Анотація
У статті креативна економіка розглядається як драйвер впровадження цифрових трансформацій у суспільстві і бізнесі. Проведено ретроспективний аналіз виникнення та розвитку креативної економіки. Визначено ключові напрямки наукових досліджень у сфері креативізації та інтелектуалізації економіки. Проаналізовано підходи до визначення сфер діяльності, що охоплюються креативною економікою та на його основі досліджено показники експорту та імпорту усіх креативних товарів країнами, що розвиваються та економічно розвинутими країнами за період 2002−2020 рр., а також у розрізі окремих товарних груп. Дослідження сутності поняття «креативні індустрії» дозволило зрозуміти, що вони є частиною більш широкого поняття – креативної економіки. Креативні індустрії засновані на засадах творчості і втілення креативних ідей. Взаємодія креативної економіки з промисловими революціями Industry 4.0 та 5.0 є важливим чинником для розвитку обох концепцій. Ця взаємодія сприяє інноваційному розвитку у креативних галузях шляхом використання передових технологій, забезпечує можливість більшої персоналізації продуктів та послуг, сприяє співпраці та колаборації між фахівцями, розширює можливості маркетингу та комунікації, розвиває нові креативні галузі, підвищує продуктивність та ефективність. Аналіз креативної економіки у світі оцінює стан експорту й імпорту її товарів у світі між розвиненими країнами і країнами, що розвиваються. Було визначено і охарактеризовано глобальні тенденції розвитку креативної економіки в світі. Аналіз креативної економіки в Європі оцінює експорт й імпорт креативних товарів в Європейському регіоні та визначає причини і умови її успіху в країнах ЄС. Аналітичне дослідження стану розвитку креативної економіки в Україні її нинішній стан і майбутній розвиток було визначене завдяки аналізу доданої вартості створена в креативній економіці, обсягу реалізації креативних товарів, кількість зайнятих в креативних індустріях, капітальних інвестицій в креативну економіку та експорту товарів. Було охарактеризовано і проаналізовано нинішній стан у період війни та спрогнозовано можливість і заходи її успішного відновлення.
Посилання
Storper M., Venables A.J. (2004) Buzz: Face-to-face contact and the urban economy. Journal of Economic Geography. Vol. 4(4). P. 351–370. DOI: https://doi.org/10.1093/jnlecg/lbh027
Gilpin R. (2016) The political economy of international relations. 449 p.
Uhl-Bien M., Marion R., McKelvey B. (2007) Complexity Leadership Theory: Shifting leadership from the industrial age to the knowledge era. Leadership Quarterly. Vol 18(4), P. 298–318. DOI: https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2007.04.002
Scott A.J. (2006) Creative cities: Conceptual issues and policy questions. Journal of Urban Affairs. Vol. 28(1), P. 1–17. DOI: https://doi.org/10.1111/j.0735-2166.2006.00256.x
Mudambi R. (2008) Location, control and innovation in knowledge-intensive industries. Journal of Economic Geography. Vol. 8(5). P. 699–725. DOI: https://doi.org/10.1093/jeg/lbn024
Markusen А. (2006) Urban development and the politics of a creative class: Evidence from a study of artists. Environment and Planning. Vol. 38(10). P. 1921–1940. DOI: https://doi.org/10.1068/a38179
Florida R., Mellander C., Stolarick K. (2008) Inside the black box of regional development – Human capital, the creative class and tolerance. Journal of Economic Geography. Vol 8(5), P. 615–649. DOI: https://doi.org/10.1093/jeg/lbn023
Evans G. (2009) Creative cities, creative spaces and urban policy. Urban Studies. Vol. 46 (5-6). P. 1003–1040. DOI: https://doi.org/10.1177/0042098009103853
Garnham N. (2005) From cultural to creative industries: An analysis of the implications of the “creative industries” approach to arts and media policy making in the United Kingdom. International Journal of Cultural Policy. Vol. 11(1). P. 15–29. DOI: https://doi.org/10.1080/10286630500067606
Creative Vitality Suite. URL: https://cvsuite.org/resources/creative-economy/#what%20is
Флорид Р. Homo creativus. Як новий клас завойовує світ. США, 2002. 432 с.
Лендри Ч. Креативне місто. 2006. 399 с.
Creative Economy Report 2010. URL: https://unctad.org/system/files/official-document/ditctab20103_en.pdf
Креативні індустрії. URL: http://surl.li/axqfc
Creative Economy Outlook 2022. URL: https://unctad.org/system/files/official-document/ditctsce2022d1_en.pdf
Creative Economy Outlook and Country Profiles: Trends in international trade in creative industries 2002-2015. URL: https://unctad.org/system/files/official-document/ditcted2018d3_en.pdf
Creative disruption: The impact of emerging technologies on the creative economy. URL: https://www3.weforum.org/docs/39655_CREATIVE-DISRUPTION.pdf
Export strategies for creative industries sector. Ministry for Development of Economy. Trade and Agriculture of Ukraine. 2019. 48 p.
Киризюк С.В. Міжнародні та вітчизняні тенденції розвитку креативної економіки. Науковий вісник Херсонського державного університету. Сер.: Економічні науки. 2014. Вип. 6(1). С. 68–72.
Creative Europe. URL: https://creativeeurope.in.ua/posts/cci-projects-economization
Центр розвитку креативної економіки. URL: https://creativeeconomy.center/kreatyvnist-staye-klyuchovym-faktorom-rozvytku-ekonomiky-ta-suspilstva-doslidzhennya-kreatyvnoyi-ekonomiky-2021/
European commission. URL: https://culture.ec.europa.eu/creative-europe/about-the-creative-europe-programme
Креативна нація: нинішній стан і майбутнє української креативної економіки. URL: https://delo.ua/opinions/kreativna-naciya-ninisnii-stan-i-maibutnje-ukrayinskoyi-kreativnoyi-ekonomiki-406711/
Storper M., Venables A.J. (2004) Buzz: Face-to-face contact and the urban economy. Journal of Economic Geography, vol. 4(4), p. 351–370. DOI: https://doi.org/10.1093/jnlecg/lbh027
Gilpin R. (2016) The political economy of international relations. 449 p.
Uhl-Bien M., Marion R., McKelvey B. (2007) Complexity Leadership Theory: Shifting leadership from the industrial age to the knowledge era. Leadership Quarterly, vol 18(4), p. 298–318. DOI: https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2007.04.002
Scott A.J. (2006) Creative cities: Conceptual issues and policy questions. Journal of Urban Affairs, vol. 28(1), p. 1–17. DOI: https://doi.org/10.1111/j.0735-2166.2006.00256.x
Mudambi R. (2008) Location, control and innovation in knowledge-intensive industries. Journal of Economic Geography, vol. 8(5), p. 699–725. DOI: https://doi.org/10.1093/jeg/lbn024
Markusen А. (2006) Urban development and the politics of a creative class: Evidence from a study of artists. Environment and Planning, vol. 38(10), p. 1921–1940. DOI: https://doi.org/10.1068/a38179
Florida R., Mellander C., Stolarick K. (2008) Inside the black box of regional development – Human capital, the creative class and tolerance. Journal of Economic Geography, vol 8(5), p. 615–649. DOI: https://doi.org/10.1093/jeg/lbn023
Evans G. (2009) Creative cities, creative spaces and urban policy. Urban Studies, vol. 46 (5-6), p. 1003–1040. DOI: https://doi.org/10.1177/0042098009103853
Garnham N. (2005) From cultural to creative industries: An analysis of the implications of the “creative industries” approach to arts and media policy making in the United Kingdom. International Journal of Cultural Policy, vol. 11(1), p. 15–29. DOI: https://doi.org/10.1080/10286630500067606
Creative Vitality Suite. URL: https://cvsuite.org/resources/creative-economy/#what%20is
Florid R. (2002) Homo creativus. How a new class conquers the world. USA. 432 p.
Landry Ch. (2006) Creative city. 399 p.
Creative Economy Report 2010. Available at: https://unctad.org/system/files/official-document/ditctab20103_en.pdf
Creative industries. Available at: http://surl.li/axqfc
Creative Economy Outlook 2022. Available at: https://unctad.org/system/files/official-document/ditctsce2022d1_en.pdf
Creative Economy Outlook and Country Profiles: Trends in international trade in creative industries 2002-2015. Available at: https://unctad.org/system/files/official-document/ditcted2018d3_en.pdf
Creative disruption: The impact of emerging technologies on the creative economy. Available at: https://www3.weforum.org/docs/39655_CREATIVE-DISRUPTION.pdf
Export strategies for creative industries sector. (2019) Ministry for Development of Economy. Trade and Agriculture of Ukraine. 48 p.
Kirizyuk S.V. (2014) International and domestic trends in the development of the creative economy. Scientific Bulletin of Kherson State University. Ser.: Economic sciences, vol. 6(1), p. 68–72.
Creative Europe. Available at: https://creativeeurope.in.ua/posts/cci-projects-economization
Center for the Development of Creative Economy. Available at: https://creativeeconomy.center/kreatyvnist-staye-klyuchovym-faktorom-rozvytku-ekonomiky-ta-suspilstva-doslidzhennya-kreatyvnoyi-ekonomiky-2021/
European commission. Available at: https://culture.ec.europa.eu/creative-europe/about-the-creative-europe-programme
Creative nation: the current state and future of the Ukrainian creative economy. Available at: https://delo.ua/opinions/kreativna-naciya-ninisnii-stan-i-maibutnje-ukrayinskoyi-kreativnoyi-ekonomiki-406711/