КОРПОРАТИВНІ КУЛЬТУРИ ТРАНСНАЦІОНАЛЬНИХ КОРПОРАЦІЙ ТА МЕНТАЛЬНІ ДОМІНАНТИ УКРАЇНСЬКИХ ПРАЦІВНИКІВ: СТРУКТУРНО-ЦІННІСНИЙ АНАЛІЗ

  • О. М. Гурман Хмельницький кооперативний торговельно-економічний інститут
  • І. М. Комарницький Хмельницький кооперативний торговельно-економічний інститут
Ключові слова: корпоративна культура, принципи корпоративної культури, конкурентоспроможність ком-панії, транснаціональні компанії

Анотація

Глобалізація світової економіки, злиття капіталів та інтернаціоналізація компаній зумовлює поступове зникнення економічних відмінностей. При цьому домінантним у забезпеченні конкурентоспромож-ності стає чинник корпоративної культури — базовий елемент інтелектуального капіталу. Присутність на українському ринку світових корпорацій актуалізує необхідність розуміння цінностей, сутності, відмінностей корпоративних культур та колаборації з ними ментальності українських працівників. У статті розглянуто зміст, сутність, структуру та цінності корпоративних культур найбільших автовиробників світу — “Toyota Motor Corporationˮ, “Volkswagen Groupˮ та “General Motorsˮ. Досліджено, що у випадку впровадження кор-поративної культури в свої представництва у новій країні керівництва транснаціональних компаній уважно вивчають місцеві особливості, менталітет людей та національні цінності і те, як їх можна адаптувати до своєї культури. Наведено найуживаніший підхід до вивчення національної складової в корпоративній культурі компанії, розроблений голландським дослідником проблематики крос-культурного менеджменту Г. Хофстеде. Розглянуто особливості національної складової в корпоративній культурі України, США, Японії та Німеччини. Консолідовано ментальні характеристики національної складової у корпоративній культурі українців. До-сліджено корпоративну культуру дилерського центру “Toyota Motor Corporationˮ — ТОВ “Гранд моторˮ у м. Хмельницькому. Доведено, що корпоративна культура підвищує ефективність роботи команди і вирішує задачі як індивідуального розвитку співробітників, так і розвитку компанії загалом. Вона створює передумови для формування стійкого та ефективно працюючого колективу, що чітко представляє місію компанії. Зроб-лено висновок, що вміле управління корпоративною культурою та використання її потенціалу робить можли-вими підвищення ефективності діяльності компанії та генерує позитивні економічні наслідки, такі як підви-щення відданості працівників та розвиток співпраці, вища продуктивність праці, краще виконання своїх функцій і покращення процесу прийняття рішень.

Посилання

1. Никифоренко В. Г. Корпоративна культура як складова конкурентних переваг підприємства. Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць / Никифоренко В. Г., Кравченко В. О.; [за ред. М. І. Звєрякова (голов. ред.) та ін.]. – Одеса : Одеський національний економічний університет. – 2019. – № 1 (69). – С. 189-198.
2. Ассонов Г. Ф. Особливості економічної культури в США, Японії, країнах Західної Європи / Ассонов Г. Ф., Хуторенко О. А., Шаблій Е. І. – К. : УкрІНТЕІ, 1992. – 60 с.
3. Грачев М. В. Управление трудом (Теория и практика капиталистического хозяйствования) / Грачев М. В. – М. : Наука, 1990. – 136 с.
4. Конарева Л. А. Управление качеством про-дукции и освоение передовой технологии (Опыт США и Японии) : автореф. дисс. на соискание уч. степени канд. эконом. наук : спец. 08605. – Москва, 2000. – С. 155-170.
5. Фурсик К. А. Формування організаційної культури сучасного підприємства / Фурсик К. А. – Тернопіль : ТНЕУ, 2017. – 107 с.
6. Global 2000. The World's Largest Public Companies. Forbes. 2020. URL: https://www.forbes.com/global2000/#5920b443335d.
7. Офіційний сайт “Toyota Motor Corporationˮ. URL: https://global.toyota/en/.
8. Toyota. Матеріали з Вікіпедії – вільної ен-циклопедії. URL: https://uk.wikipedia.org/ wiki/Toyota.
9. Офіційний сайт “Volkswagen Groupˮ. URL: https://www.volkswagenag.com/.
10. Volkswagen AG. Матеріали з Вікіпедії – вільної енциклопедії. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_AG.
11. Баніт О. В. Системи професійного розвитку менеджерів у транснаціональних корпораціях / Баніт О. В. – К. : ДКС-Центр, 2018. – 414 с.
12. Офіційний сайт “General Motorsˮ. URL: https://www.gm.com/.
13. Hofstede G. Cultural Constraints in Management Theories [Academy of Management Executive], Eaglewood Cliffs, America.
14. Григор’єва М. І. Особливості адаптації корпоративної культури на представництвах іно-земних підприємств в Україні / Григор’єва М. І. // Економіка та держава. – 2014. – № 5. – С. 35-39. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecde_2014_5_9.
15. Консультативно-аналітичний портал “Hofstede Insightsˮ. URL: https://www.hofstede-insights.com/.
16. Офіційний сайт ТОВ “Гранд Моторˮ. URL: https://grand-motor.toyota.ua/.
17. Офіційний сайт ПІІ “Тойота Моторˮ. URL: https://www.toyota.ua/world-of-toyota/toyota-in-ukraine/index.json.
18. Оголошено переможців “Рейтингу робото-давців Україниˮ 2019/2020. Міжнародний кадровий портал grc.ua. 2020. URl: https://grc.ua/article/26875.
19. Феш М. С. Особливості впливу національ-ного характеру на формування корпоративної куль-тури підприємств / Феш М. С., Запорожан Л. П., Циквас Х. Р. // Наукові записки Української акаде-мії друкарства. Серія : Економічні науки. – 2015. – № 1. – С. 36-42. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzec_2015_1_7.
20. Латышев И. О. Особенности корпоратив-ных культур ведущих автопроизводителей / Латы-шев И. О., Гадиева М. Б. // Интернет-журнал Нау-коведение. – 2015. Т. 7. № 2 (27). – С. 46-51.
Опубліковано
2020-06-18
Розділ
ЕКОНОМІКА ПІДПРИЄМСТВ: ФАКТОРИ ЕФЕКТИВНОГО УПРАВЛІННЯ ТА ОПТИМІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ