PERSPECTIVE OF INVESTMENT ACTIVITY IN UKRAINE'S HOTEL BUSINESS
Abstract
In the hotel sector, the main directions of investment were considered in which both external and internal types of revenues are used. Return on investment is possible when the funds received are used professionally. For doing this is necessary to understand how and what investment funds need to be involved, what goals and objectives are being pursued, and what criteria are used in assessing the appropriateness of these investments. The question of finding the most tangible ways to get returns on investment is also relevant. Studied options for solving these issues for the hotel business: analysis of experience in developing and introducing innovations in the hotel business, investment in management and franchising, investment in the purchase of hotel rooms and apartments, investment through hotel real estate operations, investment in information technologies and logistics provision as well as personnel training. Considered the appropriateness of investment and the three main criteria for assessing the feasibility of investment in hotel systems: achieving a competitive advantage; increasing productivity and maximum use of available hotel resources. It is proposed to evaluate return on investment using ROI indicator, and also apply the DuPont model. Investment activity is always carried out in conditions of uncertainty, the degree of which can vary greatly. At the time of the acquisition of new fixed assets, one can never accurately predict the economic effect of this transaction. Therefore, decisions are made mainly intuitively. Making decisions of an investment nature, like any other type of managerial activity, is based on the use of various formalized and non-formalized methods. The degree of their combination is determined by different circumstances. The basis of the process of making managerial decisions on the investment issues relied on the assessment and comparison of the amount of projected investments and future cash receipts.
References
2. Борисова О. В. Механізм реалізації іннова-ційної політики підприємств ресторанного госпо-дарства / О. В. Борисова // Соціально-економічні реформи у контексті інвестиційного вибору України : V міжнар. наук.-практ. конф., 15-16 травня 2008 р. : зб. наук. пр. : у 3 т. – Дніпропетровськ : ПДАБА, 2008. – Т. 3. – С. 8-12.
3. Бузько І. Р. Стратегічне управління інвес-тиціями та інноваційна діяльність підприємства : монографія / І. Р. Бузько, О. В. Вартанова, Г. О. Голубенко. – Луганськ : СНУ ім. В. Даля, 2002. – 176 с.
4. Горіна Г. О. Особливості розвитку готельної індустрії в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/ handle/-123456789/35256/27-Gorina.pdf?sequence=1.
5. Исакова Д. Пришествие звезд [Текст] / Д. Исакова // Инвестгазета. – 2008. – №15. – С. 34-36.
6. Опанащук Ю. Я. Развитие гостиничного хозяйства в Украине: тенденции и перспективы [Текст] / Ю. Я. Опанащук // Гостиничный и ресторанный бизнес. – 2004. – №3. – С. 70-72.
7. Ощипок І. М. Досвід формування інноваційних технологій деяких зарубіжних країн / Ощипок І. М. // Вісник Львівського торговельно-економічного університету. – Львів : Видавництво ЛТЕУ, 2018. – № 55. - С. 106-113.
8. Науково-інноваційна інфраструктура регіону в контексті розвитку готельно-ресторанної індустрії / І. М. Ощипок, Н. З. Петришин, Р. О. Бліщ, М. П. Попович // Вісник Львівського торговельно-економічного університету. – Львів : Видавництво Львівського торговельно-економічного університету, 2018. – Вип. 21. – С. 25-33.
9. Колективні засоби розміщування в Україні у 2016 році: статистичний бюлетень / Державна служба статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ukrstat.gov.ua/druk/-publicat/kat_u/publtur_u.htm.