Abstract
The vision of the article is specified in its purpose: based on the theoretical and methodological substantiation of management provisions regarding traditional approaches to the promotion of a restaurant establishment, to characterize the technologies and tools for the promotion of a non-chain restaurant establishment that are relevant in the conditions of the Russian-Ukrainian war. Research methods are represented by a complex of general scientific methods - induction and deduction, analysis and synthesis, comparisons and classification, statistical data processing, theoretical generalizations - which, in combination with the processing of the source base, an array of information sources (including professional websites of restaurateurs), provided an opportunity for a comprehensive study of the problem and the reliability of the conclusions obtained. In addition, the anamnesis method was used - in the analysis of the case and the professional background of the restaurant business enterprise, which became the basis of the study. The arguments in favor of the prospects for the development of the restaurant business as a component of the service economy in Ukraine are characterized. Ways of implementing the strategy of differentiation in the management of ZRG "Glory Coffee", which became the basis of experimental work, are presented. The nine-stage process of strategic management of a hotel and restaurant business establishment is structured and visualized (according to M. Meskon). The essence and content of the implementation of the strategic management plans of ZRG, specified in the plans for the need for labor resources, the plan for capital needs and the plan for capital needs and research and development, as well as the method of implementation in the "Glory Coffee" ZRG, are presented. The technology of promotion in the structure of the duties of the ZRG manager applied in "Glory Coffee" is schematically presented. The trends in technologies and innovations for the promotion of the ZRG are singled out, in particular - the presentation of innovative offers in the menu that reflect the specificity of the regional cuisine of Podillia, with the subsequent inclusion of the establishment in the program of regional gastro tours. A separate group of proposals was formulated for work with the basic product - coffee, taking into account the content of the third and fourth "coffee waves", which will serve as a powerful promotion tool in the future.
References
Акастелова А. Управління рестораном. 9 правил менеджменту ресторану. 2021. URL: https://joinposter.com/ua/post/upravlinnya-restoranom
Воронюк Т.А. Формування механізму управління конкурентоспроможністю підприємств ресторанного господарства: дис. … канд. екон. наук : 08.00.04. Одеська національна академія харчових технологій. Одеса, 2019. 200 с.
Заячковська Г.А., Вовк С.В., & Церклевич В.С. Тренди постпандемічного розвитку туризму в країнах Європейського Союзу: наративи, імперативи, прогнози. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2023. № (8). С. 11–19. DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-8-2
Круглянко А. Менеджмент готельно-ресторанного бізнесу в умовах війни. Управління розвитком сфери гостинності: регіональний аспект: матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., 5 травня 2022 р. Чернівці : Технодрук, 2022. С. 62–64. URL: https://tourlib.net/statti_ukr/kruglyanko.htm
Кифяк В.Ф. Сфера рекреації та туризму як складова регіональної економічної системи. Формування ринкових відносин в Україні. 2006. № 1. С. 116–119.
Кузьмін О.Є., Мельник О.Г, Процик І.С., Романишин С.Б., & Дарміць Р.З. Менеджмент: графічна і таблична візуалізація (2-ге вид.). Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2015.
Кузнецова І.О. & Кім А.А. Оцінювання технології управління підприємством ресторанного бізнесу в умовах змін. Вісник соціально-економічних досліджень: зб. наук. праць. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2023. № 1-2 (84-85). С. 83–93.
Левицька І.В. & Постова В.В. Стратегічне управління розвитком підприємств ресторанного бізнесу. Молодий вчений. 2017. № 2 (42). С. 271–275.
Лупашко А. Заощаджуємо та примножуємо. Як власникам бізнесу змусити гроші працювати в умовах війни. Діло. URL: https://delo.ua/realty/zaoshhadzujemo-ta-primno-zujemo-yak-vlasnikam-biznesu-zmusiti-grosipracyuvati-v-umovax-viini-404867/
Матвійчук Т. & Церклевич В. Психологія споживачів кави і компетентність баристи. Вісник ЛТЕУ. Економічні науки. 2019. № 58. URL: http://www.journals-lute.lviv.ua/index.php/visnyk-econom/article/view/858
Нечаєва І.А. & Кабак М.В. Особливості управління підприємством на основі використання сучасних технологій і систем менеджменту. Ефективна економіка. 2017. № 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5771
Mescon M.H., Khedouri F., Albert M. Management. Addison-Wesley Educational Publishers, Incorporated, 1988. 288 p
П’ятницька Г.Т. Стратегії розвитку ресторанного бізнесу в умовах кризи. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2021. № 2.
Церклевич В., Діль А., Блаута А., & Діль М. Інноваційні компоненти стратегії просування ресторану регіональної кухні Поділля: кейс «Ресторації Шпігеля». Трансформаційна економіка. 2023. № (3 (03). С. 61–69. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-3-11
Церклевич В., & Ставська Ю. Можливості інтеграції ресторанів «local food» в програми регіональних гастротурів: кейс Вінницької та Хмельницької областей. Трансформаційна економіка. 2024. № 1 (06). C. 68–75. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2024-6-13
Церклевич В., Діль А. & Моцна Ю. Потенціал сезонних страв в стратегічному управлінні закладом ресторанного господарства «local food». Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2024. № 9. С. 71–79. URL: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/tourism/article/view/1464
Хитрова О. Готельно-ресторанний бізнес у воєнний час: виклики і напрями відновлення. Економіка та управління національним господарством. 2022. Випуск ІІІ (87). С. 70–84.
Akastelova, A. (2021), “Upravlinnya restoranom. 9 pravyl menedzhmentu restoranu”, available at: https://joinposter.com/ua/post/upravlinnya-restoranom
Voronyuk, T. A. (2019), “Formuvannya mekhanizmu upravlinnya konkurentospromozhnistyu pidpryyemstv restorannoho hospodarstva”: dys. … kand. ekon. nauk: 08.00.04. Odesʹka natsionalʹna akademiya kharchovykh tekhnolohiy. Odesa, Ukraine, 200 p.
Zayachkovsʹka, H. A., Vovk, S. V., & Tserklevych, V. S. (2023), “Trendy postpandemichnoho rozvytku turyzmu v krayinakh Yevropeysʹkoho Soyuzu: naratyvy, imperatyvy, prohnozy”, Industriya turyzmu i hostynnosti v Tsentralʹniy ta Skhidniy Yevropi, no. (8), pp. 11–19, DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-8
Kruhlyanko, A. (May 5, 2022), “Menedzhment hotelʹno-restorannoho biznesu v umovakh viyny. Upravlinnya rozvytkom sfery hostynnosti: rehionalʹnyy aspekt”, Materialy Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Tekhnodruk, Chernivtsi, Ukraine, pp. 62–64, available at: https://tourlib.net/statti_ukr/kruglyanko.htm
Kyfyak, V. F. (2006), “Sfera rekreatsiyi ta turyzmu yak skladova rehionalʹnoyi ekonomichnoyi systemy”, Formuvannya rynkovykh vidnosyn v Ukrayini, no. 1, pp. 116–119.
Kuzʹmin, O. Y., Melʹnyk, O. H, Protsyk, I. S., Romanyshyn, S. B., & Darmitsʹ R. Z. (2015), “Menedzhment: hrafichna i tablychna vizualizatsiya (2-he vyd.)”, Vydavnytstvo Lʹvivsʹkoyi politekhniky, Lviv, Ukraine.
Kuznetsova, I. O. & Kim, A. A. (2023), “Otsinyuvannya tekhnolohiyi upravlinnya pidpryyemstvom restorannoho biznesu v umovakh zmin”, Visnyk sotsialʹno-ekonomichnykh doslidzhenʹ: zb. nauk. pratsʹ, Odesʹkyy natsionalʹnyy ekonomichnyy universytet, Odesa, Ukraine, no. 1-2 (84-85), pp. 83–94.
Levytsʹka, I. V. & Postova, V. V. (2017), “Stratehichne upravlinnya rozvytkom pidpryyemstv restorannoho biznesu”, Molodyy vchenyy, no. 2 (42), pp. 271–275.
Lupashko, A. “Zaoshchadzhuyemo ta prymnozhuyemo. Yak vlasnykam biznesu zmusyty hroshi pratsyuvaty v umovakh viyny”, Dilo, available at: https://delo.ua/realty/zaoshhadzujemo-ta-primno-zujemo-yak-vlasnikam-biznesu-zmusiti-grosipracyuvati-v-umovax-viini-404867/
Matviychuk, T. & Tserklevych, V. (2019), “Psykholohiya spozhyvachiv kavy i kompetentnistʹ barysty”, Visnyk LTEU. Ekonomichni nauky, no. 58, available at: http://www.journals-lute.lviv.ua/index.php/visnyk-econom/article/view/85
Nechayeva, I. A. & Kabak, M. V. (2017), “Osoblyvosti upravlinnya pidpryyemstvom na osnovi vykorystannya suchasnykh tekhnolohiy i system menedzhmentu”, Efektyvna ekonomika, no. 9, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5771
Mescon, M. H., Khedouri, F. & Albert, M. (1988) “Management”, Addison-Wesley Educational Publishers, Incorporated, 288 p
Pʺyatnytsʹka, H. T. (2021), “Stratehiyi rozvytku restorannoho biznesu v umovakh kryzy”, Industriya turyzmu i hostynnosti v Tsentralʹniy ta Skhidniy Yevropi, no. 2.
Tserklevych, V., Dilʹ, A., Blauta, A., & Dilʹ, M. (2023), “Innovatsiyni komponenty stratehiyi prosuvannya restoranu rehionalʹnoyi kukhni Podillya: keys «Restoratsiyi Shpihelya»” Transformatsiyna ekonomika, no. (3 (03), pp. 61–69, DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-3-11
Tserklevych, V., & Stavsʹka, Y. (2024), “Mozhlyvosti intehratsiyi restoraniv «local food» v prohramy rehionalʹnykh hastroturiv: keys Vinnytsʹkoyi ta Khmelʹnytsʹkoyi oblastey” Transformatsiyna ekonomika, no. 1 (06), pp. 68–75, DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2024-6-13
Tserklevych, V., Dil, A. & Motsna, Yu. (2024), “Potentsial sezonnykh strav v stratehichnomu upravlinni zakladom restorannoho hospodarstva «local food»”, Industriya turyzmu i hostynnosti v Tsentralʹniy ta Skhidniy Yevropi, no. 9, pp. 71–79, available at: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/tourism/article/view/1464
Khytrova, O. (2022), “Hotelʹno-restorannyy biznes u voyennyy chas: vyklyky i napryamy vidnovlennya”, Ekonomika ta upravlinnya natsionalʹnym hospodarstvom, is. III (87), pp. 70–84