ВИКОРИСТАННЯ ПОСЛУГ ЕЛЕКТРОННИХ ТЕРМІНАЛІВ ЯК ІННОВАЦІЙНИЙ ІНСТРУМЕНТ РОЗВИТКУ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ СПОЖИВЧОЇ КООПЕРАЦІЇ НА РИНКУ ТОВАРІВ ТА ПОСЛУГ

Ключові слова: сфера послуг, електронні термінали, послуги електронних терміналів, посередницькі послуги, споживча кооперація, інновації, інноваційні механізми, роздрібна торгівля, електронна торгівля, ефективність.

Анотація

Анотація. У роботі проаналізовано ефективність та визначено головні напрями використання послуг електронних терміналів у сфері роздрібної торгівлі споживчої кооперації. Здійснено аналіз розвитку цифрових технологій як ринкового явища. З’ясовано, що одне з ключових завдань цифрової мережі, окрім збереження і забезпечення руху інформації на електронних носіях, – надання фінансових сервісів. Визначено головні історичні передумови становлення і розвитку процесів цифровізації економіки та сфери товарного обігу та послуг – від найдавніших часів до сьогодення. Визначено місце споживчої кооперації на українському ринку товарів та послуг. Зроблено висновок про те, що перспективним напрямом розвитку сфери торгівлі у системі споживчої кооперації є надання споживачам, що знаходяться у невеликих населених пунктах та у сільській місцевості, посередницьких послуг за рахунок використання електронних терміналів. Проаналізовано тенденції розвитку ринку послуг електронних платіжних терміналів в Україні. Наголошено, що в системі споживчої кооперації України вже зроблено перші кроки щодо використання послуг електронних терміналів на базі підприємств роздрібної торгівлі в межах реалізації пілотного проекту щодо функціонування електронних терміналів в магазинах у сільській місцевості. Визначено перспективні групи товарів та послуг, які доцільно реалізовувати з використанням послуг електронних терміналів споживчої кооперації. Обґрунтовано розмір необхідних інвестицій для реалізації пілотного інвестиційного проекту з організації діяльності 1000 електронних терміналів у системі споживчої кооперації. Проведений аналіз показників ефективності реалізації даного проекту у системі споживчої кооперації протягом двох років дозволяє стверджувати не лише про високі абсолютні показники реалізації проекту, але й про високий рівень відносних показників (коефіцієнт ефективності реалізованої продукції, прибутковість та рентабельність реалізації, продуктивність праці). Обґрунтовано головні переваги та соціальні ефекти від реалізації такого інноваційного проекту в системі споживчої кооперації, а саме: нижчі витрати на функціонування терміналів у порівнянні з роздрібними магазинами; можливість забезпечення широкого асортименту товарів та послуг відповідно до актуальних запитів споживачів; забезпечення високого рівня доступності терміналів для покупців; можливість надання різних видів додаткових послуг.

Посилання

1. Апопій В. В. Внутрішня торгівля та АПК України: ефективність взаємодії : монографія. Львів : Видавництво Львівської комерційної академії, 2007. 368 с.
2. Бабенко С. Г. Трансформація кооперативних систем у перехідній економіці : монографія. Київ : Наукова думка, 2003. 332 с.
3. Балабан П. Ю., Балабан М. П. Трансформація торгівлі споживчої кооперації в економіці ринкового типу: етапи розвитку, конкурентоспроможність, стратегічні пріоритети : монографія. Полтава : РВВ ПУЕТ, 2011. 121 с.
4. Всеукраїнська центральна спілка споживчих товариств. URL: www.coop.ua.
5. Гончаренко В. В., Пантелеймоненко А. О. Основи діяльності кооперативних організацій. Вітчизняний та зарубіжний досвід : навчальний посіб-
ник. Полтава : ПУЕТ, 2012. 59 с.
6. Гороховський І. Л. Досвідом треба не тільки захоплюватися, а й запроваджувати. Вісті Центральної спілки споживчих товариств України. 2017. № 26(1307). С. 4-5.
7. Гороховський І. Л. Перспективи розвитку європейської споживчої кооперації в умовах глобальних викликів сучасності. Економіст. 2018. № 11.
С. 24-31.
8. Зіновчук В. В. Кооперативна ідея в сільському господарстві України і США. 2 вид., доп. І перероб. Київ : Логос, 1996. 224 с.
9. Куцик П. О., Семів С. Р. Стратегічні напрями розвитку споживчої кооперації України у контексті глобальних економічних трендів. Підприємництво і торгівля : збірник наукових праць / редакц. Кол.: Куцик П. О., Семак Б. Б. та ін. Львів : Видавництво Львівського торговельно-
економічного університету, 2022. Вип. 33. С. 5-15.
10. Куцик П. О., Шевчик Б. М., Шевчук В. О. Нооекономіка: філософія серця у практиці життя (до 300-ліття з дня народження Григорія Сковоро-
ди) : монографія. Львів : Видавництво Львівського торговельно-економічного університету, 2023. 303 с.
11. Куцик П. О., Шевчик Б. М., Шевчук В. О. Культура в економіці: modus operandi : монографія. Львів : Видавництво Львівського торговельно-
економічного університету, 2024. 532 с.
12. Малік М. Й., Лупенко Ю. О., Шпикуляк О. Г. та ін. Розвиток сільськогосподарської кооперації в умовах воєнного стану та післявоєнної відбудови
аграрної економіки : монографія / за ред. М. Й. Маліка. Київ : ННЦ “ІАЕ”, 2023. 194 с.
13. Манджура О. В., Гаркуша О. В., Клименко В. І. Європейські координати розвитку кредитно-кооперативної системи України. Науковий вісник
ПУЕТ. Серія “Економічні науки”. 2019. №1(86). С. 9-19.
14. Саблук П. Т., Зіновчук В. В., Лузан Ю. Я. та ін. Кооперація в аграрній сфері виробництва. Київ : УАДУ, 2003. 72 с.
15. Споживча кооперація України: від зародження до сьогодення : монографія / М. В. Аліман, Л. Г. Войнаш, В. В. Гончаренко, С. Д. Гелей, С. Р. Семів та ін.; за ред. С. Д. Гелея. Львів : Вид-во Львівської комерційної академії, 2013. 976 с.
16. Borzaga C., Michie J., Blasi J. R. The Oxford Handbook of Mutual, Co-operative and Co-owned Businesses. Oxford : Oxford University Press, 2017. 704 р.
17. Cooperatives Europe. URL: https://coopseurope.coop/.
18. EuroCoop. EU Elections 2024. Consumer Coops for Fair and Resilient EU Food Systems. Brussels, 2024. 10 р.
19. International Co-operative Alliance. URL: www.ica.coop.
Опубліковано
2024-05-24