Abstract
The essence of the personal brand is determined. The approaches to determining the components of a personal brand are analyzed, which help to create its detailed and unique visualization. The role of communications in creating a successful brand has been clarified. Brand communications are defined as a set of communications with different audiences in order to achieve marketing goals. The relationship of the personal brand with the image and reputation of the individual is substantiated. It is proposed to consider the process of creating a personal brand in the form of a certain set of stages. The components of the existing personal brands in the Ukrainian market in various spheres of activity are systematized and analyzed with the use of a certain set of brand communication tools. The typical personal branding errors are identified. The elements of the successful formation and positioning of a personal brand are shown. Perspective is the study of the impact of individual brand communications tools on target audiences in various fields of personality activities.
References
Аакер Д. Аакер о брендинге. 20 принципов достижения успеха / Д. Аакер. – К. : Альпина Паблишер, 2016. – 256 с.
Бук Л. М. Товарний знак в маркетингу : навчальний посібник / Л. М. Бук. – Львів : Видав-ництво Львівської комерційної академії, 2013. – 288 с.
Гобэ М. Эмоциональный брэндинг. Новая парадигма, соединяющая брэнды с людьми / М. Гобэ. – К. : Альпина Паблишер, 2015. – 440 с.
Домнин В. Брендинг: новые технологии в России / В. Домнин. — СПб. : Питер, 2002. — 352 с.
Исаев В. В. Маркетинг личности : учебное пособие / В. В. Исаев. – СПб. : Питер, 2003. – 259 с.
Котлер Ф. Персональный брендинг. Техно-логия достижения личной популярности / Ф. Котлер, И. Рейн, М. Хэмлин, М. Столлер; [пер. с англ. Е. Симдяшкиной, Н. Коцюбо]. – М. : Grebennikov, 2008. – 396 с.
Макнелли Д. Как выделиться из толпы или формула персонального брендинга / Д. Макнелли, К. Спик; [пер. с англ. К. Ткаченко]. – М. : ГРАНД : ФАКР-ПРЕСС, 2004. – 190 с.
Peters T. The Brand Called you / T. Peters [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://vww.fastcompany.com/magazine/10/brandyou.html.
Рябых А. Персональный бренд: создание и продвижение / А. Рябых, В. Кириллова. – М. : Манн, Иванов и Фербер, 2014. – 304 с.
Ротов А. С. Персональный брендинг как инструмент эгомаркетинга // Проблемы инноваци-онного развития национальной экономики 2007 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.uiec.ru/publikacii/proekty_uchenyh/proekt_2007/razdel_2.
Ромат Е. Личностная реклама в системе персонального маркетинга / Е. Ромат // Маркетинг и реклама. – 2010. – №2. – С. 30-35.
Рамперсад Х. Аутентичный персональный брендинг как способ саморазвития личности / Х. Рамперсад, Л. Мартиросян // Управление разви-тием персонала. – 2010. – №1. – С. 62-66.
Свиридова Л. В. Современные инструменты менеджмента в управлении человеческими ресурсами в условиях инновационного развития / Л. В. Свиридова // Власть, бизнес, бизнес – образование: интеграция на пути модернизации. – 2011. – C. 332-340.
Сегела Ж. Ностальгия по будущему / Ж. Сегела, Т. Лебедева. – М. : Издательство Московского университета, 2005. – 125 с.
Котлер Ф. Маркетинг менеджмент / Ф. Кот-лер, К. Л. Келлер. – [14-е изд.]. – СПб. : Питер, 2014. – 800 с. – (Серия : "Классический зарубежный учебник").
Бровкина Ю. Ю. Социальная психология бренд-коммуникации : автореф. дисс. на соискание учен. степени д-ра психол. наук : спец. 19.00.05 / Ю. Ю. Бровкина. – М., 2009. – 43 с.
Ромат Е. В. Бренд-маркетинговые коммуни-кации: понятие, цели и инструменты / Е. В. Ромат // Маркетинг и реклама. – 2016. – № 5. – С. 16-23.
Пироженко Н. Очень важно строить долго-срочные отношения потребителя с брендом / Н. Пироженко // Маркетинг и реклама. – 2016. – № 2. – С. 18-19.
Циганкова Т. Ключові детермінанти управ-ління маркетинговими активами глобальних компаній / Т. Циганкова, Р. Пономаренко // Міжнародна економічна політика. – 2016. – № 2 (25). – С. 76-98.
Годин С. Фиолетовая корова / С. Годин. – М. : Манн, Иванов и Фербер, 2011. – 176 с.
Aaker, D. (2016), Aaker o brendynhe. 20 pryntsypov dostyzhenyia uspekha, Al'pina Pablisher, Kyiv.
Buk, L. M. (2013), Tovarnyj znak v marketynhu, Vydavnytstvo L'vivs'koi komertsijnoi akademii, Lviv.
Gobe, M. (2015), Jemocional'nyj brjending. Novaja paradigma, soedinjajushhaja brjendy s ljud'mi, Al'pina Pablisher, Kyiv.
Domnin, V. (2002), Brending : novye tehnologii v Rossi, Piter, St. Petersburg.
Isajev, V. V. (2003), Marketing lichnosti, Piter, St. Petersburg.
Kotler, F., Rhine, I., Hamlin, M. and Stoller, M. (2008), Personal'nyj brending. Tehnologija dostizhenija lichnoj populjarnosti, Grebennikov, Moscow.
McNally, D. (2004), Kak vydelit'sja iz tolpy ili formula personal'nogo brendinga, GRAND, FAKR-PRESS, Moscow.
Peters, T. (2007), The Brand Called you [Online], available at: https://vww.fastcompany.com/maga-zine/10/brandyou.html.
Rjabyh, A. and Kirillova, V. (2014), Perso-nal'nyj brend : sozdanie i prodvizhenie, Mann, Ivanov i Ferber, Moscow.
Rotov, A. C. (2007), Personal'nyj brending kak instrument jegomarketinga, Problemy innovacionnogo razvitija nacional'noj jekonomiki [Online], available at: https://www.uiec.ru/publikacii/proekty_uchenyh/proekt_2007/razdel_2.
Romat, E. (2010), Lichnostnaja reklama v sis-teme personal'nogo marketinga, Marketing i reklama, vol. 2, pp. 30-35.
Rampersad, H. and Martirosjan, L. (2010), Autentichnyj personal'nyj brending kak sposob samorazvitija lichnosti, Upravlenie razvitiem personala, vol. 1, pp. 62-66.
Sviridova, L. V. (2011), Sovremennye instru-menty menedzhmenta v upravlenii chelovecheskimi resursami v uslovijah innovacionnogo razvitija, Vlast', biznes, biznes – obrazovanie: integracija na puti modernizacii, pp. 332-340.
Segela, Zh. and Lebedeva, T. (2005), Nos-tal'gija po budushhemu, Izdatel'stvo Moskovskogo universiteta, Moscow.
Kotler, F. and Keller, K. L. (2014), Marketing menedzhment, Piter, St. Petersburg.
Brovkina, Ju. Ju. (2009), Social'naja psihologija brend-kommunikacii, Moscow.
Romat, E. (2016), Brend-marketingovye kommunikacii: ponjatie, celi i instrumenty, Marketing i reklama, vol. 5, pp. 16-23.
Pirozhenko, N. (2016), Ochen' vazhno stroit' dolgosrochnye otnoshenija potrebitelja s brendom, Marketing i reklama, vol. 2, pp. 18-19.
Tsyhankova, T. and Ponomarenko, R. (2016), Kliuchovi determinanty upravlinnia marketynhovymy aktyvamy hlobal'nykh kompanij, Mizhnarodna ekono-michna polityka, vol. 2, pp. 76-98.
Godin, S. (2011), Fioletovaja korova, Mann, Ivanov i Ferber, Moscow.