PROBLEMS OF LEGAL CAPACITY IN THE LEGAL RELATIONS AND ITS SENSE FOR OPTIMIZATION CASES DEALING BY COURT AND EXTRAJUDICIAL PROCEDURE

  • P. R. Senyk Lviv national Ivan Franko University
Keywords: capacity, individual administrative act, administrative service, administrative contract, notary, bodies of public administration

Abstract

The article deals with problems arising or potentially arising in connection with definition of the scope of legal capacity of a person. In such relation a person is as a participant of relations during performance official duties by notaries, officials of local self-government bodies, officials of executive authorities and other official persons, who are authorized to adopt individual acts, to provide administrative services, to execute administrative agreements and to certify legal actions. The author analyzes shortfalls on definition of the scope of legal capacity of a person as a participant of legal relations, that contains in administrative and civil legislation, that regulate procedure of individual acts adoption, of administrative services provision, of administrative agreements and of acts legalization. As a result of the research the author suggests to create the Unified register of invalid people and people with limited capacity and the Unified register of people, whose physical or psychological state may affect their ability to understand and manage the significance of their actions. According to the authors position these registers would help to improve the procedure for the adoption of individual acts, the provision of administrative services, the legalization of act, as well as the reduction of the burden on the judicial branch on consideration cases related to the cancellation of civil disputes, wills in inheritance and administrative cases for the adoption of individual acts, the provision of administrative services and the conclusion of administrative contracts.

References

1. Кодекс адміністративного судочинства України від 6 липня 2005 року // Відомості Верховної Ради України. — 2005. — №№35-37. — Ст. 446 (зі змінами).
2. Цивільний кодекс України від 16 січня 2003 року // Відомості Верховної Ради України. — 2003. — №№ 40-44. — Ст. 356 (зі змінами).
3. Кодекс України про адміністративні правопорушення від 7 грудня 1984 року // Відомості Верховної Ради Української РСР. — 1984. — додаток до № 51. — Ст.1122 (зі змінами).
4. Про нотаріат : Закон України від 2 вересня 1993 року № 3425-XII // Відомості Верховної Ради України. — 1993. — № 39. — Ст. 383.
5. Про адміністративні послуги : Закон України від 6 вересня 2012 року // Відомості Верховної Ради України. — 2013. — № 32. — Ст.409.
6. Про затвердження Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України : Наказ Міністерства юстиції України від 22 лютого 2012р. № 296/5 [Електронний ресурс] : Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0282-12#n19
7. Про затвердження Положення про порядок учинення нотаріальних дій в дипломатичних представництвах та консульських установах України : Наказ Міністерства юстиції України від 27 грудня 2004р. № 142/5/310 [Електронний ресурс] : Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1649-04
8. Про затвердження Порядку вчинення нотаріальних дій посадовими особами органів місцевого самоврядування : Наказ Міністерства юстиції України від 11 листопада 2011р. № 3306/5 [Електронний ресурс] : Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1298-11#n46
Published
2019-06-07
Section
CIVIL LAW AND CIVIL PROCEDURE