СИНЕРГІЯ ІННОВАЦІЙНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВА ТА ДИВЕРСИФІКАЦІЙНИХ СТРАТЕГІЙ ВИРОБНИЦТВА

Ключові слова: інновації, інноваційний потенціал, інноваційна діяльність, синергія, диверсифікація виробництва, діагностика, потужність, модель, моделювання, модернізація, обмеження, оптимізація.

Анотація

Анотація. У статті наведено характеристику інновацій та інноваційної діяльності. Здійснено огляд інноваційного потенціалу з використанням стратегій виробництва. Наведена характеристика інноваційного потенціалу як комплексна інтеграція сучасних ключових компонентів. Проаналізовано ключові компоненти інноваційного потенціалу, а також розроблено комплексну модель синергії інноваційного потенціалу підприємства в контексті диверсифікації виробництва. Детально представлено основні елементи механізму взаємозв’язку між інноваційним потенціалом та диверсифікацією виробництва. Наведено приклад різнопланової диверсифікації виробництва. Скомплектовано ряд методів та інструментів для оцінки внутрішніх можливостей підприємства, зокрема: аналіз ресурсів і компетенцій, вартості ланцюга, конкурентного середовища, сценарний аналіз, фінансовий, портфельний, моделювання та прогнозування. Розроблено ключові критерії та фактори, від яких залежить модернізація виробничого процесу, особливо в контексті інноваційного потенціалу та диверсифікації. Зазначено важливі аспекти, які враховують у процесі комплексної модернізації і диверсифікації виробництва. Розроблено модель, яка дозволяє забезпечувати максимальну ефективність використання ресурсів виробництва з обмеженнями щодо виконання попиту на готову продукцію, використання вихідних ресурсів, обсягів позики для виробництва кожного виду готової продукції та загального обсягу коштів на модернізацію виробництва. В моделі запропоновано такі складові, як: індекси виду готової продукції, вихідних ресурсів, відповідних обсягів коштів, ціни, обсяги попиту та постачання продукції, норми витрат певних ресурсів, вартість модернізації виробничого процесу, кредитні обмеження. Запропоновано розв’язування виробничої ситуації на конкретних вихідних даних по об’єкту дослідження у складі двох виробничих підприємств та двох видів вихідних ресурсів. Наведено висновки по моделі щодо оптимізації обсягів виробництва для різних продуктів, розподілу кредитів та коштів на диверсифікацію, ефективного використання ресурсів та задоволення ринкових потреб споживачів. Наведене вирішення моделі показує оптимізовані обсяги виробництва для різних продуктів, розподіл кредитів та коштів на диверсифікацію, забезпечуючи ефективне використання ресурсів та задоволення ринкових потреб. Дана модель є універсальною і може бути застосована для проведення диверсифікації виробництва з метою розширення інноваційного потенціалу.

Посилання

1. Васильців Т. Г., Городня Т. А., Лупак Р. Л. Економічні аспекти диверсифікації підприємства з використанням інноваційних інвестицій. Інтелект
XXI. 2017. № 1. С. 52-58.
2. Васильців Т. Г., Городня Т. А., Заярна Н. М. Інноваційний розвиток підприємства : навч. посіб. Львів : Вид-во ЛТЕУ, 2016. 220 с.
3. Востряков О. В., Вострякова Ю. В. Стратегічний контекст формування інноваційного потенціалу сучасного підприємства. Стратегія підприємства: результативність за умов системних трансформацій : зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф. К. : КНЕУ, 2015. 400 с. С. 181-185.
4. Городня Т. А., Мойсеєнко І. П. Економічна та фінансова діагностика : навч. посіб. Львів : Магнолія-2006, 2021. 284 с.
5. Городня Т. А., Щербак А. Ф. Математичні методи в економічній діагностиці : навч. посіб. Львів : Магнолія 2006, 2023. 197 с.
6. Гриненко В. В. Стратегічна діагностика потенціалу підприємства : конспект лекцій. Харків : ХНУМГ, 2019. 128 с.
7. Ізюмська В. А. Реалізація державної інноваційної політики в Україні. Економіка і держава. 2016. № 12. С. 58-64.
8. Ілляшенко C. M. Управління інноваційним розвитком: проблеми концепції, методи : навч. посіб. Суми : Університетська книга, 2010. 129 с.
9. Історія GENERAL ELECTRIC. URL: https://komlight.com.ua/ua/a243948-istoriya-generalelectric.html.
10. Крикавський Є., Патора З. Ланцюг вартості Портера. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2015. № 2. URL: https://mmi.sumdu.edu.ua/wpcontent/
uploads/mmi/volume-6-issue-2/mmi2015_2_121_133.pdf.
11. Сиротинська Н. М. Сутність інноваційного потенціалу промислових підприємств. Економічний простір. 2016. № 55. С. 255-260.
12. Тебенко В. М. Економіка та організація інноваційної діяльності: Електронний навч. посіб. 2018. URL: https://elib.tsatu.edu.ua/dep/feb/ptbd_1/page34.html.
13. Чухрай Н. Формування інноваційного потенціалу підприємства: маркетингове і логістичне забезпечення : монографія. Львів : Вид-во НУ “Львівська політехніка”, 2012. 316 с.
14. Шендрівська Л. П. Напрями розвитку інноваційного потенціалу підприємств. Економічний простір. 2021. № 166. С. 74-80.
15. Юдіна М. Сучасні тенденції розвитку інноваційного потенціалу вітчизняних підприємств в контексті національної безпеки країни. Вісник ХНУ.
Економічні науки. 2022. № 3. С. 259-262.
Опубліковано
2024-05-24