Abstract
The article is devoted to the theoretical and methodological generalization of the results of an empirical study of brand development of hospitality industry enterprises operating in the "local food" niche. The content and structure of the concepts of brand and branding are characterized from the standpoint of the service economy. A brand "formula" applicable to restaurant business establishments was formulated: "strong product - strong service - strong brand". Brand management of hotel and restaurant business objects, trends in management of restaurant and hotel brands, stages of formation, maintenance and consolidation of the author's style of a modern institution of the hospitality industry in the conditions of war are considered. The sequence and main measures of the restaurant's market retention strategy in the context of its brand development are determined. The marketing gastronomic "anchors" of the enterprise brand, which became the basis of the study, were studied: the concept of "local food" based on gastronomic specialty products, gastronomic brand dishes, the development of domestic tourism, inclusion in the programs of gastro tours. The content of the trends "slow cities", "slow foods" is outlined; the author's definitions of the content of the terms "gastronomic brand", "gastronomic specialty", "local food" are presented. The process of creating and developing a brand of the hospitality industry is structured and characterized according to the following parameters: logo and visual style; branding of the hotel and restaurant business establishment; name and slogan; interior and decor; menu and culinary concept; customer service and experience; marketing and advertising; restaurant branding; social interaction and communication; values and unique features. Diagnosis of "brand health" of the investigated enterprise was carried out; the behavioral typology of consumers of the company's services is presented. According to the results of marketing research, the possibilities of developing the brand of non-chain restaurants have been outlined by establishing establishments as basic centers of the gastronomic culture of the region, centers for scientific research of authentic cuisine and local food, improving the qualifications of teachers of the educational programs "Hotel and Restaurant Business", "Tourism". It is planned to include authentic cuisine and local food establishments in the programs of regional and transit tourist routes; involvement in the innovative tourist project "Gastroguide Khmelnychchyna".
References
Барна М.Ю., Гліненко Л.К. & Дайновський Ю.А. Маркетингові дослідження у сфері готельно-ресторанного і туристичного бізнесу: проблеми і недоліки. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2021. № 1. DOI: https://doi.org/10.36477/tourismhospcee
Басюк Д.І. & Барна М.Ю. Наукові основи стратегічного розвитку туристично-готельної галузі. Вісник Львівського торговельно-економічного університету. 2018. № 54. С. 15–22.
Бровенко Т.В., & Швед В.С. Брендинг готельно-ресторанного підприємства. In The 35th International scientific and practical conference “Modern methods of solving scientific problems of reality”(September 05–08, 2023) Varna, Bulgaria. International Science Group. 2023. 195 p. P. 84.
Вольперт М.В., Шмадченко П.В. & Жихор О.Б. Аналіз та напрями вдосконалення фірмового стилю ресторану «Наша дача». Науковий вісник Ужгородського Університету. Серія: Економіка. 2022. Випуск 1 (59). С. 73–78.
Ковшова І.О., Кравченко А.В. Теоретичні основи оцінки ефективності маркетингової діяльності підприємств. Бізнес-навігатор. 2018. № 3–2 (46). С. 7.
Нестерчук І. Гастрономічний бренд території (на прикладі культурно-історичної спадщини правобережного Полісся). 2021. DOI: https://doi.org/10.17721/2308-135X.2020.60.43-56
Розробка фірмового стилю: творчий процес і мистецтво сучасного дизайн-проектування. URL: https://docplayer.ru/66630196-Razrabotka-firmennogo-stilya-tvorcheskiyprocess-i-iskusstvo-sovremennogo-dizaynproektirovaniya.html
Ромат Є. Система бренд-маркетингових комунікацій. Товари і ринки. 2016. № 1. С. 16–24.
Смоліна О.М. Стратегічний розвиток брендингу суб’єктів готельного бізнесу. Інтелект XXI. 2020. № 2. С. 195–202.
Ставська Ю.В. Гастрономічний туризм як популярний напрям у туристичній індустрії. Економіка, фінанси, менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2023. № 2 (64). C. 148–167. URL: http://efm.vsau.org/storage/articles/November2023/rJUWhZ3a0ShBZwhgJf9I.pdf
Церклевич В., Діль А. & Діль М. (). Розробка нових гастрономічних спеціалітетів як засіб промоції ресторану ніші «local food». Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2022. № 6. URL: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/tourism/article/view/1193
Церклевич В., Діль А., Блаута А., & Діль М. Інноваційні компоненти стратегії просування ресторану регіональної кухні поділля: кейс «Ресторації Шпігеля». Трансформаційна економіка. 2023. № (3 (03). C. 61–69. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-3-11
Церклевич В., & Ставська Ю. Можливості інтеграції ресторанів «local food» в програми регіональних гастротурів: кейс Вінницької та Хмельницької областей. Трансформаційна економіка. 2024. № 1 (06). C. 68–75. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2024-6-13
Церклевич В., Діль А. & Моцна Ю. Потенціал сезонних страв в стратегічному управлінні закладом ресторанного господарства «local food». Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2023. № 9. С. 71–79. DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-9-9
Anholt-GfK City Brands IndexSM. GFK. URL: https://www.gfk.com/ru/insaity/pressrelease/new-anholt-gfk-city-brands-ranking-places-threeuscities-in-the-top-10
Dinnie K. City Branding: Theory and Cases. New York : Palgrave Macmillan. 2011. 239 p.
Barna, M. Y., Hlinenko, L. K. & Daynovsʹkyy, Yu. A. (2021), “Marketynhovi doslidzhennya u sferi hotelʹno-restorannoho i turystychnoho biznesu: problemy i nedoliky”, Industriya turyzmu i hostynnosti v Tsentralʹniy ta Skhidniy Yevropi, no. 1, DOI: https://doi.org/10.36477/tourismhospcee
Basyuk, D. I. & Barna, M. Y. (2018), “Naukovi osnovy stratehichnoho rozvytku turystychno-hotelʹnoyi haluzi”, Visnyk Lʹvivsʹkoho torhovelʹno-ekonomichnoho universytetu, no. 54, pp. 15–22
Brovenko, T. V., & Shved, V. S. (September 05–08, 2023), “Branding of a hotel and restaurant enterprise”, In The 35 th International scientific and practical conference "Modern methods of solving scientific problems of reality", Varna, Bulgaria, International Science Group, 195 p., p. 84.
Wolpert, M. V., Shmadchenko, P. V. & Zhikhor, O. B. (2022), “Analysis and directions for improvement of the corporate style of the restaurant "Nasha dacha"”, Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Economy, issue 1 (59), pp. 73–78.
Kovshova, I. O., Kravchenko, A. V. (2018), “Theoretical basis for evaluating the effectiveness of marketing activities of enterprises”, Business navigator, no. 3–2 (46), p. 7.
Nesterchuk, I. (2020), Hastronomichnyy brend terytoriyi (na prykladi kulʹturno-istorychnoyi spadshchyny pravoberezhnoho Polissya), DOI: https://doi.org/10.17721/2308-135X.2020.60.43-57
Development of corporate style: creative process and the art of modern design, available at: https://docplayer.ru/66630196-Razrabotka-firmennogo-stilya-tvorcheskiyprocess-i-iskusstvo-sovremennogo-dizaynproektirovaniya.html
Romat, Ye. (2016), “Systema brend-marketynhovykh komunikatsiy”, Tovary i rynky, no. 1, pp. 16–24., p. 35.
Smolina, O. M. (2020), “Stratehichnyy rozvytok brendynhu subʺyektiv hotelʹnoho biznesu”, Intelekt XXI, no. 2, pp. 195–202.
Stavsʹka, Y. V. (2023), “Hastronomichnyy turyzm yak populyarnyy napryam u turystychniy industriyi” [Gastronomic tourism as a popular direction in the tourist industry], Ekonomika, finansy, menedzhment: aktualʹni pytannya nauky i praktyky, vol. 2 (64), pp. 148–167, available at: http://efm.vsau.org/storage/articles/November2023/rJUWhZ3a0ShBZwhgJf9I.pdf
Tserklevych, V. S. & Dilʹ, A. V., Dilʹ M. V. (2022), “Rozrobka novykh hastronomichnykh spetsialitetiv yak zasib promotsiyi restoranu nishi «local food»”, Industriya turyzmu i hostynnosti v Tsentralʹniy ta Skhidniy Yevropi», no. 6, available at: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/tourism/article/view/119
Tserklevych, V., Dilʹ, A., Blauta, A., & Dilʹ, M. (2023), “Innovatsiyni komponenty stratehiyi prosuvannya restoranu rehionalʹnoyi kukhni podillya: keys «Restoratsiyi Shpihelya»”, Transformatsiyna Ekonomika, no. (3 (03), pp. 61–69, DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-3-11
Tserklevych, V., & Stavsʹka, Y. (2024), “Mozhlyvosti intehratsiyi restoraniv «local food» v prohramy rehionalʹnykh hastroturiv: keys Vinnytsʹkoyi ta Khmelʹnytsʹkoyi oblastey” [Possibilities of integrating "local food" restaurants into programs of regional gastro tours: the case of Vinnytsia and Khmelnytskyi regions], Transformatsiyna ekonomika, vol. 1 (06), pp. 68–75, DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2024-6-13
Tserklevych, V., Dilʹ A. & Motsna Y. (2024), “Potentsial sezonnykh strav v stratehichnomu upravlinni zakladom restorannoho hospodarstva «local food»”, Industriya turyzmu i hostynnosti v Tsentralʹniy ta Skhidniy Yevropi, no. 9, pp. 71–79. DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-9-9
Anholt G. City Brands IndexSM. GFK, available at: https://www.gfk.com/ru/insaity/pressrelease/new-anholt-gfk-city-brands-ranking-places-threeuscities-in-the-top-10
Dinnie, K. (2011), “City Branding: Theory and Cases”, Palgrave Macmillan, New York, United States of America, 239 p.