РЕКРУТИНГ У ТОРГОВЕЛЬНІЙ СФЕРІ: ТЕНДЕНЦІЇ ТА КЛЮЧОВІ ПІДХОДИ

  • С. І. Пучкова Одеський національний політехнічний університет
Ключові слова: рекрутинг, торговельна сфера, ринок праці, залучення талантів, соціальний рекрутинг, бренд роботодавця, реферальна програма

Анотація

У статті визначено та досліджено актуальні тенденції, які визначають підходи до рекрутингу в торговельній сфері. Визначено основні тренди розвитку сфери торгівлі та зазначено їх взаємозв’язок із си-стемою управління персоналом. Виділено три основні групи торговельних підприємств залежно від методів управління персоналом. Розкрито особливості управління персоналом на торговельних підприємствах певної групи. Підбір персоналу є одним із важливіших завдань для забезпечення виконання функцій і трудових операцій на торговельних підприємствах. Наведено порівняльну характеристику внутрішніх і зовнішніх джерел набору персоналу. Зазначено про рекрутинг як найбільш дієвий спосіб підбору персоналу із зовнішніх джерел. Наведено визначення поняття “рекрутинг” з точки зору широкого і вузького підходів. Проаналізовано тенденції, які впливають на функцію рекрутингу, а саме: ситуація на ринку праці, специфіка роботи з кандидатами різних поколінь, правила залучення талантів, бренд роботодавця, інформаційне забезпечення та діджиталізація ре-крутингу. У ході дослідження встановлено: 1. Попит на працівників у сфері торгівлі постійно зростає. Найбільша кількість вакансій належать компаніям, які торгують продуктами харчування, далі розташову-ються одяг і електроніка. 2. Торгівля увійшла в топ-3 галузей, де хотіли би працювати представники всіх по-колінь. Найбільше в сфері торгівлі хочуть працювати мілленіали. 3. Загострюється конкуренція за таланти, що вимагає змін у способах їх залучення. 4. Результативність рекрутингу залежить від бренда роботодавця. 5. Соціальний рекрутинг є сучасним способом комунікації між кандидатом і рекрутером. 6. Цифрові техно-логії дозволяють автоматизувати скрінінг і процес найму працівників. За результатами проведеного дослідження запропоновано ключові підходи до формування системи рекрутингу в торговельній сфері.

Посилання

1. Зінченко А. Г. Твоє майбутнє у сфері торгівлі [Текст] / А. Г. Зінченко. – К. : Юстон, 2018. – 44 с.
2. Гут Л. В. Щодо питання проблем управління персоналом підприємств торгівлі [Текст] / Л. В. Гут, Н. М. Попович, Л. Т. Савицька // Вісник Чернівецького торговельно-економічного інститу-ту. Економічні науки. – 2011. – Вип. 4. – С. 265-268.
3. Тельнов А. С. Особливості управління пер-соналом на підприємствах торгівлі в сучасних еко-номічних умовах [Текст] / А. С. Тельнов, С. Л. Решміділова, Н. А. Стеценко // Asian Journal of Scientific and Educational Research. – 2016. – No1. (19), January - June, Vol. IX. – P. 83-89.
4. Підбір, відбір і найм персоналу – 5 ефектив-них методів набору співробітників у компанію [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://bigenergy.com.ua/fnansi/bznes-dlya-pdpri/1140-pidbir-vidbir-i-najm-personalu--5-metodiv-poshuku-spivrobitnikiv.html.
5. Симачкова Л. А. Рекрутмент: понятие, сущ-ность и содержание [Текст] / Л. А. Симачкова // Вестник УлГТУ. – 2010. – №2 (50). – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://cyberleninka.ru/ article/n/ rekrutment-ponyatie-suschnost-i-soderzhanie.
6. Писаревська Г. І. Організація процесу зовнішнього рекрутингу [Текст] / Г. І. Писаревська // Бізнес-інформ. – 2015. – № 2. – С. 296-301.
7. Пашкина Т. Сколько платят работникам сфе-ры торговли, и где их с нетерпением ждут: анали-тика robota.ua [Электронный ресурс] / Т. Пашкина. – Режим доступа: https://thepoint.rabota.ua/skolko-platyat-rabotnykam-sfery-torhovly-analytyka-robota-ua/.
8. Пашкина Т. Сфера торговли: какие зарплаты предлагают товароведам, продавцам и кассирам / Т. Пашкина [Электронный ресурс]. – Режим досту-па: https://thepoint.rabota.ua/sfera-torhovly-kakye-zarplaty-predlahayut-tovarovedam-prodavtsam-y-kassyram/.
9. Тенденції у сфері управління персоналом – 2018. Міжнародне дослідження Deloitte [Електрон-ний ресурс]. – Режим доступу: https://www2.deloitte.com/ua/uk/pages/human-capital/articles/human-capital-trends-2018.html#.
10. Огляд ринку праці і кадрів України в 2018 році [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ancor.ua/press/news/oglyad-rinku-praci-i-kadriv-ukrayini-v-2018-roci.
11. Симоненко К. Мілленіали більше інших хо-чуть працювати в торгівлі. Дослідження Академії ДТЕК і HeadHunter / К. Симоненко [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://rau.ua/novyni/millenialy-dtek-headhunter/.
12. Привлечение талантов: появление когни-тивного рекрутинга. Глава третья из отчета Deloitte 2017 [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://www.talent-management.com.ua/3191-privlechenie-talantov-kognitivniy-rekruting-glava-otcheta-deloitte-2017/.
13. Антуневич В. Навіщо компаніям розвивати бренд роботодавця [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://eba.com.ua/companies-develop-employer-brand/.
14. Леонова О. 11 стратегій для залучення та-лантів в 2019 [Електронний ресурс]. – Режим до-ступу: https://hurma.work/blog/11-strategij-dlya-zaluchennya-talantiv-v-2019/.
15. Василик А. В. Використання соціальних мереж у сучасному рекрутингу України / А. В. Ва-силик, О. В. Іщенко // Економічний простір. – 2018. – № 131. – С. 53-63 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/bitstream/123456789/877/1/Vasylyk.pdf.
16. Підбір персоналу в цифрову епоху: вектор змін [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://kiev.hh.ua/article/22316.
17. Леонова О. Як змінився рекрутинг в 2020 році [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://hurma.work/blog/yak-zminivsya-rekruting-v-2020-roczi/.
Опубліковано
2020-12-22