SWOT-АНАЛІЗ − ОСНОВА САМООЦІНЮВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Анотація
Сучасний педагог повинен систематично аналізувати та оцінювати свою фахову діяльність та намагатись її вдосконалювати. Використавши різні методи, викладач має змогу оцінювати свою працю, а SWOT-аналіз – один із таких методів. Автор описує принципи впровадження SWOT-аналізу для оцінки та планування професійної діяльності педагога; розкриває особливості та описує сутнісні характеристики методу SWOT-аналізу як засобу освітнього менеджменту. Базуючись на ґрунтовному аналізі наукових джерел, автором визначено базові критерії праці викладача. Доведено, що розроблена система аналізу діяльності викладача є уніфікованою. За основу системи взято SWOT-аналіз, який розроблений із урахуванням здобутків кваліметричної науки й може стати тим інструментом, за допомогою якого можна аналізувати певні проблеми в діяльності педагога й на його основі ухвалювати відповідні управлінські рішення щодо їх подолання. Об’єкт дослідження: SWOT-аналіз як основа самооцінювання діяльності педагога, що формує професійну ідентичність фахівця. Мета – проаналізувати аспекти застосування SWOT-аналізу у процесі трудової діяльності освітянина, розробити систематизовану картину труднощів, із якими він стикається у своїй професійно-педагогічній праці, побачити результати власної педагогічної діяльності, виявити причини недоліків у своїй роботі. Методи дослідження: теоретичні (аналіз, порівняння й узагальнення); емпіричні (спостереження, самоспостереження), діагностичні (опитування студентів, методи аналізу результатів діяльності).
Посилання
2. Коновалова О., Андрущакевич Т. SWOT-аналіз як основний інструмент стратегічного управління, його переваги і недоліки. URL: http://www.rusnauka.com/3_SND_2010/Economi cs/58123.doc.htm.
3. Ісаєнко В. М. SWOT-аналіз і аналіз прогалин (GAP-аналіз) політик, програм, планів і законодавчих актів у галузі освіти й науки та підготовка рекомендацій щодо їх удосконалення відповідно до положень Конвенцій Ріо. Херсон : ФОП Грінь Д.С., 2016. С. 106.
4. Остапович Б., Бужанська М. SWOT-аналіз – саморефлексія педагогічної діяльності. VІIІ Науково-методична конференція “Сучасні тенденції навчання хімії” : тези доповідей науково-методичної конференції. Львів : Вид-во Львівського національного університету імені Івана Франка, 18 березня 2022 р. С. 19.
5. Ocasio W., Joseph J. Rise and Fall – or Transformation? The Evolution of Strategic Planning at the General Electric Company, 1940-2006. Long Range Planning. 2008. Vol. 41. Р. 248-272.
6. Єльникова Г. В. Теорія і методика оцінювання результатів діяльності загальноосвітнього навчального закладу. Теорія і методика управління освітою. 2012. № 1 (8). URL: http://tme.umo.edu.ua/docs/8/4.pdf.
7. Борисов В. В., Бобилева Я. В. Освітнє середовище як чинник формування культурних ідентичностей молоді. Наукові записки [Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова]. Сер. : Педагогічні та історичні науки. 2014. Вип. 119. С. 5-10.
8. Мирончук Н. М. Основи самоорганізації у професійній діяльності : навчально-методичний посібник. Житомир : Житомирський державний університет ім. І. Франка, 2020. С. 133.
9. Марусинець М. М. Професійна рефлексія як чинник професійного самовизначення майбутнього педагога початкових класів. Вісник післядипломної освіти. 2009. Вип. 11(1). С. 135-143. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vpo_2009_11(1)__19.
10. Dobreva S. Reflex as a stepping stone of valuable reverse relation in education of mother tongue. Knowledge – International Journal. Humanities. 2018. 26(3). С. 751-757.
11. Кондратець І. В. Роль мотиваційно-цільового етапу технології формування рефлексивної культури в системі професійного саморозвитку педагогів. Педагогіка вищої та середньої школи : збірник наукових праць. 2013. Вип. 38. С. 386-390.