ACTUAL PROBLEMS OF FORMATION OF SOCIAL RESPONSIBILITY SYSTEM IN UKRAINE

  • H. A. Batkovets Khmelnytskyi Cooperative Trade and Economic Institute
  • K. P. Liashuk Khmelnytskyi Cooperative Trade and Economic Institute
Keywords: social responsibility, business ethics, society, social interaction, social development, social dialogue

Abstract

The article substantiates theoretical aspects of the necessity of forming a modern model of social responsibility. The components of the following types of social responsibility are defined and systematized: social responsibility of state, social responsibility of business, social responsibility of person. The components of each type of social responsibility are structured. Features of internal and external social responsibility are considered, indicators of social development of Ukraine are given. Factors and indicators that influence the level of social responsibility through the integrated regional index of human development are presented. The main problems and barriers to the formation of an effective system of social responsibility are systematized, the main ones are the distrust of the population of the country to the government, corruption schemes, the development of the shadow economy, the lack of information about the need for the society of such a phenomenon as social responsibility, the advantage of own, private interests of business representatives. - structures in the general economic and political system, lack of standards and legal regulation of social relationships, problems in determining the share of business entities for balanced development of territories, unconscious attitude to ecosystem problems, lack of production eco-culture, the need to create an effective mechanism of social control and determination of motivational factors for adherence to social norms.

References

1. Індекс людського розвитку: Україна посіла 88 позицію серед 189 країн: веб-сайт https://www.ua.undp.org/content/ukraine/uk/home/ (дата звернення 04.10.2019).
2. Кузнєцова Т. В. Стратегічні аспекти фор-мування соціальної відповідальності бізнесу / Т. В. Кузнєцова, Л. А. Шергіна // Проблеми раціо-нального використання соціально-економічного та природно-ресурсного потенціалу регіону: фінанси-ва політика та інвестиції. – 2010. – № 3. – С. 207-210.
3. Концепція Національної стратегії соціальної відповідальності бізнесу в Україні: веб-сайт: http://svb.ua.sites/default/files 201108 (дата звернення 12.11.2019).
4. Левицька Є. Г. Теоретико-методологічні за-сади розвитку соціальної відповідальності вітчиз-няних підприємств сфери послуг / Є. Г. Левицька // Ефективна економіка. – 2012. – №5. – C. 54-59.
5. Македон В. В. Дослідження процесів забез-печення соціальної відповідальності у провідних моделях корпоративного управління / Македон В. В. // Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства: Економічні науки. – Х. : ХНТУСГ, 2012. – Вип. 126. – С. 37-39.
6. Мамонова В. Механізми вдосконалення соціальної відповідальності бізнесу в Україні / В. Мамонова, К. Озерова // Публічне управління: теорія та практика. – 2010. – № 2. – С. 120-124.
7. Статистичний бюлетень “Регіональний людський розвиток”: веб-сайт: http://www.ukrstat.gov.ua (дата звернення 02.11.2019).
8. Стратегія сталого розвитку “Україна – 2020” (схвалена Указом Президента України від 12.01.2015 р. № 5) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/5/2015.
9. Цілі сталого розвитку: Україна [Національна доповідь 2017] / Міністерство економічного розвитку і торгівлі. – К., 2017. – 174 с.
10. Гогуля О. П. Соціальна відповідальність бізнесу : монографія / О. П. Гогуля, І. П. Кудінова ; Нац. ун-т біоресурсів і природокористування України. – Ніжин : Лисенко, 2011. – 175 с.
11. Соціальна відповідальність: теорія і прак-тика розвитку : моногр. / [за ред. А. М. Колота]. – К. : КНЕУ, 2012. – 501 с.
Published
2019-12-30
Section
СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ