STATE POLICY LANDMARKS FOR RECOVERY OF THE INVESTMENT ATTRACTIVENESS OF TRADE AND DOMESTIC MARKET IN UKRAINE
Abstract
Investment attractiveness serves as one of the leading factors of qualitative structural changes and institutional reforms, since its high level contributes to the attraction of investment resources, without which it is impossible to implement the processes of technical and technological modernization of production, the creation and implementation of all types of innovations, ensuring the efficiency of trade and technological processes. The purpose of the article is to analyze the state and substantiation of the tools and means of the state policy for promoting the improvement of the investment attractiveness of the trade sphere in Ukraine. Based on the data of the official statistics of Ukraine (volumes of capital investments in the economy and trade of Ukraine, the degree of depreciation of fixed assets in the economy and trade, wholesale and retail turnover in Ukraine, the structure of capital investments by regions of Ukraine and by sources of investments in the trade of Ukraine) it is substantiated that the investment attractiveness of the sphere of trade and the domestic market of Ukraine is not sufficient, and this serves as a key factor in the low level of financial and investment support for innovative and technological modernization and efficiency improvement in the sphere of commodity circulation. The strategic priorities of the state policy of improving the investment attractiveness of the economy of Ukraine in general and trade and the domestic market of the country, which are focused on creating a favorable investment environment, ensuring a high level of protection of the interests and rights of investors, increasing the volume of capital investments and improving their structure, improving the efficiency of the investment process and investment use, development of cooperation in the field of investment, research and innovation activities, ensuring the implementation of socio-economic functions of investment, directing investment processes to equalize imbalances and disproportions in the spatial and structural development of the internal market of Ukraine. The toolkit of state regulation, the implementation of which allows achieving the specified strategic priorities, has been defined.
References
2. Бутенко О. А. Формування державної інноваційної політики. Інвестиції: практика та досвід. 2009. № 1. С. 21-24.
3. Гладинець Н. Ю. Концептуальні засади формування механізму регулювання інноваційної діяльності в регіоні. Науковий вісник Ужгородського університету. 2011. № 33, Ч. 1. С. 74-79.
4. Дегтярьова І. О. Інструменти інноваційного розвитку регіону: зарубіжний та вітчизняний досвід. Державне управління: теорія та практика: електрон. наук. фах. вид. 2010. Вип. 1. URL: http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/Dutp/2010_1/txts/10diovdz.pdf.
5. Орлик І. О., Васильців Т. Г., Рудик С. А. Механізми та засоби активізації інноваційного розвитку підприємств роздрібної торгівлі. Вісник Хмельницького національного університету. 2016. № 1. С. 102-109.
6. Рущишин Н. М. Обґрунтування стратегічних напрямів та структурних результатів реформування економіки України. Регіональна економіка. 2020. № 4 (98). С. 144-152.
7. Федулова Л. І. Технологічна політика в системі стратегії економічного розвитку. Економіка і прогнозування. 2010. № 1. С. 20-38.
8. Державна служба статистики України. URL: http://ukrstat .gov.ua
9. Haque I. International competitiveness: interaction of the public and private sectors. EDI Policy Seminar held in Seoul. URL: http://documents.worldbank.org/curated/en/905911468739480564/pdf/multi-page.pdf.
10. Smits R., Kuhlmann S. The rise of systemic instruments in innovation policy. International Journal of Foresight and Innovation Policy. 2004. Vol. 5. Pp. 14-32.