ANALYSIS OF HOTEL SERVICES FOR PEOPLE WITH DISABILITIES IN UKRAINE
Abstract
Monitoring of the results of a comprehensive study of factors that have the greatest impact on the level of development of hotel services in Ukraine was carried out. The current state of the market of hotel services in Ukraine for persons with disabilities in the conditions of modern challenges is analyzed. In general, the state of professional training of future specialists in the service of persons with disabilities is associated with difficulties arising in the process of informational and methodological support. Therefore, one of the ways to successfully solve existing problems in the training of hotel staff is the introduction of innovative methods and practical skills for serving people with disabilities. This means creating projects, business games, trainings so that during training employees can simulate practical situations similar to professional activities and work with persons with disabilities. In order to determine the readiness of the staff to provide services to persons with disabilities, attention is focused on the level of their readiness. Three personal motivation complexes have been formed in the professional activity of hospitality industry specialists: internal motivation: recognition of the value of work, desire to perform work, satisfaction with the process and its results; external positive motivation: material incentives, career growth, prestige; external negative motivation: fear, shouting, accusations, fines). This allowed us to determine the type and level of importance of specialists in the field of services for persons with disabilities. The dynamics of motives and goals of professional training of personnel to provide quality hotel services to persons with disabilities, which is considered the essence of readiness to serve this category of guests, were studied. It has been proven that self-realization and self-development have a significant impact on the development of skills that adequately respond to changes and improve important professional qualities, as well as on the specialist's orientation to self-realization, behavior and the acquisition of moral values.
References
2. Гірняк Л. І., Сопіга В. Б. Формування культури та якості обслуговування у готельно-ресторанних підприємствах. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Ужгород : УжНУ, 2018. Вип. 21. Ч. 1. С. 50-55.
3. Гоженко О., Тимошенко К. Організація готельно-ресторанного бізнесу. Готельно-ресторанний та туристичний бізнес: реалії та перспективи : тези доповідей VІІ Всеукр. студ. наук. конф. (Київ, 18 березня 2021 р.). Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2021. 538 с.
4. Закон України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні № 875-XII від 06.11.2022. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: http://surl.li/bhmpf.
5. Конвенція про права осіб з інвалідністю : Документ 995_g71, поточна редакція від 19.06.2023. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: http://surl.li/yima.
6. Мальська М. П. Готельний бізнес: теорія та практика. 2-ге вид. перероб. та доп. Київ : Центр учбової літератури, 2012. 472 с.
7. Постова В. В., Лук’янець А. В. Особливості формування та підтримка іміджу підприємств готельно-ресторанного бізнесу. Підприємництво та інновації. 2020. № 14. С. 63-67.
8. Проблеми удосконалення організації обслуговування на підприємствах готельно-ресторанного господарства / Сімакова О. О., Ніколайчук О. А., Слащева А. В. та ін. Вісник Хмельницького національного університету. 2020. Т. 1. № 4. С. 181-185.
9. Барна М. Ю., Тучковська І. І. Безбар’єрне середовище для осіб з інвалідністю в туризмі. Вісник Львівського торговельно-економічного університету. Економічні науки. 2020. Вип. 61. С. 5-11.
10. Управлінські механізми державної інноваційної політики в умовах міграційної кризи та посилення соціо-еколого-економічних ризиків / М. Ю Барна, І. М. Мельник, М. Я. Топорницька, І. І. Тучковська. Формування ринкових відносин в Україні. 2022. № 4. С. 39-44.