INNOVATIVE APPROACH TO IMPROVING THE QUALITY OF DELIVERING INTEGRATED SERVICES TO CONSUMERS

  • E. A. Kuznietsov National Odessa I.I. Mechnikov University
  • N. V. Zakharchenko National Odessa I.I. Mechnikov University
Keywords: quality, integrated services, population, standard, consumer, system, local self-government bodies, management.

Abstract

Abstract. This article explores the innovative approach to improving the quality of services delivery to consumers based on European standards and principles. The methodical approach to assessing the quality of delivering integrated services to consumers by local self-government bodies is developed. The purposefulness of the development of a quality management system for delivering of integrated services to consumers in Ukraine based on the standards of the ISO 9001: 2001 series is shown. It is proved that the modern quality management system requires systemic changes, which should be as transparent as possible and based on European values. The implementation of a client-oriented approach in the regulatory system will create conditions for receiving by the population of the country qualitative, opportune and adequate to the realities integrated services.

References

1. Про заходи щодо впровадження Концепції адміністративної реформи в Україні [Електронний ресурс] : Указ Президента України від 22.07.1998 № 810/98 (зі змінами). – Режим доступу : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/810/98/page.
2. Роль громадськості у покращенні якості адміністративних послуг / В. Тимощук, Є. Школьний, А. Колохіна, Є. Бородін; [за заг. ред. В. Тимощука]. – К. : ФОП Москаленко О.М., 2017. – 73 с.
3. Стандарти ІСО в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://test-group.com.ua/ uk/stati/84-standarti-iso-v-ukrajini.html.
4. Деякі питання надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через центри надання адміністративних послуг [Електронний ресурс] : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.05.2014 No 523-р (зі змінами). – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/523-2014-%D1%80.
5. Система менеджмента качества [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://ru.wikipedia.org/wiki/Система_менеджмента_ качества.
6. Захарченко В. И. Совершенствование анализа эффективности действующей системы менеджмента качества на предприятии / В. И. Захарченко, М. А. Панченко // Вісник Інституту економіко-правових досліджень НАНУ, 2011. – №2(3). – С. 81-84.
7. Системи управління якістю. Вимоги (ISO 9001: 2000, IDT) : Державний стандарт України ДСТУ ISO 9001-2001 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.zoda.gov.ua/files/ WP_Article_File/original/000011/11933.pdf.
8. Кузьма Н. В. (2017). Децентралізація надання адміністративних послуг – шлях до розвитку публічного управління / Н. В. Кузьма [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.centre-kiev.kiev.ua/files/konkurs/present2/Kuzma%20N.V.pdf.
9. Макареня Т. А. Ориентация на качество системы предоставления услуг / Т. А. Макареня // Вестник Ростовского государственного экономического университета “РИНХ”, 2009. – №1. – С. 73-82.
10. Панченко М. О. Методичне забезпечення трансформації системи менеджменту якості на підприємствах харчової промисловості: монографія / М. О. Панченко. – Донецьк : Ноулідж, 2013. – 118 с.
Published
2018-06-26
Section
СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ