Abstract
Dedicated to the actual problem of the formation of professional competence of concierges in the hotel business. The relevance of this study in the field of professional competence formation of hotel business concierges is determined by the need in modern turbulent conditions of the external environment to search for optimal management decisions, improve management in the hospitality industry. In modern economic conditions, new tasks appear that necessitate the improvement of management through the formation of professional competence of concierges in the hotel business. It is important for hotel managers to understand the need for continuous improvement in service quality management. Today, despite the development of modern technologies, when many problems can be solved with the help of the Internet, many still cannot do without such a person as a concierge. The concierge profession is one of the most important and recognized in the hotel business. The authors define the range of problematic issues in the formation of professional competence of concierges in the hotel business and suggest areas of work for the formation of their key and professional competencies. The article emphasizes the need to train highly qualified specialists in the hotel business, namely concierges, who can significantly increase the reputation and competitiveness of the hotel, and, accordingly, its profit. The concepts of professional competence of the concierge of the hotel business and his job responsibilities are characterized. It has been established that the main ways to develop the professional competence of future concierges in the hotel business are studying at educational institutions, undergoing special training on the basis of well-known hotels, attending trainings, master classes, entering an organization, for example, the Golden Keys of Concierges, which includes the most professional personnel. this profile from all over the world. It is concluded that an increase in the number of highly professional concierges in hotels will contribute to the expansion of hotel industry services and the development of the hotel industry in Ukraine.
References
About the Golden Key Hotel Concierge — Les Clefs d’Or 2018 URL: https://medium.com/@gordyandpaula/about-the-golden-key-hotel-concierge-les-clefs-dor-156217b5e3a4 (дата звернення: 15.02.2022).
Brymer, R, Pavesic, D. Personality Characteristics and Profiles of Hospitality Managers. Hospitality Research Journal. Volume 14, Number 1, 1990, pp. 77-86.
World Travel & Tourism Council (WTTC). URL: http://www.wttc.org/research/economic-impact-research/country-reports. (дата звернення: 18.03.2022).
Віндюк А. В. Професійна підготовка майбутніх фахівців з готельно-курортної справи в умовах ступеневої освіти: теорія та методика : монографія. Запоріжжя : КПУ, 2011. 340 с.
Галасюк С. С., Нездоймінов С. Г. Організація готельного господарства: навчально-практичний посібник. Київ : ФОП Гуляєва В. М., 2019. 204 с.
Основи готельно-ресторанної справи : навчальний посібник / А.Ю. Парфіненко та ін. Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2017. 288 с.
Кремень В.Г. Енциклопедія освіти. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
Мальська М.П., Пандяк І.Г., Занько Ю.С. Організація готельного обслуговування: підручник. Київ : Знання, 2011. 366 с.
Машкова О. Впровадження посади консьєржа як один із шляхів нецінової конкуренції в українській індустрії гостинності. Індустрія гостинності у країнах Європи: Матеріали ІV Міжнародної науково - практичної конференції. Сімферополь: ВіТроПринт, 2010. С. 144 -146.
Національний класифікатор України: «Класифікатор професій» ДК 003.(2010) URL: http://www.dk003.com. (дата звернення: 28.04.2022).
Пуцентейло П.Р. Економіка і організація туристично-готельного підприємництва: навчальний посібник. Київ: Центр учбової літератури, 2007. 344 с.
Резунова О.С. Крос-культурна компетентність як невід’ємна складова професійної компетентності майбутнього економіста аграрія. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: збірник наукових праць. Випуск 22 (75), 2012. С. 311 – 315.
Стандарт вищої освіти за спеціальністю 241 «Готельно-ресторанна справа» галузі знань 24 «Сфера обслуговування» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (2020). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2020/03/241-gotel-restoran-sprava-B.pdf. (дата звернення: 28.04.2022).
Тимохина Т. Л. Организация гостиничного дела: учебник для прикладного бакалаврата. Москва : Издательство Юрайт, 2014. 331 с.
Фоменко Н.А. Педагогіка вищої школи: методологія, стандартизація туристської освіти. Київ : Слово , 2005. 216 с.
About the Golden Key Hotel Concierge - Les Clefs d’Or 2018 (2018). Available at: https://medium.com/@gordyandpaula/about-the-golden-key-hotel-concierge-les-clefs-dor-156217b5e3a4 (accessed 15 February 2022).
Brymer, R, Pavesic, D. (1990) Personality Characteristics and Profiles of Hospitality Managers. Hospitality Research Journal. Volume 14, Number 1, 1990, pp. 77-86.
World Travel & Tourism Council (WTTC) (2017). Available at: http://www.wttc.org/research/economic-impact-research/country-reports. (accessed 18 March 2022).
Windyuk A.V. (2011) Profesiina pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv z hotelno-kurortnoi spravy v umovakh stupenevoi osvity: teoriia ta metodyka: monohrafiia [Professional training of future specialists in hotel and resort business in terms of higher education: theory and methodology: monograph]. KPU, Zaporozhye, Ukraine, 340 р.
Galasyuk S.S, Nezdoiminov S.G. (2019), Orhanizatsiia hotelnoho hospodarstva: navchalno-praktychnyi posibnyk [Organization of the hotel industry: a practical guide]. FOP Gulyaeva V.M., Kyiv, Ukraine, 204 р.
Parfinenko A.Yu. (2017) Osnovy hotelno-restorannoi spravy : navchalnyi posibnyk [Fundamentals of hotel and restaurant business: study guide]. KhNU named after V. N. Karazin, Kharkov, Ukraine, 288 р.
Kremen V.G.(2008) Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of education]. Yurinkom Inter, Kyiv, Ukraine, 1040 р.
Malskaya M.P., Pandyak I.G., Zanko Y.S. (2011), Orhanizatsiia hotelnoho obsluhovuvannia: pidruchnyk [Organization of hotel services: a textbook]. Knowledge, Kyiv, Ukraine, 366 р.
Mashkova O. (2010), The introduction of the concierge position as one of the ways of non-price competition in the Ukrainian hospitality industry. Hospitality industry in European countries: Proceedings of the IV International Scientific and Practical Conference. ViTroPrint, Simferopol, рр. 144 -146.
“National classifier of Ukraine: “Classifier of professions” SC 003. (2010). Available at: http://www.dk003.com. (accessed 28 March 2022).
Pucenteilo P.R. (2007), Ekonomika i orhanizatsiia turystychno-hotelnoho pidpryiemnytstva: navchalnyi posibnyk [Economics and organization of tourism and hotel business: textbook]. Center for Educational Literature, Kyiv, Ukraine, 344 р.
Rezunova O.S. ( 2012) Cross-cultural competence as an integral part of the professional competence of the future economist-agrarian. Pedagogy of the formation of a creative personality in higher and secondary schools: a collection of scientific papers, vol. 22 (75), рр. 311 – 315.
The standard of higher education in the specialty 241 "Hospitality" of the branch of knowledge 24 "Service sector" for the first (bachelor's) level of higher education, (2020). Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2020/03/241-gotel-restoran-sprava-B.pdf. (Accessed 28 April 2022).
Timokhina T. L. (2014) Organizaciya gostinichnogo dela: uchebnik dlya prikladnogo bakalavrata [Organization of hotel business: a textbook for applied undergraduate studies]. Urayt Publishing, Moscow, Russia, 331 р.
Fomenko N.A. (2005) Pedahohika vyshchoi shkoly: metodolohiia, standartyzatsiia turystskoi osvity [Pedagogy of higher education: methodology, standardization of tourism education]. Word, Kyiv, Ukraine, 216 р.