ЩОДО ЗАКОНОДАВЧОЇ РЕГЛАМЕНТАЦІЇ ПРАВОВОГО ЗМІСТУ ТА СТРОКІВ АДМІНІСТРАТИВНОГО ЗАТРИМАННЯ І ДОСТАВЛЕННЯ ПОРУШНИКА ЯК ПРИМУСОВИХ ЗАХОДІВ ОБМЕЖЕННЯ СВОБОДИ ОСОБИ

Ключові слова: адміністративне затримання особи, адміністративне доставлення особи, право на свободу та особисту недоторканність, Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод, Конституція України, Кодекс України про адміністративні правопорушення

Анотація

У статті здійснюється дослідження вітчизняної законодавчої регламентації правового змісту, максимальних допустимих строків та співвідношення застосування адміністративного затримання та адміністративного доставлення порушника, як примусових заходів обмеження свободи особи. Зокрема, вивчається та досліджується юридичний зміст наявних конвенційних та конституційних гарантій щодо допустимих заходів обмеження права людини на свободу та особисту недоторканність у формі адміністративно-процесуальних заходів. У цьому контексті досліджуються положення пункту 1 статті 5 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, частини третьої статті 29 Конституції України, відповідні рішення Європейського суду з прав людини, юридичні позиції Конституційного Суду України, окремі положення Кримінального процесуального кодексу України та Кодексу України про адміністративні правопорушення. На підставі цього робиться висновок, щодо доцільності доповнення частини першої статті 259 Кодексу України про адміністративні правопорушення приписами, які б чітко регламентували момент початку і завершення доставлення порушника та його максимально допустиму тривалість. Також, потрібно внестизміни до частини першої статті 263 Кодексу України про адміністративні правопорушення та доповнити її другим реченням, у якому, за аналогією до статті 209 Кримінального процесуального кодексу України, закріпити момент затримання особи. На думку авторів запропоновані зміни усунуть існуючу на даний час невизначеність у вирішенні питання, чіткого встановлення часу доставлення порушника та нівелюють можливість зловживань з боку відповідних органів в частині, що стосується порушення допустимого строку обмеження права особи на свободу при застосуванні адміністративного затримання. А це є необхідною гарантією забезпечення принципу юридичної визначеності та «якості закону», особливо коли йдеться про позбавлення свободи людини, на чому неодноразово наголошував у своїх рішеннях Європейський суд з прав людини.

Посилання

1. Конституція України. Прийнята на V сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 р. із змінами та доповненнями. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141
2. Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод. Рада Європи; Конвенція, Міжнародний документ від 04.11.1950р. Офіційний вісник України від 16.04.1998 р., № 13, № 32 від 23.08.2006, стор. 270.
3. Посібник зі статті 5. Право на свободу та особисту недоторканність. Рада Європи. Європейський суд з прав людини. 2016 р. URL: http://www.scourt.gov.ua/clients/vsu/vsu.nsf/7864c99c46598282c2257b4c0037c014/04041cb11a2e814ec2257f9900411906/$FILE/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D1%81%D1%82_5_%D0%9F%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BE_%D0%BD%D0%B0_%D1%81%D0%B2%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D0%B4%D1%83.pdf
4. Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 50 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень статті 263 Кодексу України про адміністративні правопорушення та пункту 5 частини першої статті 11 Закону України «Про міліцію» (справа про строки адміністративного затримання) від 11 жовтня 2011 року № 10-рп/2011. Вісник Конституційного суду України. 2011 р. № 6. стор. 121.
5. Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 56 народних депутатів України про офіційне тлумачення положень частин першої, третьої статті 80 Конституції України, частини першої статті 26, частин першої, другої, третьої статті 27 Закону України «Про статус народного депутата України» та за конституційним поданням Міністерства внутрішніх справ України про офіційне тлумачення положення частини третьої статті 80 Конституції України стосовно затримання народного депутата України (справа про гарантії депутатської недоторканності) від 26 червня 2003 року № 12-рп/2003. Офіційний вісник України. 2003 р. № 28. стор. 119. стаття 1381.
6. Кодекс України про адміністративні правопорушення: Кодекс України, Закон від 07.12.1984 № 8073-X. Відомості Верховної Ради УРСР. 1984. № 51. Стаття 1122.
7. Кримінальний процесуальний кодекс України: Кодекс України, Закон від 13.04.2012 № 4651-VI. Відомості Верховної Ради України. 2013. № 9–10. Стор. 475. Стаття 88.
Опубліковано
2023-01-27
Розділ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПРАВО УКРАЇНИ