FIFTH ECUMENICAL COUNCIL OF CONSTANTINOPLE (553): THE LEGAL HISTORY VIEW ON THE INSTITUTIONALIZATION OF LEGAL SUBJECTIVITY OF THE EASTERN ROMAN EMPIRE CHRISTIAN PATRIARCHATES

Keywords: Canonical Law, Eastern Roman Empire (Byzantium), International Legal Personality, Patriarchy, Taxis, Ecumenical Council, Pentarchy, Chalcedonian Christianity

Abstract

The article considers the historical and legal aspects of the Fifth Ecumenical Church Council in Constantinople (553 AD). Attention is paid to the cultural and specific legal conditions of this event. It is emphasized that the Anathemas and the Decisions of the Council should be considered as legal sources, understanding the essence of which is extremely important for understanding the Byzantine system of Ecclesiastical and Canon Law. In addition, an important international legal consequence of the Council of Constantinople was the practical consolidation of the theoretical system of the Pentarchy, first legalized at the level of the whole Christian world by a special Novel of Emperor Justinian from 531 AD. Within the framework of the Fifth Ecumenical Council, individual patriarchates were able to hold mutual negotiations both on the level of political and legal institutions before each other and before the emperor. Thus, the theory of pentarchy, as a system of division of territorial jurisdiction within the Christian Church between the five patriarchates, led to the institutionalization of the Roman, Constantinople, Alexandrian, Antioch, and Jerusalem patriarchates. All of these patriarchates were guided by the Canons of the Fourth Ecumenical Church Council in Chalcedon (451 AD) and were based on the principles of Trinitarianism. De jure, Justinian the Great turned the “canonical” patriarchates into the cogs of the bureaucratic system of the Eastern Roman Empire. Significantly, the Fifth Ecumenical Council in Constantinople took place in 553 AD, when Eastern Roman (Byzantine) troops took control of Italy and part of Spain. At that time, the legal theory of Pentarchy merged with the political doctrine of the Reconquista, according to which the Eastern Roman Empire sought to restore the territorial boundaries of the time of the first Christian Emperor Constantine. Western Europe became the object of the special ideological attention of Constantinople. After all, it would be impossible to establish effective political oversight of the internal life of the former western Roman provinces without the direct support of the Papacy. The anathema to Syrian Nestorianism and Egyptian Monophysitism was intended to demonstrate to the Papacy the total uncompromisingness of imperial rule in the planting of a single orthodox Christianity. The legal basis for this diplomatic game of Justinian the Great was: the novella of 531 AD, the Edict of 536 AD, the Epistle of Form of 553 AD, the Conciliar Decisions of 553 AD. All these documents came into force after the personal signature of the Eastern Roman (Byzantine) emperor.

References

1. Пашков Д.В. Прот. Пентархия патриархатов при императоре Юстиниане I: предпосылки. Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 2: История Русской Православной Церкви. 2020. Вып. 97. С. 23–39.
2. Джероза Ліберо. Церковне право. Львів : Свічадо, 2001. 336 с.
3. Ерде Петер. Церковне конституційне право. Львів : Свічадо, 1998. 156 с.
4. Курбатов Г.Л. Ранневизантийские портреты: К истории общественно-политической мысли. Ленинград : Издательство Ленинградского университета, 1991. 272 с.
5. Грацианский М.В. Император Юстиниан Великий и наследие Халкидонского Собора. Москва : Издательство Московского университета, 2016. 392 с.
6. Акимов В.В. Вселенские соборы. Минск : Институт теологии имени святых Мефодия и Кирилла, 2010. 156 с.
7. Мельник В.М. Смена эпох: очерк формирования римско-византийской доктрины международного права (III-VI века). Аннали юридичної історії. 2018. Том 2. № 1–2. С. 63–108.
8. Заболотный Е.А. Церковь Востока и религиозная политика императора Юстиниана. Византийский временник. 2015. Т. 74. С. 47–60.
9. Menze V.-L. Justinian and the making of the Syrian Orthodox Church. Oxford : Oxford University Press, 2008. 316 p.
10. Болотов В.В. История Церкви в период Вселенских Соборов. Москва : Поколение, 2007. 720 с.
11. Карташёв А.В. Вселенские соборы. Клин : Фонд «Христианская жизнь», 2004. 686 с.
12. Бахрушин С.В., Косминский Е.А. Варварские государства и Византия. История дипломатии / под редакцией В.П. Потемкина. Москва : ОГИЗ, 1941. Т. 1. С. 93–116.
13. Удальцова З.В. Византийская культура. Москва : Наука, 1988. 288 с.
14. Кулаковский Ю.А. История Византии. Санкт-Петербург : Алетейя, 1996. Т. II: 518–602 гг. 400 c.
15. Зайцева Е.С. Борьба за urbs: Юстиниан и сенаторская аристократия Рима. Вестник Пермского университета. История. 2020. № 2 (49). С. 5–16.
16. Удальцова З.В. Италия и Византия в VI веке. Москва : Издательство АН СССР, 1959. 548 с.
17. Сергеев В.С. Дипломатия Древнего Рима. История дипломатии / под редакцией В.П. Потемкина. Москва : ОГИЗ, 1941. Т. 1. С. 58–88.
18. Дворкин А.Л. Очерки по истории Вселенской Православной Церкви. Курс лекций. Нижний Новгород : Христианская библиотека, 2016. 1024 с.
19. Деяния Вселенских Соборовъ, изданныя въ русскомъ переводе при Императорской Казанской Духовной Академии. Томъ пятый. Казань : Центральная типография, 1913. 324 с.
20. Лебедев А.П. Собрание церковно-исторических сочинений профессора Алексея Лебедева. Москва : Печатня А. И.Снегиревой, 1897. Том IV: История Вселенских соборов. Часть II: Вселенские соборы VI и VII и VIII веков. 332 с.
21. Грацианский М.В. Св. император Юстиниан и спор о Трёх Главах (540–553). Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 1: Богословие. Философия. 2007. № 1 (17). С. 7–26.
22. Мельник В.М. Церковно-политический сепаратизм в пределах юго-восточной Византии: публично-правовой контекст (553-564 годы). Актуальні проблеми держави і права. 2020. Випуск 87. С. 113–119.
23. Pavouris R. The condemnation of the Christology of the three chapters in its historical and doctrinal context: the assessment and judgement of Emperor Justinian and the Fifth Ecumenical Council (553). PhD thesis. University of Glasgow, 2001. 276 p.
24. Бирюков Д.С. Универсалии и индивидуация в раннехристианской и византийской мысли. Логика и онтология в византийской догматической полемике: очерки. Санкт-Петербург : «Центр содействия образованию», 2020. С. 15–98.
25. Бычков В.В. Образ как категория византийской эстетики. Византийский временник. 1973. Том 34. С. 151–168.
26. Лурье В.М. Трансформации аристотелевской «онтологии» в византийских богословских дискуссиях VI-VII веков : автореф. дисс. … на соискание ученой степени доктора философских наук : 09.00.03 «История философии». Санкт-Петербург : СПбГУ, 2008. 38 с.
27. Сидоров А.И. Некоторые проблемы ранневизантийской философии. Древнейшие государства на территории СССР: Материалы и исследования за 1985 г. Москва : Наука, 1986. С. 206–219.
28. Зайцева И.В. Осуждение оригеновского учения о предсуществовании и переселении душ в IV–VI вв. Via in tempore. История. Политология. 2020. Т. 47. № 2. С. 259–268.
29. Ковыляев Т.Л. Осуждение Оригена на V Вселенском Соборе. Пивоваровские чтения. Синтетическая парадигма: наука, философия, религиоведение (Екатеринбург, 01-03 ноября 2018 года). Екатеринбург: «Деловая книга», 2019. С. 224–225.
30. Стржалковская А.Д. Осуждение ереси Оригена на V Вселенском соборе. Классическая и византийская традиция :сб. материалов ХI науч. конф. Белгород : НИУ БелГУ, 2017. С. 328–332.
31. Храпов А.В. Первый эдикт императора Юстиниана о «трех главах»: богословский и историографический аспекты. Диалог культур и цивилизаций : материалы Международной научно-практической конференции / под общ. ред. Ч.Б. Далецкого, А.Ю. Платко. Москва : Московский государственный лингвистический университет, 2019. С. 628–633.
32. Płużański Tadeusz. Filozoficzna myśl zachodniego oświecenia: od starożytności do okresu oświecenia. Warszawa : Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, 1989. 244 s.
33. Риер Я.Г. История средневековых цивилизаций в 5 частях. Могилев : МГУ им. А.А. Кулешова,2002. Часть 4: История средневековой культуры Западной, Центральной и Южной Европы. 240 с.
34. Мельник В.М. К вопросу о культурно-юридическом взаимодействии Сасанидского Ирана и Восточной Римской империи. Этническая культура. 2020. № 4 (5). С. 33–38.
Published
2021-11-18
Section
THEORY AND HISTORY OF THE STATE AND LAW