REGARDING THE LEGISLATIVE REGULATION OF THE LEGAL CONTENT AND TERMS OF ADMINISTRATIVE DETENTION AND DELIVERY OF THE VIOLATOR AS FORCED MEASURES LIMITATION OF PERSONAL FREEDOM

Keywords: administrative detention of a person, administrative delivery of a person, the right to liberty and security of person, the Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms, the Constitution of Ukraine, Code of Ukraine on administrative offenses

Abstract

The article examines the domestic legislative regulation of the legal content, the maximum permissible terms and the ratio of the use of administrative detention and administrative delivery of the violator as coercive measures limiting the freedom of a person. In particular, the legal content of existing conventional and constitutional guarantees regarding admissible measures limiting the human right to freedom and personal integrity in the form of administrative and procedural measures is studied and researched. In this context, the provisions of paragraph 1 of Article 5 of the Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms, the third part of Article 29 of the Constitution of Ukraine, relevant decisions of the European Court of Human Rights, legal positions of the Constitutional Court of Ukraine, relevant provisions of the Criminal Procedure Code of Ukraine and the Code of Ukraine on Administrative offense. Based on this, a conclusion is made regarding the expediency of supplementing the first part of Article 259 of the Code of Ukraine on Administrative Offenses with prescriptions that would clearly regulate the moment of the beginning and end of the delivery of the offender and its maximum permissible duration. Also, it is necessary to make amendments to the first part of Article 263 of the Code of Ukraine on Administrative Offenses and supplement it with the second sentence, in which, by analogy with Article 209 of the Criminal Procedure Code of Ukraine, the moment of the person’s detention should be established. According to the authors, the proposed changes will eliminate the currently existing uncertainty in solving the issue, clearly establishing the time of delivery of the violator, and eliminate the possibility of abuse by the relevant authorities in the part that concerns the violation of the permissible period of limitation of a person’s right to freedom when applying administrative detention. And this is a necessary guarantee of ensuring the principle of legal certainty and "quality of the law", especially when it comes to the deprivation of human freedom, as the European Court of Human Rights has repeatedly emphasized in its decisions.

References

1. Конституція України. Прийнята на V сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 р. із змінами та доповненнями. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141
2. Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод. Рада Європи; Конвенція, Міжнародний документ від 04.11.1950р. Офіційний вісник України від 16.04.1998 р., № 13, № 32 від 23.08.2006, стор. 270.
3. Посібник зі статті 5. Право на свободу та особисту недоторканність. Рада Європи. Європейський суд з прав людини. 2016 р. URL: http://www.scourt.gov.ua/clients/vsu/vsu.nsf/7864c99c46598282c2257b4c0037c014/04041cb11a2e814ec2257f9900411906/$FILE/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D1%81%D1%82_5_%D0%9F%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BE_%D0%BD%D0%B0_%D1%81%D0%B2%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D0%B4%D1%83.pdf
4. Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 50 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень статті 263 Кодексу України про адміністративні правопорушення та пункту 5 частини першої статті 11 Закону України «Про міліцію» (справа про строки адміністративного затримання) від 11 жовтня 2011 року № 10-рп/2011. Вісник Конституційного суду України. 2011 р. № 6. стор. 121.
5. Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 56 народних депутатів України про офіційне тлумачення положень частин першої, третьої статті 80 Конституції України, частини першої статті 26, частин першої, другої, третьої статті 27 Закону України «Про статус народного депутата України» та за конституційним поданням Міністерства внутрішніх справ України про офіційне тлумачення положення частини третьої статті 80 Конституції України стосовно затримання народного депутата України (справа про гарантії депутатської недоторканності) від 26 червня 2003 року № 12-рп/2003. Офіційний вісник України. 2003 р. № 28. стор. 119. стаття 1381.
6. Кодекс України про адміністративні правопорушення: Кодекс України, Закон від 07.12.1984 № 8073-X. Відомості Верховної Ради УРСР. 1984. № 51. Стаття 1122.
7. Кримінальний процесуальний кодекс України: Кодекс України, Закон від 13.04.2012 № 4651-VI. Відомості Верховної Ради України. 2013. № 9–10. Стор. 475. Стаття 88.
Published
2023-01-27
Section
CONSTITUTIONAL LAW OF UKRAINE