SWOT ANALYSIS − BASIS OF SELF-ASSESSMENT OF PEDAGOGICAL ACTIVITY
Abstract
A modern teacher must constantly analyze and evaluate his professional activity and strive for its improvement. A teacher, using various methods, can evaluate his work, and SWOT analysis is one such method. The article highlights the principles of using a SWOT analysis for evaluating and planning a teacher's activities. The features are revealed and the essential characteristics of the SWOT analysis method as a tool of educational management are described. Based on a thorough analysis of scientific sources, the main criteria for a teacher's work have been determined. It is emphasized that the developed system of analysis of an educator's activity is unified. The basis of the system is the SWOT analysis, which was developed taking into account the achievements of qualitative science and can become the tool that can be used to analyze any problems in the teacher's activity and, on its basis, make appropriate management decisions to overcome them. Object of the study: SWOT analysis as a basis for self-evaluation of the teacher's activity, which forms the professional identity of the specialist. The goal is to analyze aspects of the application of SWOT analysis in the process of a teacher's work, to make a kind of systematized picture of the difficulties he faces in his professional and pedagogical work, to see the results of his own pedagogical activity, to identify the causes of shortcomings in his work. Research methods: theoretical (analysis, comparison and generalization); empirical (observation, self-observation), diagnostic (student surveys, methods of analyzing activity results).
References
2. Коновалова О., Андрущакевич Т. SWOT-аналіз як основний інструмент стратегічного управління, його переваги і недоліки. URL: http://www.rusnauka.com/3_SND_2010/Economi cs/58123.doc.htm.
3. Ісаєнко В. М. SWOT-аналіз і аналіз прогалин (GAP-аналіз) політик, програм, планів і законодавчих актів у галузі освіти й науки та підготовка рекомендацій щодо їх удосконалення відповідно до положень Конвенцій Ріо. Херсон : ФОП Грінь Д.С., 2016. С. 106.
4. Остапович Б., Бужанська М. SWOT-аналіз – саморефлексія педагогічної діяльності. VІIІ Науково-методична конференція “Сучасні тенденції навчання хімії” : тези доповідей науково-методичної конференції. Львів : Вид-во Львівського національного університету імені Івана Франка, 18 березня 2022 р. С. 19.
5. Ocasio W., Joseph J. Rise and Fall – or Transformation? The Evolution of Strategic Planning at the General Electric Company, 1940-2006. Long Range Planning. 2008. Vol. 41. Р. 248-272.
6. Єльникова Г. В. Теорія і методика оцінювання результатів діяльності загальноосвітнього навчального закладу. Теорія і методика управління освітою. 2012. № 1 (8). URL: http://tme.umo.edu.ua/docs/8/4.pdf.
7. Борисов В. В., Бобилева Я. В. Освітнє середовище як чинник формування культурних ідентичностей молоді. Наукові записки [Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова]. Сер. : Педагогічні та історичні науки. 2014. Вип. 119. С. 5-10.
8. Мирончук Н. М. Основи самоорганізації у професійній діяльності : навчально-методичний посібник. Житомир : Житомирський державний університет ім. І. Франка, 2020. С. 133.
9. Марусинець М. М. Професійна рефлексія як чинник професійного самовизначення майбутнього педагога початкових класів. Вісник післядипломної освіти. 2009. Вип. 11(1). С. 135-143. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vpo_2009_11(1)__19.
10. Dobreva S. Reflex as a stepping stone of valuable reverse relation in education of mother tongue. Knowledge – International Journal. Humanities. 2018. 26(3). С. 751-757.
11. Кондратець І. В. Роль мотиваційно-цільового етапу технології формування рефлексивної культури в системі професійного саморозвитку педагогів. Педагогіка вищої та середньої школи : збірник наукових праць. 2013. Вип. 38. С. 386-390.