal entities is illustrated. Quite expectedly, it turned out to be 17% lower than the annual tuition fee set by the administration of this higher education institution.

References

1. Кратт О. А. Оцінка наслідків зміни кон’юнктури ринку послуг вищої освіти на діяльність вищого навчального закладу. Науковий вісник Національного гірничого університету. 2005. № 4. С. 45-51.
2. Куценко В. І., Остафійчук Я. В. Регіональні особливості формування ринку освітніх послуг: стан, проблеми, перспективи. Науковий вісник Волинського державного університету імені Лесі Українки. 2003. № 12. С. 80-86.
3. Коцкулич Т. Я. Калькулювання собівартості платних освітніх послуг у закладах вищої освіти як передумова формування економічно обґрунтованої вартості. Європейський вектор економічного розвитку. 2019. № 1 (26). С. 96-107.
4. Оболенська Т. Є. Маркетинг освітніх послуг: вітчизняний та зарубіжний досвід : монографія. Київ : КНЕУ, 2001. 208 с.
5. Афтаназів І. С. Економічні аспекти реформування регіональної системи підготовки кадрів вищою школою. Коломия : Вид-во “Вік”, 2007. 222 с.
6. Григораш О. В. Фінансові аспекти формування ринку освітніх послуг в Україні на прикладі спеціальності 072 “Фінанси, банківська справа та страхування”. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія “Економіка”. 2023. № 28 (56). С. 52-57.
7. Труніна І. М., Пряхіна К. А., Андрієнко М. С. Ціноутворення на ринку вищої освіти України. Ефективна економіка. 2021. № 10. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=z=9422.
8. Андрущенко В. Економіка освіти ринково спрямованого суспільства. Вища освіта України. 2002. № 2. С. 10-15.
9. Астахова В. І. Наукові дослідження у приватних ВНЗ: перші досягнення, перспективи. Вища освіта України. 2003. № 1. С. 22-26.
10. Афтаназів І. С. Аналіз потреб мешканців регіонів у фахівцях із вищою освітою. Вісник НУ “Львівська політехніка” “Менеджмент та підприємництво: етапи становлення і проблеми розвитку”. Львів : Вид-во НУ “Львівська політехніка”, 2006. № 567. С. 378-384.
11. Костриченко В. М., Красовська Ю. В. Методичні особливості формування цін на платні послуги вищих навчальних закладів. Економіка і суспільство. 2017. № 13. С. 525-530.
12. Жихарєва В. В., Познанська І. В., Баришнікова В. В. Методика аналізу беззбитковості освітніх послуг у маркетинговій діяльності університету. Modern Economics. 2020. № 23. С. 62-68.
13. Шашкевич О. Вартість освітніх послуг у вищих навчальних закладах: моделювання оптимальної ціни. Світ фінансів. 2007. Вип. 3 (12). С. 112-119.
14. Костенко І. С. Роль індикативної собівартості у формуванні ринку освітніх послуг в Україні. Бізнес Інформ. 2020. № 5 (508). С. 295-305.
Published
2024-11-25