ВПЛИВ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ НА РЕАЛІЗАЦІЮ КРЕАТИВНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ ІНДИВІДА

  • О. І. Кліпкова Університет банківської справи
Ключові слова: емоційний інтелект, креативність, креативне мислення, інноваційність, інновації

Анотація

У матеріалах статті розкрито сутність понять “емоційний інтелект” та “креативність”, відображено взаємозв’язок між досліджуваними категоріями у працях Дж. Гілфорда, П. Торренса, У Векслера, А. Маслоу та Е. де Боно. Проведено аналіз дефініцій понять “емоційний інтелект” та “креативність”. До-сліджено і структуровано досвід Дж. Гілфорда щодо впливу способів та обставин мислення на формування у працівника креативних навичок. Запропоновано модель у вигляді куба, в якій координатними осями виступа-ють матеріали, операції та результати. Актуалізовано дослідження П. Торенса, в якому основним фактором формування та виявлення креативності виступають фактори несприятливого зовнішнього середовища. Від-значено актуальність твердження Е. де Боно про формування креативності як інтегральної характеристики наявних фізичних та інтелектуальних здібностей, а також поведінкових характеристик особистостей. Опи-сано рушійні сили та перешкоди розвитку креативних здібностей за Р. Стернбергом. Виявлено, які компетен-ції емоційного інтелекту призведуть до розвитку креативного мислення за Д. Гоулманом. Виявлено високий рівень кореляції схильностей та здібностей індивідів із високим рівнем емоційного інтелекту та креатив-ності. Відзначено шляхи розвитку емпатичної складової емоційного інтелекту. Запропоновано концепцію ор-ганізації інноваційного спрямування з урахуванням цілей та важелів розвитку. Зроблено висновок, що поняття креативності фіксує сукупність тих особливостей психіки та інтелекту, які забезпечують продуктивні пере-творення в діяльності особистості, розвиваючись, з’єднуючись із її провідними мотивами і виявляючись як здатність до продуктивних змін. Виявлення тісного взаємозв’язку між емоційним інтелектом та креатив-ністю дасть змогу кадровому менеджеру за інтегральними ознаками здійснити відбір найоптимальнішого за складом персоналу.

Посилання

1. Яблонська Х. Як прокачати емоційний інтелект, щоб спілкуватися з колегами результа-тивно [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://dou.ua/lenta/articles/how-to-develop-eq/.
2. Guilford J. P. Intelectual factors in productive thinking / J. P. Guilford // Productive thinking in education. – The National Education Association, 1968. – P. 5-21.
3. Ярошинська О. Креативність як провідний принцип освітнього середовища у вищому нав-чальному закладі / О. Ярошинська // Проблеми підготовки сучасного вчителя. – 2010. – № 1. – С. 113-119.
4. Павленко В. В. Креативність: сутнісна ха-рактеристика поняття / В. В. Павленко / Павленко В. В. // Креативна педагогіка : [наук.-метод. журнал] / Академія міжнародного співробіт-ництва з креативної педагогіки “Полісся”. – Житомир, 2016. – Вип. 11. – С. 120-131. 5. Маслоу А. Мотивация и личность / А. Маслоу. – [3-е изд.]. – СПб. : Питер, 2006. – 352 с.
6. Симоненко С. М. Особливості впливу ін-дивідуально-психологічних властивостей на творчу діяльність особистості / С. М. Симоненко, О. М. Чебан // Наука і освіта. – 2013. – № 7. – С. 270-277.
7. Сурмяк Ю. Р. Розвиток креативності учнів у навчально-виховному процесі / Ю. Р. Сурмяк, Л. Г. Кудрик // Науковий вісник Державного уніве-рситету внутрішніх справ. – 2017. - № 1. – С. 109-115.
8. Новікова О. В. Проблема розвитку творчо-го мислення в системі Едварда де Боно : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.01 / О. В. Новікова; АПН України, Ін-ститут психології ім. Г.С. Костюка. – К., 2008. – 20 с.
9. Барышева Т. А. Теоретические и методиче-ские аспекты проектирования электронно-коммуникативных технологий как средства разви-тия креативных свойств личности / Барышева Т. А. // Известия Российского государственного педаго-гического университета им. А.И. Герцена. – 2004. – Т. 4. – №. 9.
10. Коджаспирова Г. М. Словарь по педагогике (междисциплинарный) / Г. М. Коджаспирова, А. Ю. Коджаспиров. - М. : ИКЦ “МарТ”, 2005. – 254 с.
11. Полякова І. В. Змістовий аспект поняття “креативність” у контексті підготовки майбутнього вчителя [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://archive.nbuv.gov. ua/portal/Soc_Gum. – Т. 20. 12. Ракітянська Л. Сутність та зміст поняття “емоційний інтелект” / Л. Ракітянська // Педагогіч-ний процес: теорія і практика (Серія Педагогіка). – 2018. – № 4 (63). – С. 35-42.
13. Чернилевский Д. В. Креативная педагогика и психология : [учеб. пособие для вузов] / Д. В. Чернилевский, А. В. Морозов. – М. : МГТА, 2001. – С. 66. 14. Савчук М. Р. Теоретичні основи дослі-дження емоційного інтелекту / Електронний жур-нал “Ефективна економіка”. – 2017. – № 5 [Елект-ронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5608.
15. Кліпкова О. І. Комерціалізація об’єктів ін-телектуальної власності креативних індустрій інно-ваційних систем розвитку : моногр. / В. І. Куцик, О. І. Кліпкова. – Львів : Вид-во Львівського торго-вельно-економічного університету, 2017. – 268 с.
16. http://lzdu.zosh.zt.ua/kreatyvnist-golovna-yakist-lyudyny-v-21-stolitti/.
Опубліковано
2021-01-04