INSTITUTE OF PREFECT IN UKRAINE: BETWEEN CHALLENGES AND PROSPECTS (BASED ON SCIENTIFIC AND EXPERT OPINION)

Keywords: institute of the prefect, administrative visualization, organization of the self-assembly, administrative and territorial odds, legitimacy

Abstract

The article analyzes the relevance of the implementation of the institution of prefect in Ukraine in the context of decentralization reform, which is an organic of greater administrative-territorial reform. The article substantiates the thesis that despite the unfounded criticism only the introduction of the institution of the prefect in the legal system, the main work of the latter should be only to provide advice to local selfgovernment and coordination of prepared decisions solely in terms of constitutionality and Ukrainian laws. Thus, if the deputies of the territorial community approve a decision that directly restricts or violates the rights and freedoms of citizens, the prefect as a representative of the central government must intervene in the situation. The author of the article agrees that when introducing the institution of prefect, it is necessary to thoroughly prescribe its distance from political forces as a civil servant, as well as variability against the background of systematic changes of presidents or governments. At the same time, it is important to more meaningfully prescribe the constitutional accountability of the institution of prefects. Thus, based on the current legislative initiatives for 2020/2021 on this issue, the prefect must coordinate all his decisions in the Office of the President and in the Cabinet separately. The question of the constitutionality of the prefect’s appointment remains debatable. Thus, today there is no such possibility among the constitutional powers of the President, so if the prefect is to coordinate the relationship between the executive and local authorities, it would be more logical to subordinate the prefectures only to the Cabinet, as well as all executive bodies. As of the end of 2021, the domestic legal framework does not operate on the legal basis of functions, list of powers, degree of legal responsibility, work mechanics and monitoring of the legality and constitutionality of local government decisions. The article emphasizes that the adoption of specialized legislation that will allow the emergence and operation of the institution of the prefect, which should be an effective and relevant alternative to local state administrations, which are also currently in a state of reform.

References

1. Чернишов О. (2021). Не контролери, а координатори. Навіщо Україні потрібні префекти. Новий Час. URL: https://nv.ua/ukr/opinion/decentralizaciyayaka-funkciya-prefektiv-novini-ukrajini-50175625.html (дата звернення: 24.08.2021).
2. Беззуб І. Введення інституту префектів в Україні: користь чи загроза для місцевого самоврядування. Центр досліджень соціальних комунікацій. URL: http://nbuviap.gov.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=2148:vvedennya-institutuprefektiv-v-ukrajini&catid=8&Itemid=350 (дата звернення: 28.08.2021).
3. Український кризовий медіацентр. (2019). Спільна заява міських, селищних, сільських голів, голів об’єднаних територіальних громад та експертів з питань децентралізації влади і місцевого самоврядування. URL: https://uacrisis.org/ua/74427-decentralization-common-statement (дата звернення: 26.08.2021)
4. Мищак І. Реформа децентралізації в Україні: основні тенденції та перспективи завершення. Конституційний процес в Україні: політико-правові аспекти. 2021. № 2 (82). С. 3–7. URL: http://nbuviap.gov.ua/images/konstutyciynuy_proces/2021/2.pdf. (дата звернення: 27.08.2021)
5. Мищак І.М. Деякі проблемні аспекти законопроєкту про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади). Наукові записки Інституту законодавства Верховної Ради України. 2020. № 1. С. 60–67.
6. Радчук О. (2021). Вплив із центру: чому реформу децентралізації завершують префектами. Слово і Діло. URL: https://www.slovoidilo.ua/2021/03/10/kolonka/aleksandr-radchuk/polityka/vplyv-centru-chomu-reformu-decentralizacziyizavershuyut-prefektamy (дата звернення: 30.08.2021).
7. Портал «Децентралізація». Префект. URL: https://decentralization.gov.ua/prefect (дата звернення: 24.08.2021).
8. Проєкт Закону про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади) від 13.12.2019 № 2598. Верховна Рада України. URL: https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=67644 (дата звернення: 30.08.2021).
9. BUDGETNYK. (2021). Інститут префектів – один із кроків децентралізації влади. URL: https://www.budgetnyk.com.ua/news/8230-nstitut-prefektv---odin-z-krokv-detsentralzats-vladi (дата звернення: 28.08.2021).
10. Рада Європи. (2018). Третє щорічне соціологічне дослідження «Децентралізація та реформа місцевого самоврядування». URL: http://www.slgcoe.org.ua/p13513/ (дата звернення: 24.08.2021)
11. Хрущ В. (2020). Префекти: хто візьме відповідальність за новий інститут влади? Інтерфакс– Україна. URL: https://ua.interfax.com.ua/news/blog/691819.html (дата звернення: 31.08.2021).
12. Чорнописький П.Б. Реформування виконавчої влади на місцях в умовах децентралізації влади в Україні. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2018. № 48. С. 66–70.
13. Касяненко Є.В. Теоретико-правова характеристика трансформації статусу місцевих державних адміністрацій в умовах децентралізації влади. Порівняльно-аналітичне право. 2017. № 6. С. 20–23.
14. Бойко О. Доопрацьований проєкт конституційних змін: приводів для дискусії усе ще вистачає. Портал «Децентралізація». 2020. URL: https://decentralization.gov.ua/news/12054 (дата звернення: 27.08.2021)
15. LB.UA. (2020). Інститут префектів у нинішньому вигляді створює загрози для місцевого самоврядування, – Роман Лозинський. URL: https://lb.ua/news/2020/01/30/448567_institut_prefektov_nineshnem_vide.html (дата звернення: 29.08.2021).
16. Ременяк О.В. Децентралізація публічної влади в правовій теорії та державотворчій практиці: дис. … канд. юрид. наук: 12.00.01; Національний університет «Львівська Політехніка». Львів, 2019. 210 с.
Published
2021-11-18
Section
ADMINISTRATIVE LAW OF UKRAINE