DEVELOPMENT OF CATERING AS A PERSPECTIVE TYPE OF ACTIVITY
Abstract
The article analyzes the situation on the catering services market in Ukraine. In particular, modern features and actual problems of catering development as a perspective form of restaurant business are highlighted. The basic tendencies of catering activity development are summarized, peculiarities of results of domestic enterprises functioning in different spheres (types) of catering are specified. The main players of the catering market in different fields (activities) are characterized. The study found that the development of the catering services is not always subordinate to the general trends of the restaurant industry, showing an increase in the volume of products sold by enterprises supplying ready meals even during the crisis period (2015-2018), despite reducing their quantity in the market. It is determined, that despite the increasing popularity of event catering companies, the number and positive financial results of operations are higher, for companies operating in the field of corporate catering. When analyzing the main trends in the catering industry development the important problems of the industry were identified: exceeding of the number of establishments leaving the market, compared with those entering it because of non-competitiveness; significant concentration of the catering market in large cities; the use of price instruments of influence, the attempt to work in several areas (types) of the catering business, which as a result affects the quality of service rendering; wrong structural organization, insufficient motivation of staff, lack of formalization and standardization of business processes. Further research should focus on identifying ways aimed at prevention and resolution of existing problems to improve the efficiency of the catering business in Ukraine.
References
2. Тише едешь, больше будешь: Как рынок кейтеринга вырос до 3 млрд. гривень. Дело UA. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://delo.ua/business/tishe-edesh-bolshe-budesh-kak-rynok-kejteringavyros-do-3-mlrd-315498.
3. Офіційний сайт Державної служби статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/.
4. Рынок «праздничного» кейтеринга оценивают в 72 млн грн – основатель компании «Фигаро». Дело UA. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://delo.ua/business/rynok-prazdnichnogokejteringa-ocenivajut-v-72-mln-grn-osnovat-313304.
5. Топ-5 кейтерингових компаній України. Checkpoint Business Media [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://ckp.in.ua/lifestyle/19603.
6. Рудомський Р. Реформа харчування у ЗСУ / Р. Рудомський [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.depo.ua/ukr/war/reforma-sistemi-harchuvannya-armiyi---plani-sabotazh-novi-22092016090000.
7. Віннічук Ю. 200 найбільших компаній України 2018 року / Ю. Віннічук, С. Головньов [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://biz.censor.net.ua/resonance/3147570/200_nayiblshih_kompanyi_ukrani_2018_roku.
8. Івашина Л. Л. Перспективи та проблеми кейтерингу в Україні / Л. Л. Івашина // Глобальні та національні проблеми економіки. – 2017. – Вип. 17. – С. 314-317.
9. Пінчук А. С. Реклама як основний засіб просування кейтерингових послуг / А. С. Пінчук, А. В. Бойко // Інфраструктура ринку. – 2018. – Вип. 25. – С. 397-401 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://marketinfr.od.ua/journals/2018/ 25_2018_ukr/68.pdf.
10. Прилепа Н. В. Особливості розвитку кейтерингу як інноваційної форми ресторанного бізнесу / Н. В. Прилепа, О. А. Миколюк // Вісник Хмельницького національного університету. – 2014. – № 5. – Т. 2. – С. 91-94.