INTELLECTUAL CAPITAL AS A FACTOR OF FORMATION OF ENTERPRISE’S INNOVATIVE POTENTIAL
Abstract
Abstract. The topicality of the article is the need to formulate the paradigm of the dependence of the enterprise’s intellectual capital and the innovation potential through the development of a network model of employee and innovative technologies communication. The goal of the article is a retrospective analysis of the definition of "intellectual capital" of various economic schools. Analytical and expert research methods have been applied, which allow to fully highlight the ways to achieve the goal. The article highlightes the interpretation of the "intellectual capital" category in economic schools of mercantilism, physiocraticism, marginality and political economy. The components and directions of intellectual capital formation of the enterprise are shown as well as attention is focused on the creation and practical application of the network model of communication between employees and innovative technologies in the direction of growth of the organization’s innovative potential.
References
2. Końska M. Wplyv kapitalu intelektualnego na kreowanie przewagi konkurencyjnej przedsiebiorstw / М. Końska // Nauki o zarzadzaniu management sciences. – 2011. – № 8. – С. 356-369.
3. Ластовенко О. В. Теоретичні аспекти визначення суті інвестиційного капіталу в сучасних умовах / О. В. Ластовенко // Економічний вісник Донбасу. – 2013. – №. 2. – С. 92-95.
4. Єрешко Ю. О. Економічна сутність інтелектуального капіталу як фактора інноваційного розвитку економіки / Ю. О. Єрешко // Економічний вісник НЕУУ “КПІ”. – 2016. – № 13. – С. 9-13.
5. Шумпетер Й. Теория экономического развития / Й. Шумпетер. – М. : Прогресс, 1982. – 53 с.
6. Куцик В. І. Комерціалізація об’єктів інтелектуальної власності креативних індустрій інноваційних систем розвитку : моногр. / В. І. Куцик, О. І. Кліпкова. – Львів : Вид-во Львівського торговельно-економічного університету, 2017. – 268 с.
7. Захарчин Г. Механізм формування організаційної культури на підприємстві / Г. Захарчин // Формування ринкової економіки в Україні. – 2009. – №. 19 – С. 241-248.