CORPORATE CULTURES OF TRANSNATIONAL CORPORATIONS AND MENTAL DOMINANTS OF UKRAINIAN EMPLOYEES: STRUCTURAL AND VALUE ANALYSIS

  • О.M. Hurman Khmelnytskyi Cooperative Trade and Economic Institute
  • І. M. Komarnytskyi Khmelnytskyi Cooperative Trade and Economic Institute
Keywords: corporate culture, principles of corporate culture, company competitiveness, transnational companies

Abstract

The globalization of the world economy, the merger of capital and the internationalization of companies cause the gradual disappearance of economic disparities. At the same time, the factor of corporate culture, the basic element of intellectual capital, becomes dominant in ensuring competitiveness. The presence of global corporations on the Ukrainian market highlights the need to understand the values, essence, differences of corporate cultures and collaborate with them on the mentality of Ukrainian employees. The article considers the content, essence, structure and values of corporate cultures of the world's largest automakers - "Toyota Motor Corporation", "Volkswagen Group" and "General Motors". It has been studied that in the case of the introduction of corporate culture in their offices in the new country, the management of multinational companies carefully study local characteristics, people's mentality and national values and how they can be adapted to their culture. The most common approach to the study of the national component in the corporate culture of the company, developed by the Dutch researcher of cross-cultural management G. Hofstede is given. Peculiarities of the national component in the corporate culture of Ukraine, the USA, Japan and Germany are considered. The mental characteristics of the national component in the corporate culture of Ukrainians are consolidated. The corporate culture of the Toyota Motor Corporation dealer center - Grand Motor LLC in Khmelnytsky was studied. It is proved that corporate culture increases the efficiency of the team and solves the problems of both individual development of employees and the development of the company as a whole. It is concluded that skillful management of corporate culture and use of its potential makes it possible to increase the efficiency of the company and generates positive economic consequences, such as increased employees loyalty and development of cooperation, higher labor productivity, better performance and improved decision-making.

References

1. Никифоренко В. Г. Корпоративна культура як складова конкурентних переваг підприємства. Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць / Никифоренко В. Г., Кравченко В. О.; [за ред. М. І. Звєрякова (голов. ред.) та ін.]. – Одеса : Одеський національний економічний університет. – 2019. – № 1 (69). – С. 189-198.
2. Ассонов Г. Ф. Особливості економічної культури в США, Японії, країнах Західної Європи / Ассонов Г. Ф., Хуторенко О. А., Шаблій Е. І. – К. : УкрІНТЕІ, 1992. – 60 с.
3. Грачев М. В. Управление трудом (Теория и практика капиталистического хозяйствования) / Грачев М. В. – М. : Наука, 1990. – 136 с.
4. Конарева Л. А. Управление качеством про-дукции и освоение передовой технологии (Опыт США и Японии) : автореф. дисс. на соискание уч. степени канд. эконом. наук : спец. 08605. – Москва, 2000. – С. 155-170.
5. Фурсик К. А. Формування організаційної культури сучасного підприємства / Фурсик К. А. – Тернопіль : ТНЕУ, 2017. – 107 с.
6. Global 2000. The World's Largest Public Companies. Forbes. 2020. URL: https://www.forbes.com/global2000/#5920b443335d.
7. Офіційний сайт “Toyota Motor Corporationˮ. URL: https://global.toyota/en/.
8. Toyota. Матеріали з Вікіпедії – вільної ен-циклопедії. URL: https://uk.wikipedia.org/ wiki/Toyota.
9. Офіційний сайт “Volkswagen Groupˮ. URL: https://www.volkswagenag.com/.
10. Volkswagen AG. Матеріали з Вікіпедії – вільної енциклопедії. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_AG.
11. Баніт О. В. Системи професійного розвитку менеджерів у транснаціональних корпораціях / Баніт О. В. – К. : ДКС-Центр, 2018. – 414 с.
12. Офіційний сайт “General Motorsˮ. URL: https://www.gm.com/.
13. Hofstede G. Cultural Constraints in Management Theories [Academy of Management Executive], Eaglewood Cliffs, America.
14. Григор’єва М. І. Особливості адаптації корпоративної культури на представництвах іно-земних підприємств в Україні / Григор’єва М. І. // Економіка та держава. – 2014. – № 5. – С. 35-39. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecde_2014_5_9.
15. Консультативно-аналітичний портал “Hofstede Insightsˮ. URL: https://www.hofstede-insights.com/.
16. Офіційний сайт ТОВ “Гранд Моторˮ. URL: https://grand-motor.toyota.ua/.
17. Офіційний сайт ПІІ “Тойота Моторˮ. URL: https://www.toyota.ua/world-of-toyota/toyota-in-ukraine/index.json.
18. Оголошено переможців “Рейтингу робото-давців Україниˮ 2019/2020. Міжнародний кадровий портал grc.ua. 2020. URl: https://grc.ua/article/26875.
19. Феш М. С. Особливості впливу національ-ного характеру на формування корпоративної куль-тури підприємств / Феш М. С., Запорожан Л. П., Циквас Х. Р. // Наукові записки Української акаде-мії друкарства. Серія : Економічні науки. – 2015. – № 1. – С. 36-42. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzec_2015_1_7.
20. Латышев И. О. Особенности корпоратив-ных культур ведущих автопроизводителей / Латы-шев И. О., Гадиева М. Б. // Интернет-журнал Нау-коведение. – 2015. Т. 7. № 2 (27). – С. 46-51.
Published
2020-06-18
Section
ЕКОНОМІКА ПІДПРИЄМСТВ: ФАКТОРИ ЕФЕКТИВНОГО УПРАВЛІННЯ ТА ОПТИМІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ