ESSENTIAL CHARACTERISTIC OF CRITERIA FOR INCREASING THE EFFICIENCY OF HIGH-TECH PRODUCTS COMMERCIALIZATION

  • B. O. Butko Lviv University of Trade and Economics
Keywords: commercialization, high-tech products, high technologies, economic efficiency criteria, quantitative indicators, strategy, investment process, innovations

Abstract

The article reveals the essential characteristics of the criteria for improving the efficiency of tools for commercialization of high-tech products and identifies a multi-criteria approach to assessing the effectiveness of these tools. The horizontal classification of criteria of efficiency increase of commercialization on functional aspects of activity of the enterprises is developed as well as the meaningful presentation and interpretation of these criteria proposed. A system of quantitative performance indicators corresponding to each of the criteria is proposed. The aim of the study is to determine the optimal criteria for assessing the effectiveness of commercialization in the horizontal, functional aspect of the high-tech sector, taking into account the non-market environment, forming a multicriteria portfolio of analysis of this market to further create an appropriate multifactor model. Despite current domestic developments, determining the most optimal criteria for assessing the effectiveness of commercialization of high-tech products remains a promising task. It should be noted that certain areas of business related to consumer needs and non-market environment, namely marketing, image, integration and ecology for a long time remained out of the attention of domestic researchers. All-in-all, the proposed methodological approaches to assessing the effectiveness of high-tech commercialization, it should be noted that the further development of a multi-criteria approach to improving the commercialization of high-tech product and technology is to create an appropriate model based on a combination of qualitative and quantitative methods of efficiency. Nine identified criteria for assessing efficiency, namely: economic, technological, financial, marketing, resource, social, environmental, image, integration is a clear reflection of a set of specific relationships in the field of high-tech products in quantitative and qualitative terms, is a sufficient condition for further modeling as component of the strategy of commercialization of high-tech product.

References

1. Бичкова Н. В. Детермінанти ефективності фінансової діяльності ТНК в умовах глобальних економічних трансформацій / Бичкова Н. В., Коно-валова А. А. // Вісник Одеського національного університету. Серія: Економіка. – Одеса, 2013. – Т. 18, Вип. 4(1). – С. 21-25.
2. Маниліч М. І. Система показників комплекс-ної оцінки ефективності регулювання трансферу технологій / Маниліч М. І., Лихолет С. І. // Збірник наукових праць Буковинського університету. Еко-номічні науки. – Чернівці, 2013. – Вип. 9. – С. 5-25.
3. Карпенко А. В. Теоретико-методичні основи оцінювання результативності наукової діяльності в Україні / Карпенко А. В., Будицька Ю. О. // Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки. – Кіровоград, 2017. – Вип. 31. – С. 51-57.
4. Літвінов О. С. Визначення сутності та скла-дових організаційно-економічного механізму уп-равління підприємством в умовах інноваційного розвитку / Літвінов О. С., Капталан С. М. // Управ-ління розвитком. – 2016. – Вип. 3. – С. 59-65.
5. Полозова Т. В. Організаційно-економічний механізм управління інноваційно-інвестиційною спроможністю підприємства / Полозова Т. В. // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Економіка і менеджмент. – Одеса, 2017. – Вип. 23. Ч. 1. – С. 126-131.
6. Данілкова А. Ю. Аналіз системи показників ефективності залучення фінансових ресурсів при реалізації енергоефективної політики на промисло-вих підприємствах / Данілкова А. Ю. // Економічні науки. – 2015. – № 12 (45). Ч. 1. – С. 102-109.
7. Даньків Й. Я. Ефективність діяльності під-приємства: аналітичні аспекти / Даньків Й. Я., Макарович В. К. // Бухгалтерський облік і аудит. – 2017. – № 6. – С. 30-40.
8. Бритько А. С. Многокритериальный подход к оценке эффективности проектов инновационного развития высокотехнологичных предприятий : ав-тореф. дисс. на соискание ученой степени канд. эконом. наук: спец. 08.00.05. – Санкт-Петербург, 2015. – С. 165.
9. Ивасенко А. Г. Инновационный менеджмент: научное издание / Ивасенко А. Г., Никонова Я. И., Сизова А. О. – М. : КНОРУС, 2009. – 416 с.
10. Марамохина Е. В. Использование принци-пов теории многокритериального выбора при оцен-ке эффективности экономических систем / Мара-мохина Е. В., Юрлов Ф. Ф. // Молодой ученый. – 2014. – № 11 (70). – С. 216-220.
Published
2020-12-22