INTEGRATION OF DIGITAL MARKETING TOOLS AS A PREREQUISITE FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT OF TOURISM ENTERPRISES: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES

Keywords: digital marketing, tourism, sustainable development, destination, tourism enterprise, strategy

Abstract

The modern tourism industry faces sustainable development challenges every day: environmental (envi- ronmental pollution, overloading of transport and recreational infrastructure), social (impact on the well-being of local communities) and economic (dependence on geopolitical and economic risks, exchange rate fluctuations, seasonal na- ture of business). All this generates a strong demand for the integration of digital marketing tools and technologies into the strategies of tourism enterprises in such a way that they not only increase profit indicators from the provision of services, but also contribute to the sustainable development of destinations and local businesses in the context of the environmental, social and economic components of this sustainability. The purpose of writing the article was to provide a theoretical, methodological and empirical substantiation for the need to integrate digital marketing tools into the strategies of tourism enterprises in the context of ensuring their sustainable development. A set of the most relevant digital marketing tools was identified to achieve the goals of sustainable development of tourism enterprises, as well as the existing barriers and incentives for the integration of digital technologies in the tourism industry were analyzed, taking into account foreign and domestic experience. A cost calculation method is proposed to assess the effectiveness of digitalization of marketing activities of a tourism enterprise. A conceptual model for integrating digital marketing tools into the sustainable development strategy of a tourism enterprise has been developed. It was concluded that the integration of digital marketing tools into the sustainable development strategy of a tourism enterprise requires a sys- temic approach: making scientifically based strategic decisions at the level of destinations and local communities, op- erational technological improvements at the enterprise as well as preliminary planning of tactical measures to most effectively serve target segments. Despite the challenges and problems, digital technologies and the marketing strate- gies implemented on their basis open up new opportunities to increase the profitability of the tourism business, mini- mize the environmental footprint, and achieve transition to more responsible forms of tourism.

References

1. Окландер М. А., Окландер Т. О., Яшкіна О. І. та ін. Цифровий маркетинг – модель маркетингу ХХІ сторіччя : монографія / за ред. М. А. Окландера. Одеса : Астропринт, 2017. 292 с.
2. Buhalis D., Foerste M. SoCoMo marketing for travel and tourism: Empowering co-creation of value. Journal of Destination Marketing & Management. Volume 4, Issue 3, October 2015. P. 151-161. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2015.04.001.
3. Armutcu B., Tan A., Amponsah M., Parida S., Ramkissoon H. Tourist behaviour: The role of digital marketing and social media. Acta Psychologica. Volume 240, October 2023, 104025. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2023.104025.
4. Ammirato S., Felicetti A. M., Carlucci D., Linzalone R. Digital business models in cultural tourism. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research. 2022, 28 (8), 1940-1961. https://doi.org/10.1108/IJEBR-01-2021-0070.
5. Торопова Д. Д. Цифровий маркетинг як інструмент забезпечення сталого розвитку підприємств туристичної індустрії. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2022. № 78- 79. С. 105-113. https://doi.org/10.18664/btie.78-79.282378.
6. Балацька Н., Радкевич Л., Робул Ю., Вдовічена О., Стренковська А. Цифрові технології та диджитал-маркетинг: нові можливості для туристичного й готельно-ресторанного бізнесу. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice. 2022, 6(47), 424-432. https://doi.org/10.55643/fcaptp.6.47.2022.3924.
7. Куруджи Ю., Холодний Г., Холодна Ю. Використання цифрового маркетингу для розвитку туристичної сфери в умовах сучасних викликів. Економіка та суспільство. 2023. № 48. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-8.
8. Стамат В. М., Просолов О. О. Digital- маркетинг як ключовий чинник підвищення конкурентоспроможності бізнесу. Електронне наукове фахове видання з економічних наук “Modern Economics”. 2024. №44. С. 190-198. https://doi.org/10.31521/modecon.V44(2024)-28.
9. Галюк Я. Д., Стадник В. В. Можливості сучасних маркетингових технологій для розвитку туристичного бізнесу в Україні. Вісник Хмельницького національного університету. Серія “Економічні науки”. 2018. № 1. С. 160-165. URL: https://elar.khmnu.edu.ua/handle/123456789/6286.
10. Адамовська М., Зубко Т. Туризм в епоху digital-комунікацій. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Туризм. 2021. Т. 4 № 1. С. 30-39. https://doi.org/10.31866/2616-7603.4.1.2021.235145.
11. Бабушко С. Р., Попович С. І., Крікун Л. А. Основні інструменти цифрового маркетингу у туризмі. Стратегічні пріоритети в ХХІ столітті : матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Київ, 14 січня 2020 р.). Київ, 2020. Т. 1. С. 171-177.
12. Калініченко С., Грібіник А., Аврята А. Вплив цифровізації туристичної інфраструктури на розвиток регіонального туризму. Modeling the Development of the Economic Systems. 2023. № 1. С. 133-138. https://doi.org/10.31891/mdes/2023-7-19.
13. Петлін І. В., Клюйник Х. А. Роль цифрового маркетингу у розвитку підприємств готельної індустрії в сучасних умовах. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2023. № 8. С. 37-43. https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-8-5.
Published
2025-09-01