АНТИКРИЗОВЕ УПРАВЛІННЯ В ТУРИСТИЧНІЙ ГАЛУЗІ

PDF

Ключові слова

COVID-19
антикризове управління
туристична галузь
підприємства
диверсифікація

Як цитувати

Перегуда, Ю. А. (2021). АНТИКРИЗОВЕ УПРАВЛІННЯ В ТУРИСТИЧНІЙ ГАЛУЗІ. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі, (3), 33-38. https://doi.org/10.36477/tourismhospcee-3-5

Анотація

У статті проведено аналіз теоретичного підґрунтя антикризового управління діяльністю підприємств туристичної галузі в умовах протидії невизначеностям діяльності, спричиненим пандемією COVID-19. Авторкою підкреслено, що найбільш уразливою сферою є масовий міський туризм, який у 2020 р. зазнає все більших утрат через протипандемічні заходи міжнародної спільноти та урядів кількох країн. За результатами дослідження обґрунтовано необхідність формування та впровадження ефективної системи антикризового управління, що є ключовим питанням для підприємництва. Визначено, що реалізація антикризової стратегії диверсифікації діяльності компанії, яка передбачає взаємодію різноманітних методів, інструментів та технологій управління, забезпечуючи при цьому координацію, узгодженість функцій управління та мінімізацію втрат підприємства. Ідентифіковано основні інструменти антикризового управління фінансовим складником діяльності підприємства: бізнес-планування, лізинг, франчайзинг, бюджетування, стратегічні та дорожні карти, інноваційні моделі продажів та контролінг. Актуальність застосування цих інструментів управління автором пояснюється зміною цілей і завдань, які стоять перед фінансовими менеджерами. Глобальний характер нестабільності економіки на сучасному етапі, загрози та можливості, які вона породжує, вимагають зміни характеру антикризового управління та інструментів розроблення і реалізації його стратегії. У сучасній практиці антикризового менеджменту часто пріоритет надається механізмам та інструментам негайного реагування, які усувають та пом’якшують негативні наслідки кризи, але не створюють умов для розвитку. Особливості кризових процесів вимагають використання нових інструментів для розроблення та реалізації стратегії антикризового управління, здатної запобігти та пом’якшити не лише негативні наслідки кризи, а й використовувати свої можливості для функціонування підприємства після кризи. Установлено, що обґрунтування вибору антикризової стратегії диверсифікації діяльності підприємства та її розвитку передбачає врахування взаємозалежних, різноспрямованих зовнішніх і внутрішніх чинників та стадій життєвого циклу підприємства.

https://doi.org/10.36477/tourismhospcee-3-5
PDF

Посилання

Baiyere A., Salmela H., Tapanainen T. Digital transformation and the new logics of business process management. European Journal of Information Systems. 2020. Vol. 29(3). P. 238–259.

Gajda W., Zaplatynskyi V. Innovation sincrisis management. MEST Journal. 2017. Vol. 15(1). P. 32–39.

Gurtner Y. Returning to paradise: Investigating issues of tourism crisis and disaster recovery on the island of Bali. Journal of Hospitality and Tourism Management. 2016. Vol. 28. P. 11–19.

Inversini A., De Carlo M., Masiero L. The effects of customer-centricity in hospitality. International Journal of Hospitality Management. 2020. Vol. 86. P. 102–136.

Nakashydze L., Gil'orme T. Energy security assessment when introducing renewable energy technologies. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. 2015. № 4/8(76). P. 54–59.

Reijers H. BusinessProcessManagement: Theevolutionof a discipline. Computers in Industry. 2021. Vol. 126. P. 28–43.

Topuz Ç. Crisis management and strategies in tourism industry. Proceedings Book. 2016. 150 p.

Trkman P., Mertens W., Viaene S., Gemmel P. From business process management to customer process management. Business Process Management Journal. 2015. Vol. 21(2). P. 250–262.

Walecka A. Determinants of managers’ behaviour in a crisis situation in an enterprise-an attempt at model construction. Management. 2016. № 20(1). P. 58–70.

Кравець О. Інноваційні впровадження та їхній вплив на підприємства готельного господарства. 2018. URL: https://tourlib.net/statti_ukr/kravec.htm.

Baiyere, A., Salmela, H., & Tapanainen, T. (2020). Digital transformation and the new logics of business process management. European Journal of Information Systems, 29(3), 238–259.

Gajda, W., & Zaplatynskyi, V. (2017). Innovations in crisis management. MEST Journal, 15(1), 32–39.

Gurtner, Y. (2016), Returning to paradise: Investigating issues of tourism crisis and disaster recovery on the island of Bali. Journal of Hospitality and Tourism Management, 28, 11.19.

Inversini, A., DeCarlo, M., &Masiero, L. (2020), The effects of customer-centricity in hospitality. International Journal of Hospitality Management, 86, 102–136.

Nakashydze, L., & Gil'orme, T. (2015), Energy security assessment when introducing renewable energy technologies. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4/8(76), 54–59.

Reijers, H. (2021), Business Process Management: The evolution of a discipline. Computersin Industry, 126, 28–43.

Topuz, Ç. (2016), Crisis management and strategies in tourism industry. Proceedings Book. 150 p.

Trkman, P., Mertens, W., Viaene, S., & Gemmel, P. (2015), From business process management to customer process management, Business Process Management Journal, 21(2), 250–262.

Walecka, A. (2016), Determinants of managers’ behaviour in a crisis situation in an enterprise-an attempt at model construction. Management, 20(1), 58–70.

Kravets, O. (2018), Innovatsiini vprovadzhennia ta yikh vplyv na pidpryiemstva hotelnoho hospodarstva [Innovative implementations and their impact on the hotel industry], available at: https://tourlib.net/statti_ukr/kravec.htm