FACTORS AND PRINCIPLES OF FORMATION OF INNOVATIVE POTENTIAL OF AN ENTERPRISE

  • I. V. Grischenko Vinnytsya Educational&Scientific Institute of Economics of Ternopil National Economic University
  • N. V. Biletska Vinnytsya Institute of Clothes Design and Entrepreneurship
  • L. M. Klividenko Vinnytsya Educational&Scientific Institute of Economics of Ternopil National Economic University
Keywords: innovations, innovative potential, scientific potential, technical potential, financial potential, intellectual potential, informational potential.

Abstract

Abstract. The article reveals that in the process of ensuring the requirements of innovative development of enterprises the most urgent is the availability of innovative potential, which is formed from the following components: scientific, technical, financial, intellectual and informational potential. Scientific potential is a set of technical own and purchased developments and inventions. The technical potential is determined by the technical state of the infrastructure facilities of enterprises, the introduction and use of advanced innovations in equipment and technologies. Financial potential is formed under the influence of the internal and external environment of the enterprise, which allows it to attract direct and indirect investments, to search for ways and sources of financing innovative activity, to mobilize external and internal financial resources. Intellectual potential of the enterprise is conditioned by the presence of its intellectual capital, that is, the totality of knowledge, skills and experience of employees. Informational potential determines the availability of intangible assets, including patents, databases, software, trademarks, etc., which are used effectively to intensify innovative activities.

References

1. Портер М. Э. Конкуренция / М. Э. Портер; [пер. с англ.]. – М. : Вильямс, 2006. – 608 с.
2. Волкова Н. Н. Индустриальные кластеры США / Н. Н. Волкова, Т. В. Сахно // США - Канада. Экономика, политика, культура. – 2007. – №1. – С. 51-68.
3. Управление инновационными проектами / Методология управления инновационными проектами / [Т. В. Александрова, С. А. Голубев, О. В. Колосова и др.; под общ. ред. проф. И. Л. Туккеля]. – [2-е изд., перераб. и расш.]. – СПб. : СПбГТУ, 2012. – Ч. 1. – 100 с.
4. Оцінка інноваційних кластерних проектів / І. В. Гріщенко, Н. В. Білецька, Л. М. Клівіденко, В. А. Циганчук // Торгівля, комерція, підприємництво. – Львів, 2015. – № 19. – С. 86-89.
5. Гріщенко І. В. Інвестиційно-інноваційний розвиток підприємств в умовах системних перетворень / І. В. Гріщенко, Н. В. Білецька, Л. М. Клівіденко // Вісник Львівської комерційної академії. Серія економічна. – Львів, 2016. – № 50. – С. 157-161.
6. Гріщенко І. В. Теоретико-методологічні основи інвестиційно-інноваційної діяльності підприємств / І. В. Гріщенко // Вісник Хмельницького національного університету. – 2009. – № 1. – С. 142-145.
7. Колесов С. В. Інноваційно-інвестиційний потенціал підприємства: методологічні підходи до сутності та оцінки / С. В. Колесов, В. І. Кривда // Формування ринкових відносин в Україні : збірник наукових праць. – Вип. 5 (96). – Київ, 2009. – С. 103-110.
8. Йохна М. А. Экономика и организация инновационной деятельности / М. А. Йохна, В. В. Стадник. – К. : Издательский центр “Академия”, 2005. – 400 с.
9. Гріщенко І. В. Система забезпечення інвестиційно-інноваційної діяльності підприємств / І. В. Гріщенко, О. В. Балахонова // Шляхи активізації інноваційної діяльності в освіті, науці, економіці : зб. наук. праць. – 2016. – Вінниця. – Т. 1. – С. 145-147.
10. Гріщенко І. В. Структурна модель інвестиційно-інноваційного потенціалу підприємства / І. В. Гріщенко, О. М. Денисюк // Шляхи активізації інноваційної діяльності в освіті, науці, економіці : зб. наук. праць. – 2016. – Вінниця. – Т. 1. – С. 147-149.
Published
2017-11-14
Section
ЕКОНОМІКА ПІДПРИЄМСТВ: ФАКТОРИ ЕФЕКТИВНОГО УПРАВЛІННЯ ТА ОПТИМІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ