IDENTIFICATION OF RISKS IN THE FIELD OF INNOVATION AND INVESTMENT REGULATION OF ECONOMIC PROCESSES IN THE TRADE INDUSTRY

Keywords: trade industry; economic processes; innovation and investment regulation; factors of influence; macroeconomic levers; innovative development

Abstract

The article is devoted to solving the urgent scientific and applied problem of identifying risks in the field of innovation and investment regulation of economic processes in the trade industry as well as finding ways to prevent them and ensure effective post-war recovery of the Ukrainian economy. The insufficient perfection of the methods of innovation and investment regulation of economic processes in the field of trade to ensure effective post-war recovery of the economy is determined. It is found that this leads to the emergence of a number of risks, in particular (1) the taxation model does not provide effective stimulation of innovation and investment activity; (2) the issue of state insurance of risks of innovation and investment activity remains unregulated; (3) there are no significant developments in the reconstruction of objects of innovation infrastructure destroyed or damaged as a result of hostilities; (4) the criteria for determining the priority for state investment in industry innovations in areas where intellectual potential has been preserved and the scientific and technological basis for innovative development has been developed in the pre-war years are too narrow; (5) underdeveloped venture business does not provide a modern level of investment support for entrepreneurial and industry innovations; (6) the organizational and legal complexity of innovation transfer procedures remains, which hinders the commercialization of their results; (7) cooperation of innovative small and medium-sized enterprises in innovation projects has low attractiveness for investors, limiting the spread of world experience in financing innovative development. It is shown that despite the partial compensation of these risks as a result of the results of state regulation of economic processes, crisis conditions do not allow us to consider regulatory measures sufficient. It is proposed to use a mechanism to guarantee investor protection, namely the introduction of macroeconomic regulatory levers aimed at the necessary rates of economic growth. The following studies are recommended in the direction of analyzing the components of innovation and investment risk that are most important for the post-war reconstruction of the sectors of the Ukrainian economy.

References

1. Бондарчук Н. В. Інвестиції та економічна безпека підприємства. Актуальні проблеми розвитку регіональної економіки. 2020. Вип. 1(16). С. 94-101. https://doi.org/10.15330/apred.1.16.94-101.
2. Варналій З. С. Мале підприємництво: основи теорії і практики. Київ : Знання, 2008. 302 с.
3. Васильців Т. Г., Лупак Р. Л., Куницька-Іляш М. В., Наконечна Н. В. Економічна безпека суб’єктів господарювання та держави: аспект гарантування фінансово-економічної безпеки пріоритетних галузей національної економіки України. Scientific notes of Lviv University of Business and Law. 2023. Вип. 37. С. 22-30.
4. Гаркуша В., Єршова Н. Систематизація наукових поглядів щодо сутності поняття “економічна безпека підприємства”. Економіка та суспільство. 2021. Вип. 28.
5. Дмитрієв І. А., Близнюк А. О. Визначення переліку складових економічної безпеки підприємства. Економіка, менеджмент, підприємництво. 2011. № 23. С. 220-225.
6. Жаліло Я. А. Особливості реалізації економічної політики держави в умовах сучасних тенденцій суспільного розвитку. Економічна теорія. 2016. № 1. С. 39-52.
7. Кузьмін О. Є., Юринець О. В., Ємельянов О. Ю. Розвиток інвестиційної привабливості підприємств в умовах антикризового управління. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 10. С. 5- 12. https://doi.org/10.32702/2306-6814.2021.10.5.
8. Про затвердження Методичних рекомендацій щодо розрахунку рівня економічної безпеки України: Наказ Міністерства економічного розвитку і торгівлі України № 1277 від 29.10.2013. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1277731- 13#Text.
9. Рівень економічної безпеки. Відповідь Міністерства економіки України на публічний запит 3032-05/46726-09 від 23.09.2022. Доступ до правди.
URL: https://dostup.pravda.com.ua/request/92747/response/3 40797/attach/3/0%2020.09.22.pdf=1.
10. Туржанський В., Неліпович О. Європейські орієнтири розвитку системи управління митними ризиками в Україні. Сталий розвиток економіки. 2024. № 1(48). С. 206-213. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2024-48-29.
11. Baker S. R., Bloom N., Davis S. J. Measuring Economic Policy Uncertainty. Quarterly Journal of Economics. 2016. Vol. 131(4). P. 1593-636.
12. Hassan T. A., Hollander S., van Lent L., Tahoun A. Firm-Level Political Risk: Measurement and Effects. Quarterly Journal of Economics. 2019. Vol. 134 (4). P. 2135-2202.
13. Jurado K., Ludvigson S. C., Serena N. Measuring Uncertainty. American Economic Review. 2015. Vol. 105(3). P. 1177-1216.
14. Walter C. Sustainable financial risk modelling fitting the SDGs: Some reflections. Sustainability. 2020. Vol. 12(18). P. 7789. https://doi.org/10.3390/su12187789.
15. World Bank. Global Investment Competitiveness Report 2017/2018: Foreign Investor Perspectives and Policy Implications. Washington, DC: World Bank. 2018.
Published
2025-05-20