USE OF SERVICES OF ELECTRONIC TERMINALS AS AN INNOVATIVE TOOL FOR THE DEVELOPMENT OF ACTIVITIES OF CONSUMER COOPERATION ENTERPRISES IN THE MARKET OF GOODS AND SERVICES
Abstract
Abstract. The article analyzed the effectiveness and identified the main directions of using the services of electronic terminals in the field of retail trade of consumer cooperatives. An analysis of the development of digital technologies as a market phenomenon was carried out. It was found that one of the key tasks of the digital network, in addition to saving and ensuring the movement of information on electronic media, is the provision of financial services. The main historical prerequisites for the formation and development of the processes of digitalization of the economy and the sphere of commodity circulation and services are determined – from the most ancient times to the present. The place of consumer cooperation in the Ukrainian market of goods and services has been determined. It was concluded that the promising direction of the development of trade in the system of consumer cooperation is the provision of intermediary services to consumers located in small settlements and in rural areas through the use of electronic terminals. The trends in the development of the electronic payment terminal services market in Ukraine are analyzed. It was emphasized that the first steps have already been taken in the system of consumer cooperation of Ukraine regarding the use of terminal services on the basis of retail trade enterprises within the framework of the implementation of a pilot project on the functioning of electronic terminals in shops in rural areas. Prospective groups of goods and services have been determined, which it is advisable to implement using the services of electronic terminals of consumer cooperation. The size of the necessary investments for the implementation of the pilot investment project on the organization of the activities of 1000 electronic terminals in the system of consumer cooperation has been substantiated. The analysis of the performance indicators of the implementation of this project in the system of consumer cooperation for two years allows us to assert not only high absolute indicators of project implementation, but also a high level of relative indicators (efficiency coefficient of the products sold, profitability and profitability of implementation, labor productivity). The main advantages and social effects of the implementation of such an innovative project in the system of consumer cooperation are substantiated, namely: lower costs for the operation of terminals compared to retail stores; the possibility of providing a wide range of goods and services in accordance with current consumer requests; ensuring a high level of availability of terminals for buyers; the possibility of providing various types of additional services.
References
2. Бабенко С. Г. Трансформація кооперативних систем у перехідній економіці : монографія. Київ : Наукова думка, 2003. 332 с.
3. Балабан П. Ю., Балабан М. П. Трансформація торгівлі споживчої кооперації в економіці ринкового типу: етапи розвитку, конкурентоспроможність, стратегічні пріоритети : монографія. Полтава : РВВ ПУЕТ, 2011. 121 с.
4. Всеукраїнська центральна спілка споживчих товариств. URL: www.coop.ua.
5. Гончаренко В. В., Пантелеймоненко А. О. Основи діяльності кооперативних організацій. Вітчизняний та зарубіжний досвід : навчальний посіб-
ник. Полтава : ПУЕТ, 2012. 59 с.
6. Гороховський І. Л. Досвідом треба не тільки захоплюватися, а й запроваджувати. Вісті Центральної спілки споживчих товариств України. 2017. № 26(1307). С. 4-5.
7. Гороховський І. Л. Перспективи розвитку європейської споживчої кооперації в умовах глобальних викликів сучасності. Економіст. 2018. № 11.
С. 24-31.
8. Зіновчук В. В. Кооперативна ідея в сільському господарстві України і США. 2 вид., доп. І перероб. Київ : Логос, 1996. 224 с.
9. Куцик П. О., Семів С. Р. Стратегічні напрями розвитку споживчої кооперації України у контексті глобальних економічних трендів. Підприємництво і торгівля : збірник наукових праць / редакц. Кол.: Куцик П. О., Семак Б. Б. та ін. Львів : Видавництво Львівського торговельно-
економічного університету, 2022. Вип. 33. С. 5-15.
10. Куцик П. О., Шевчик Б. М., Шевчук В. О. Нооекономіка: філософія серця у практиці життя (до 300-ліття з дня народження Григорія Сковоро-
ди) : монографія. Львів : Видавництво Львівського торговельно-економічного університету, 2023. 303 с.
11. Куцик П. О., Шевчик Б. М., Шевчук В. О. Культура в економіці: modus operandi : монографія. Львів : Видавництво Львівського торговельно-
економічного університету, 2024. 532 с.
12. Малік М. Й., Лупенко Ю. О., Шпикуляк О. Г. та ін. Розвиток сільськогосподарської кооперації в умовах воєнного стану та післявоєнної відбудови
аграрної економіки : монографія / за ред. М. Й. Маліка. Київ : ННЦ “ІАЕ”, 2023. 194 с.
13. Манджура О. В., Гаркуша О. В., Клименко В. І. Європейські координати розвитку кредитно-кооперативної системи України. Науковий вісник
ПУЕТ. Серія “Економічні науки”. 2019. №1(86). С. 9-19.
14. Саблук П. Т., Зіновчук В. В., Лузан Ю. Я. та ін. Кооперація в аграрній сфері виробництва. Київ : УАДУ, 2003. 72 с.
15. Споживча кооперація України: від зародження до сьогодення : монографія / М. В. Аліман, Л. Г. Войнаш, В. В. Гончаренко, С. Д. Гелей, С. Р. Семів та ін.; за ред. С. Д. Гелея. Львів : Вид-во Львівської комерційної академії, 2013. 976 с.
16. Borzaga C., Michie J., Blasi J. R. The Oxford Handbook of Mutual, Co-operative and Co-owned Businesses. Oxford : Oxford University Press, 2017. 704 р.
17. Cooperatives Europe. URL: https://coopseurope.coop/.
18. EuroCoop. EU Elections 2024. Consumer Coops for Fair and Resilient EU Food Systems. Brussels, 2024. 10 р.
19. International Co-operative Alliance. URL: www.ica.coop.