THE INFLUENCE OF EMOTIONAL INTELLIGENCE ON THE IMPLEMENTATION OF CREATIVE POSSIBILITIES OF AN INDIVIDUAL
Abstract
The article reveals the essence of the concepts of "emotional intelligence" and "creativity", reflects the re-lationship between the categories studied in the works of J. Guilford, P. Torrens, Y. Wexler, A. Maslow and E. de Bono. The analysis of the definitions of "emotional intelligence" and "creativity" was accomplished. J. Guilford's experience in the influence of ways and circumstances of thinking on the formation of an employee's creative skills is studied and structured. A model in the form of a cube is proposed, in which the coordinate axes act as materials, operations and results. The research of P. Thorens is actualized, in which the main factor of formation and revealing of creativity are the factors of unfavorable external environment. The relevance of E. de Bono's statement about the formation of crea-tivity as an integral characteristic of existing physical and intellectual abilities, as well as behavioral characteristics of individuals is noted. R. Sternberg's driving forces and obstacles to the development of creative abilities are described. It is revealed which competencies of emotional intelligence will lead to the development of creative thinking according to D. Goleman. A high level of correlation of predispositions and abilities of individuals with a high emotional intelligence and creativity was revealed. The ways of development of the empathic component of emotional intelligence are defined. The concept of the organization of an innovative direction taking into account the purposes and levers of development is proposed. It is concluded that the concept of creativity captures a set of features of psychics and intelligence that provide productive transformations in the individual’s activities, developing, connecting with his leading motives and manifesting itselves as the abilities to productive changes. Identifying the close relationship between emotional intelli-gence and creativity will allow the HR manager to select the most optimal staff in terms of integral features.
References
2. Guilford J. P. Intelectual factors in productive thinking / J. P. Guilford // Productive thinking in education. – The National Education Association, 1968. – P. 5-21.
3. Ярошинська О. Креативність як провідний принцип освітнього середовища у вищому нав-чальному закладі / О. Ярошинська // Проблеми підготовки сучасного вчителя. – 2010. – № 1. – С. 113-119.
4. Павленко В. В. Креативність: сутнісна ха-рактеристика поняття / В. В. Павленко / Павленко В. В. // Креативна педагогіка : [наук.-метод. журнал] / Академія міжнародного співробіт-ництва з креативної педагогіки “Полісся”. – Житомир, 2016. – Вип. 11. – С. 120-131. 5. Маслоу А. Мотивация и личность / А. Маслоу. – [3-е изд.]. – СПб. : Питер, 2006. – 352 с.
6. Симоненко С. М. Особливості впливу ін-дивідуально-психологічних властивостей на творчу діяльність особистості / С. М. Симоненко, О. М. Чебан // Наука і освіта. – 2013. – № 7. – С. 270-277.
7. Сурмяк Ю. Р. Розвиток креативності учнів у навчально-виховному процесі / Ю. Р. Сурмяк, Л. Г. Кудрик // Науковий вісник Державного уніве-рситету внутрішніх справ. – 2017. - № 1. – С. 109-115.
8. Новікова О. В. Проблема розвитку творчо-го мислення в системі Едварда де Боно : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.01 / О. В. Новікова; АПН України, Ін-ститут психології ім. Г.С. Костюка. – К., 2008. – 20 с.
9. Барышева Т. А. Теоретические и методиче-ские аспекты проектирования электронно-коммуникативных технологий как средства разви-тия креативных свойств личности / Барышева Т. А. // Известия Российского государственного педаго-гического университета им. А.И. Герцена. – 2004. – Т. 4. – №. 9.
10. Коджаспирова Г. М. Словарь по педагогике (междисциплинарный) / Г. М. Коджаспирова, А. Ю. Коджаспиров. - М. : ИКЦ “МарТ”, 2005. – 254 с.
11. Полякова І. В. Змістовий аспект поняття “креативність” у контексті підготовки майбутнього вчителя [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://archive.nbuv.gov. ua/portal/Soc_Gum. – Т. 20. 12. Ракітянська Л. Сутність та зміст поняття “емоційний інтелект” / Л. Ракітянська // Педагогіч-ний процес: теорія і практика (Серія Педагогіка). – 2018. – № 4 (63). – С. 35-42.
13. Чернилевский Д. В. Креативная педагогика и психология : [учеб. пособие для вузов] / Д. В. Чернилевский, А. В. Морозов. – М. : МГТА, 2001. – С. 66. 14. Савчук М. Р. Теоретичні основи дослі-дження емоційного інтелекту / Електронний жур-нал “Ефективна економіка”. – 2017. – № 5 [Елект-ронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5608.
15. Кліпкова О. І. Комерціалізація об’єктів ін-телектуальної власності креативних індустрій інно-ваційних систем розвитку : моногр. / В. І. Куцик, О. І. Кліпкова. – Львів : Вид-во Львівського торго-вельно-економічного університету, 2017. – 268 с.
16. http://lzdu.zosh.zt.ua/kreatyvnist-golovna-yakist-lyudyny-v-21-stolitti/.