ІНФОРМАЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ ПІДПРИЄМСТВ ТОРГОВЕЛЬНОЇ СФЕРИ
Анотація
Анотація. В статті описано основні характеристики бізнес-процесів підприємств торговельної сфери. Бізнес-процеси є базою для успішного функціонування підприємств, їх опис та алгоритмізація дозволяють успішно діяти в умовах мінливого економічного середовища. Акцентовано увагу на тому, що оптимізація бізнес- процесів є важливим стратегічним завданням підприємства, через яке формуються резерви та потенціал для його подальшого розвитку. Визначено, що в економічній системі з розвинутою конкуренцією всі бізнес-процеси підприємства повинні мати релевантне інформаційне забезпечення для належного управління ними. Зазначено: в процесі розширення діяльності підприємства збільшується і кількість бізнес-процесів, які потребують планування, організування і контролю. Наведено характеристики, що повинні відображати локальний опис інформаційної підтримки бізнес-процесів. Для визначення поля задіяних інформаційних одиниць у статті описано блоки бізнес-процесів, притаманних роздрібній торгівлі. Для побудови ефективної системи інформаційного забезпечення діяльності торговельних підприємств запропоновано перелік завдань, які мають бути вирішені при структуризації бізнес-процесів, а також наведено недоліки інформаційного забезпечення управління підприємствами торговельної сфери. Описано типи показників багаторівневої структури організаційної піраміди. У статті наведено недоліки в існуючій системі інформаційного забезпечення управління підприємств: відсутність системного підходу для побудови ІЗ; відсутність інформаційного зв’язку між структурними підрозділами; недостатня оперативність роботи з інформаційними потоками; дублювання даних у різних джерелах; складна система соціально-економічного моніторингу підприємств. Описана концепція ланцюга системної ефективності інформаційного забезпечення, яка базується на параметрах: бізнес-процеси; витрати; споживачі; доходи. У статті акцентовано увагу на синтезуванні різнофункціональної інформації для управління різними блоками бізнес-процесів, що повинна базуватися на рівні узагальненості за різними показниками, межах підприємства, часовій локалізації, складності економічного утворення системи, трансекзестивності показників.
Посилання
2. Коненко В. В. Методологія організації та проектування бізнес-процесів. Ефективна економіка. 2020. №11. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek2020 11 31.
3. Мельник О. Г., Мукан О. В., Злотнік М. Л. Особливості моделювання бізнес-процесів підприємства та їх оптимізування в контексті здійснення
міжнародної діяльності. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. 2019. Вип. 2. С. 43-52.
4. Навіщо потрібен опис бізнес-процесів. RemOnline. URL: https://remonline.ua/blog/businessprocess/.
5. Олексій В. Сучасні методики удосконалення бізнес-процесів на підприємстві. Інноваційний розвиток освіти, науки, бізнесу, суспільства та довкілля в умовах воєнного стану : матеріали VII Національної науково-практичної конференції (Тернопіль, 20 травня 2022 р.). Тернопіль : Вектор, 2022. С. 45-46.
6. Чорна Н., Олексій В. Бізнес-процеси підприємства: теоретичний аспект. Наука і бізнес: проблеми, перспективи та інновації в умовах воєнного
стану : матеріали X Національної науково-практичної конференції (Тернопіль, 10 листопада 2022 р.). Тернопіль : ФОП Осадца Ю. В., 2022. С. 33-34.
7. Чорнобай Л. І., Дума О. І. Бізнес-процеси підприємства: класифікація та структурно-ієрархічна модель. Економічний аналіз. 2015. Т. 22. № 2. С. 171-182.
8. Чернобай Л. І., Дума О. І. Бізнес-процеси підприємства: загальна характеристика та економічна суть [Текст]. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2013. № 769. С. 125-131. URL:
http://nbuv.gov.ua/j-pdf/VNULPM_2013_769_20.pdf.