SYSTEM ANALYSIS OF UKRAINE’S CONSUMER MARKET DEVELOPMENT

  • І. І. Svydruk Lviv University of Trade and Economics
  • O. Yu. Klepanchuk Ivan Franko National University of Lviv
Keywords: food and non-food goods, consumer services, households, institutional regulation, consumer prices

Abstract

The article is devoted to the multifactor analysis of the peculiarities of the consumer market of Ukraine as an open system, which simultaneously meets the antagonistic goals of producers and trade intermediaries to increase profitability and capitalization as well as consumers to minimize the cost of meeting demand. The consumer market was studied as a tool to ensure socio-economic stability. A structural and dynamic analysis of the development of the Ukrainian consumer market in 2014-2020 was carried out and its stable growth was revealed despite a slight decrease in the services volume of sales. Changes in the commodity structure of the consumer market are analyzed. It was found that the largest share of household expenditures was concentrated in the food market, where there was a sharp rise of consumer prices. It is shown that in general the average monthly total expenditures of households in the consumer market decreased, especially for non-food goods and services, which is caused by socio-economic uncertainty of con-sumers. It was found that the devaluation of the hryvnia, the reduction of current budget expenditures and the rapid increase in tariffs for housing and communal services have led to household incomes decrease and poverty increase. Ukraine's accession to the UN Sustainable Development Goals 2016-2030 Program was aimed at overcoming the prob-lem. A factor analysis of the impact of the non-food goods and services markets development on Ukraine's GDP growth was performed. It was found that the state of the consumer market of food products has almost no effect on the dynam-ics of nominal GDP, while the growth of markets for non-food goods and services is guaranteed to lead to an increase in GDP. Further research is proposed to focus on the development of institutional tools for conceptual transformations of the domestic consumer market.

References

1. Громов В. Б. Механізм формування споживчого попиту в економіці України / Громов В. Б. // Формування ринкових відносин в Україні. – 2018. – № 7-8. – С. 57-67.
2. Данилюк Т. Сучасний стан та перспективи розвитку ринку послуг України / Данилюк Т. // Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. – 2015. – № 3. – С. 19-23.
3. Державна служба статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/.
4. Колеснікова К. С. Перспективи розвитку інфраструктури ринку споживчих товарів / Колеснікова К. С., Руденко Т. С. // Розвиток торгівлі та підприємництва в Україні: тенденції та перспективи : збірник наукових праць за матеріалами міжнародної науково-практичної конференції (Одеса, 25-26 травня 2017 р.). – Одеса : ОТЕІ КНТЕУ, 2017. – 124 с. С. 47-49.
5. Міністерство економічного розвитку і торгівлі України. Цілі сталого розвитку: Україна. Національна доповідь. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://un.org.ua/images/ SDGs_NationalReportUA_Web_1.pdf.
6. Міністерство фінансів України. Валовий внутрішній продукт (ВВП) в Україні 2020. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://index.minfin.com.ua/ua/economy/gdp/.
7. Попадинець Н. М. Регіональний ринок споживчих товарів: сутність і засадничі положення функціонування / Попадинець Н. М. // Регіональна економіка. – 2017. – № 1. – С. 17-22.
8. Пугачевська К. Й. Сфера послуг в Україні: особливості розвитку та стратегічні перспективи / Пугачевська К. Й. // Науковий вісник Міжнарод-ного гуманітарного університету. – 2016. – № 18. – С. 52-55.
9. Уманців Ю. М. Розвиток внутрішнього ринку споживчих товарів України / Уманців Ю. М., Катран М. В. // Бізнес Інформ. – 2017. – № 8 (475). – С. 271-275.
10. Федоронько Н. І. Особливості сучасного становища ринку послуг України / Федоронько Н. І., Ковальчук Н. О. // Молодий вчений. – 2017. – № 3 (43). – С. 871-874.
11. Чорна М. В. Особливості формування нового ринкового простору на вітчизняному споживчому ринку / Чорна М. В., Бугріменко Р. М., Остін З. // Бізнес Інформ. – 2019. – № 1 (492). – С. 241-248.
12. Шликова В. О. Розвиток споживчого ринку України в умовах макроекономічної нестабільності / Шликова В. О., Леванда О. М. // Бізнес Інформ. – 2019. – № 11. – С. 247-258.
13. Яхно Т. П. Соціалізація економіки та індивідуалізація споживчого ринку як необхідні передумови національного розвитку / Яхно Т. П. // Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія : Економіка і менеджмент. – 2019. – Вип. 2. – С. 12-17.
Published
2021-10-07